اسیر جنگ روانی دشمن نشویم
کد خبر: 4122907
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۱
توصیه‌ای از امام علی(ع)

اسیر جنگ روانی دشمن نشویم

مدرس حوزه علمیه لرستان با اشاره به اینکه در خطبه ۶۶ نهج‌البلاغه آموزش فنون نبرد در کلام مولای متقیان بیان شده است، گفت: یکی از توصیه‌های امام علی(ع) در میدان نبرد این است که محو قدرت دشمن یا به بیان امروز، اسیر جنگ روانی دشمن نشویم.

حجت‌الاسلام سیدنواب موسوی، مدرس حوزه علمیه لرستانحجت‌الاسلام سیدنواب موسوی، مدرس حوزه علمیه لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با شرح فرازهایی از خطبه‌ ۶۶ نهج‌البلاغه «و من كلام له(ع) في تعليم الحرب و المقاتلة و المشهور أنه قاله لأصحابه ليلة الهرير أو أول اللقاء بصفين: مَعَاشِرَ الْمُسْلِمِينَ اسْتَشْعِرُوا الْخَشْيَةَ وَ تَجَلْبَبُوا السَّكِينَةَ وَ عَضُّوا عَلَى النَّوَاجِذِ فَإِنَّهُ أَنْبَى لِلسُّيُوفِ عَنِ الْهَامِ، وَ أَكْمِلُوا اللَّأْمَةَ وَ قَلْقِلُوا السُّيُوفَ فِي أَغْمَادِهَا قَبْلَ سَلِّهَا وَ الْحَظُوا الْخَزْرَ وَ اطْعُنُوا الشَّزْرَ وَ نَافِحُوا بِالظُّبَى وَ صِلُوا السُّيُوفَ بِالْخُطَا»، اظهار کرد: این خطبه در خصوص آموزش فنون جنگ‌آوری، مبارزه و نبرد در کلام مولای متقیان است.

وی با بیان اینکه مورخان معتقد هستند این خطبه که به لحاظ ادبی، غنی است در زمان جنگ صفین و نبرد شامیان با یاران امام علی(ع) نوشته‌ شده است، گفت: این خطبه مجموعه‌ای از فنون جنگی با توجه به آن زمان، جزئیات استواری در نبرد، آداب جنگ‌آوری و حتی چگونگی برداشتن شمشیر است.

موسوی با اشاره به اینکه خطبه‌های پیشین ویژگی‌ها و صفات اعتقادی و معنوی امام علی(ع) را بیان می‌کرد و خطبه ۶۶ جایگاه رزم‌آوری آن حضرت را در کنار برخی مباحث توحیدی توصیف کرده است، اظهار کرد: این خطبه بیان‌کننده این است که امام علی(ع) در کنار اعتقادات، برخورد کریمانه با مردم، خضوع و خشوع، در میدان نبرد، باصلابت است.

مدرس حوزه علمیه لرستان با یادآوری اینکه امام علی(ع) در این خطبه به لحاظ شیوه نبردهای آن روزگار، توصیه‌های خود را بیان می‌کند، گفت: قبل از ورود به آموزش آداب نظامی جنگ، باید معرفت و خشوع نسبت به خداوند به جان و وجود انسان چسبیده باشد؛ به‌معنای دیگر، شرط اول در جنگ‌آوری خشیت خداوند است، چراکه اگر دل‌ها مملو از خشوع خداوند شد، از هیچ قدرتی نمی‌ترسد.

وی با بیان اینکه انسان قبل از ورود به نبرد باید وقار داشته و در رفتار او سبکی وجود نداشته باشد، افزود: راه رسیدن به خشیت الهی، معرفت‌افزایی است و نتیجه خشوع الهی، آرامش و متانتی است که در تمام احوالات همراه انسان است.

موسوی با بیان اینکه اولین توصیه امام علی(ع) در میدان نبرد، فشردن دندان‌ها بر روی هم است، اضافه کرد: فشردن دندان‌ها در میدان نبرد سبب جدیت در جنگ و رزم و در نهایت قدرت و توان انسان می‌شود.

مدرس حوزه علمیه لرستان با اشاره به اینکه توصیه دیگر امام علی(ع) در میدان نبرد این است که رزم باید با زره و تجهیزات کامل به میدان نبرد برود، گفت: حضور در جنگ باید از روی حساب و کتاب باشد و انسان تمام موارد پیشگیرانه را رعایت کند. قبل از نبرد باید تجهیزات، شمشیر و زره خود را امتحان و از آمادگی تجهیزات جنگی اطمینان پیدا کند. دیگر توصیه امام علی(ع) در میدان نبرد این است که محو قدرت دشمن یا به بیان امروز، اسیر جنگ روانی دشمن نشود.

موسوی گفت: امام علی(ع) در هنگام نبرد، توصیه‌های معرفتی و امید به لطف و رحمت الهی را بیان می‌کند، لذا در هر شرایطی باید به لطف و رحمت الهی امیدوار بود.

انتهای پیام
captcha