چگونگی فرستادن درود بر پيامبر(ص) در خطبه 72 نهج‌البلاغه
کد خبر: 4127912
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۴
مدرس حوزه علمیه تبیین کرد:

چگونگی فرستادن درود بر پيامبر(ص) در خطبه 72 نهج‌البلاغه

مدرس حوزه علمیه لرستان با بیان اینکه درود و تحیت بر نبی مکرم اسلام(ص) عامل ماندگاری نام، یاد و مکتب اسلام و شریعت نبوی است، اظهار کرد: فرستادن درود بر نبی مکرم اسلام(ص) برترین دعاها و راهکار رسیدنن به خواسته‌ها است و از طرفی سبب ایجاد رشته محبت انسان با پیامبر(ص) است.

حجت‌الاسلام سیدنواب موسوی، مدرس حوزه علمیه لرستانحجت‌الاسلام سیدنواب موسوی، مدرس حوزه علمیه لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با شرح فرازهایی از خطبه‌ 72 نهج‌البلاغه با مضمون «اللَّهُمَّ دَاحِيَ الْمَدْحُوَّاتِ وَ دَاعِمَ الْمَسْمُوكَاتِ وَ جَابِلَ الْقُلُوبِ عَلَى فِطْرَتِهَا شَقِيِّهَا وَ سَعِيدِهَا. صفات النبي‏: اجْعَلْ شَرَائِفَ صَلَوَاتِكَ وَ نَوَامِيَ بَرَكَاتِكَ عَلَى مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَ رَسُولِكَ، الْخَاتِمِ لِمَا سَبَقَ» اظهار کرد: بسیاری از صاحبان کتب تاریخی قبل از سید رضی این خطبه را نوشته‌اند و این خطبه از خطبه‌های مشهور نهج‌البلاغه است.

وی با بیان اینکه امام علی(ع) در این خطبه چندین صفت از صفات الهی بیان و نحوه درود فرستادن بر پیامبر اکرم(ص) را آموزش می‌دهد، اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین مواردی که در قرآن کریم نیز آموزش داده شده، درود فرستادن بر نبی مکرم اسلام(ص) است و در این خطبه به این موضوع اشاره شده است که خداوند متعال زمین را برای زندگی انسان بسط و همه چیز را برای انسان گسترانده است.

موسوی بیان کرد: خداوند متعال فطرت را در وجود انسان‌ها قرار داده است و تمام انسان‌ها به طور فطری میل به کمال دارند.

مدرس حوزه علمیه لرستان با یادآوری اینکه همه انسان‌ها مایه‌های فطری را دارند و اگر گوش جان به معلمان فطرت که انبیای الهی هستند بدهند، به سعادت می‌رسند، اظهار کرد: نتیجه پشت پا زدن به فطرت، جوشیدن شقاوت در درون انسان و نتیجه توجه به فطرت، سعادت انسان است.

وی با بیان اینکه امام علی(ع) در این خطبه در دعای خود از خداوند متعال می‌خواهد که در این برکات درود شایسته و برازنده خود را بر پیامبر(ص) قرار دهد، گفت: مولای متقیان در این خطبه با دعا نسبت به نبی مکرم اسلام(ص) کلام خود را ادامه می‌دهد و در ادامه خطبه نیز صفات پیامبر(ص) را بیان می‌کند.

موسوی با بیان اینکه درود و تحیت بر پیامبر اسلام(ص) عامل ماندگاری نام، یاد، مکتب اسلام و شریعت نبوی است، خاطرنشان کرد: فرستادن درود بر نبی مکرم اسلام(ص) برترین دعاها و راهکار رسیدن به خواسته‌ها استاز طرفی صلوات و درود بر پیامبر(ص) سبب ایجاد رشته محبت انسان با نبی مکرم اسلام است.

مدرس حوزه علمیه لرستان با یادآوری اینکه اگر چیزی را زیاد یاد کنیم نشانه محبت است، ادامه داد: در کنار محبت نبی مکرم اسلام(ص) می‌توان به بسیاری از مکارم اخلاقی رسید.

وی ادامه داد: امام علی(ع) در این خطبه اولین ویژگی نبی مکرم اسلام(ص) را عبد بودن وی ذکر کرده است، کمااینکه آن حضرت نماد کامل بندگی خالصانه و نزدیک‌ترین مخلوق به خداوند بوده و ریشه و اساس تمام توفیقات آن حضرت، عبودیت او است.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه ویژگی دیگر نبی مکرم اسلام این است که رسول و فرستاده خداوند متعال است، اضافه کرد: نبی مکرم اسلام(ص) ختم کننده، پایان‌بخش حلقه رسالت، خاتم‌المرسلین و آخرین نسخه الهی برای بشریت است.

مدرس حوزه علمیه لرستان با یادآوری اینکه پیامبر اکرم(ص) فاتح درب‌های علم و معرفت به سوی بشریت است، خاطرنشان کرد: اندیشه‌های نبی مکرم اسلام(ص) درب‌های علم، معرفت، حقایق مغفول و گره‌های ذهنی بر ذهن انسان را باز می‌کند.

انتهای پیام
captcha