کد خبر: 4322395
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۴ - ۱۲:۵۷
عضو هیئت علمی گروه آموزشی فلسفه دانشگاه لرستان:

حضرت فاطمه زهرا(س) الگوی جامع انسان‌هاست

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن فلاحی‌اصل گفت: همانطور که امیرالمؤمنین(ع) امام همه در همه خوبی‌هاست، حضرت فاطمه زهرا(س) الگوی همه انسان‌ها در همه خوبی‌هاست، مخصوصاً اینکه بانو هستند و شخصیت و شأنیت ایشان را مضاعف می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین فلاحی‌اصل، عضو هیئت علمی گروه آموزشی فلسفه دانشگاه لرستانحجت‌الاسلام والمسلمین حسین فلاحی‌اصل، عضو هیئت علمی گروه آموزشی فلسفه دانشگاه لرستان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از لرستان، حضرت فاطمه زهرا(س) را یکی از عجایب و شگفتی‌های نظام آفرینش دانست و گفت: یک بانو با این صغر سن و این همه مقامات عالی و فضایل و مناقب که در فهم نمی‌گنجد شگف‌آور است. همان سیده نساء عالمین شخصیتی که چنان متعالی است که حضرت جبرئیل بر ایشان نازل می‌شده است و تعبیر امام خمینی(ره) اینچنین است که می‌فرماید من جایی ندیدم که جبرئیل بر ائمه(ع) وارد شده باشند آن هم مستمر، متعدد و متکثر بر حضرت فاطمه زهرا(س) وارد می‌شد و بر ایشان مطالبی را بیان می‌کرد که امام علی(ع) آنها را می‌نوشت. ایشان چنین شخصیت متعالی داشتند که به تعبیر امام خمینی(ره)؛ اگر فاطمه مرد بود پیغمبر می‌شد. چرا زن نمی‌تواند پیامبر باشد برای این است که برای حفظ شخصیت و شأنیتی که زن دارد و پیامبری دردسرها و یک سری رفت و آمدها و وظایفی دارد که برای یک زن سنگین و مشکل است.

وی با اشاره به اینکه حضرت فاطمه زهرا(س) الگوی همه انسان‌هاست، یعنی شخصیت ایشان حجت خداوند بر حجت الهی است، ادامه داد: امام حسن عسکری(ع) فرمودند: ما حجت‌الله هستیم بر مردم و حضرت فاطمه زهرا(س) حجت الهی بر ماست، ما جایگاه چنین شخصیت و شأنیتی که لیله قدر است و 11 قرآن ناطق از ایشان ساطع شده است، را نمی‌فهمیم.

فلاحی‌اصل با بیان اینکه جایگاه حضرت فاطمه زهرا(س) در این دنیا نمی‌گنجد، افزود: جایگاه پیدایش و درخشش شخصیت و حقیقت نورانی فاطمه زهرا(س) آخرت است، آنجاست که متبلور شده و آن حقیقت الهی و نورانی ظهور و بروز می‌کند که چشم همه اهل محشر را به پایین می‌اندازد و با ورود ایشان به صحنه محشر عظمت و ملکوت حضرت بر همگان تا حدودی واضح و روشن می‌شود.

عضو هیئت علمی گروه آموزشی فلسفه دانشگاه لرستان تصریح کرد: حضرت فاطمه زهرا(س) از خانواده‌ای پدید آمده که در نظام آفرینش اولین و بالاترین خانواده است، پدری مانند پیامبر اکرم(ص) که مهیمن پیامبران و سالار همه پیامبران عالم است، چنین پدری که نفر اول نظام آفرینش است و همسری مانند امیرالمؤمنین(ع) که دارای جایگاهی بلندتر و البته یک رده از پیامبر اکرم(ص) پایین‌تر، مادری مانند خدیجه(س) شخصیت عظیمی که پیامبر اکرم(ص) بسیار به او مشتاق و دوستدار او بود. از همچنین بوستانی چنین گلی بروید نه جای شگفتی‌است.

وی افزود: روح آدمی نه مذکر است و نه مؤنت و زن و مرد نیست اما در این دنیا که تجلی یافته است؛ زن به‌عنوان تجلی جمال حضرت حق است، چون زن مظهر جمال خداوند است. 

فلاحی‌اصل با اشاره به اینکه حضرت فاطمه زهرا(س) برای ائمه اطهار(ع) نیز الگو است تا چه برسد به انسان‌های دیگر ولی اختصاصاً برای بانوان ما الگو است، بیان کرد: معنای الگو بودن این نیست که اگر حضرت زهرا(س) از ظروف گلی استفاده کردند و یا برای زیرانداز خود از پوستین استفاده می‌کردند و ... زنان ما نیز عین همان‌‌ها را استفاده کنند، بلکه باید مفهوم‌گیری شود، حضرت فاطمه زهرا(س) الگویش این است که در خانه به همسرشان کمک می‌کردند، اهل اصراف و بخل نیست، یک زن اگر می‌خواهد ایشان را الگوی خود قرار دهد به این معنا نیست عین جنس لباس، نوع ظرف و ... را ببیند و استفاده کند بلکه باید اصل قناعت را در زندگی ایشان دیده و آن را رعایت کند. قناعت یعنی به قدر کفاف نه بخل ورزیدن و نه ریخت و پاش و اسراف و تبذیر.

عضو هیئت علمی گروه آموزشی فلسفه دانشگاه لرستان الگوگیری از حضرت فاطمه(س) در اخلاق، نحوه همسرداری، بچه‌داری و آموزش فرزندان بسیار مهم است، افزود: ایشان سرشب برای همسایگان دعا می‌کند فرزندش می‌پرسد مادر پس خودمان چه، می‌فرماید «اَلْجارَ ثُمَّ الدّار»، کجای عالم این را داریم که البته یک سیاست شخصی نیست بلکه یک سیاست اجتماعی و بین‌الملل است. جز فاطمه چه کسی می‌تواند اینچنین روح بلند و آسمانی داشته باشد.

وی افزود: پاکدامنی و طهارت حضرت فاطمه زهرا(س) و حمایت از حق و حقانیت و ... مواردی است که می‌توان از ایشان الگو گرفت، هر امر با فضیلتی که شما می‌دانید حضرت فاطمه زهرا(س) نفر اول آن است.

فلاحی‌اصل تأکید کرد: همانطور که امیرالمؤمنین(ع) امام همه در همه خوبی‌هاست، فاطمه زهرا الگوی همه انسان‌ها در همه خوبی‌هاست، مخصوصاً اینکه بانو هستند و این شخصیت و شأنیت ایشان را مضاعف می‌کند، آن هم در فضایی که دختران را زنده به گور می‌کردند و برای زن هیچگونه ارزش و اهمیتی قائل نبودند و زن را مایه ننگ می‌دانستند. در این‌چنین فضایی اینکه از پیامبر آخرالزمان پسری بر جای نمی‌ماند یک امر اتفاقی نیست، که نسل پیامبر اکرم(ص) از دختری باشد که کوثر است و عالم را نورانی کرده و نور نورافشانی او تا روز قیامت روشن است.

عضو هیئت علمی گروه آموزشی فلسفه دانشگاه لرستان با اشاره به اینکه امروز هیچ بانویی هیچ منعی ندارد که حضرت فاطمه(س) را الگوی خود قرار دهد، تصریح کرد: البته الگو قرار دادن ایشان مراتبی دارد، یک سری افراد هستند که خودشان متعالی بوده و عده‌ای پایین دست، هرکس به اندازه ظرفیت خودش باید ایشان را الگو قرار دهد، با هضم همه معیارها و شرایط به نظر بنده مانعی برای کسی که بخواهد الگوگیری کند و بهترین الگوی عالم را بگیرد وجود ندارد، چون نه خرید و فروش است و نه هزینه مالی می‌خواهد و نه اجبار که همه در یک سطح الگو بگیرند، بلکه در حد وسع است.

وی افزود: اگر کسی بخواهد عامل به دین باشد منعی برای او وجود ندارد، ممکن است در یک فضایی مورد بی‌توجهی قرار بگیرد ولی برای اینکه کسی بخواهد بنده خدا باشد ممنوعیتی وجود ندارد، آن هم اگر کسی بخواهد حضرت زهرا(س) را الگوی خودش قرار دهد. 

فلاحی‌اصل ادامه داد: با تصحیح رفتار و مدل زندگی، اسراف نکردن، احترام به همسر خود، عبادت الهی و معرفت، تربیت درست فرزندان، کسب رضایت همسایگان و احترام به آنان و از همه مهمتر عفت و پوشش خود را رعایت کردن می‌توان از حضرت فاطمه(س) الگو گرفت.

عضو هیئت علمی گروه آموزشی فلسفه دانشگاه لرستان بیان کرد: در دین ما تکالیف در حد وسع است نه آنگونه که به زحمت و سختی بیفتیم، اگر دقت کنیم تکالیفی که دین برای ما تعیین کرده سنگین و غیرقابل انجام نیستند، در طاقت و وسع ما قرار گرفتند و هرگاه که یک تکلیف شرعی ما را در عسر و حرج قرار دهد دیگر بر ما تکلیف نیست. اینکه فکر کنیم اگر کسی می‌خواهد حضرت فاطمه(س) را الگو قرار دهد باید در حد اعلی باشد، نه اینگونه نیست هر انسان در حد ظرف وجودی خودش می‌تواند.

انتهای پیام
خبرنگار:
مرضیه حافظی فر
captcha