رازهای موفقیت پیامبر(ص) در خطبه ۷۲ نهج‌البلاغه
کد خبر: 4129725
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۰
مدرس حوزه علمیه لرستان تبیین کرد

رازهای موفقیت پیامبر(ص) در خطبه ۷۲ نهج‌البلاغه

حجت‌الاسلام سیدنواب موسوی با بیان اینکه رازهای توفیق و موفقیت نبی مکرم اسلام در خطبه ۷۲ نهج‌البلاغه بیان شده است، گفت: در حقیقت مولای متقیان با توصیف پیامبر(ص) در حقیقت یک الگوی کامل را به بشریت معرفی می‌کند.

حجت‌الاسلام سیدنواب موسوی، مدرس حوزه علمیه لرستانحجت‌الاسلام سیدنواب موسوی، مدرس حوزه علمیه لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با شرح فرازهایی از خطبه‌ ۷۲ نهج‌البلاغه «الْفَاتِحِ لِمَا انْغَلَقَ وَ الْمُعْلِنِ الْحَقَّ بِالْحَقِّ وَ الدَّافِعِ جَيْشَاتِ الْأَبَاطِيلِ وَ الدَّامِغِ صَوْلَاتِ الْأَضَالِيلِ كَمَا حُمِّلَ فَاضْطَلَعَ قَائِماً بِأَمْرِكَ مُسْتَوْفِزاً فِي مَرْضَاتِكَ غَيْرَ نَاكِلٍ عَنْ قُدُمٍ وَ لَا وَاهٍ فِي عَزْمٍ، وَاعِياً لِوَحْيِكَ حَافِظاً لِعَهْدِكَ مَاضِياً عَلَى نَفَاذِ أَمْرِكَ حَتَّى أَوْرَى قَبَسَ الْقَابِسِ وَ أَضَاءَ الطَّرِيقَ لِلْخَابِطِ وَ هُدِيَتْ بِهِ الْقُلُوبُ بَعْدَ خَوْضَاتِ الْفِتَنِ وَ الْآثَامِ وَ أَقَامَ بِمُوضِحَاتِ الْأَعْلَامِ وَ نَيِّرَاتِ الْأَحْكَامِ، فَهُوَ أَمِينُكَ الْمَأْمُونُ وَ خَازِنُ عِلْمِكَ الْمَخْزُونِ وَ شَهِيدُكَ يَوْمَ الدِّينِ وَ بَعِيثُكَ بِالْحَقِّ وَ رَسُولُكَ إِلَى الْخَلْقِ‏» اظهار کرد: این خطبه به اوصاف نبی مکرم اسلام(ص) و معرفی آن حضرت به‌عنوان الگوی کامل پرداخته است.

وی با بیان اینکه پیامبر اسلام فاتح درب‌های علم و بشریت تا ابدیت است و تعالیم وی علم، معرفت و حقایق مغفول را به روی بشریت می‌گشاید، گفت: نبی مکرم اسلام قفل‌ها و درب‌های بسته بر جان و دل را باز می‌کند و توانمندی‌‌های درونی را شکوفا می‌کند.

موسوی با بیان اینکه رازهای توفیق و موفقیت نبی مکرم اسلام در این خطبه بیان شده است و مولای متقیان با توصیف پیامبر(ص) در حقیقت یک الگوی کامل را به بشریت معرفی می‌کند، گفت: پیامبر(ص) حق را به‌وسیله حق آشکار می‌کند و حق در یک معنا حقایق توحیدی و معنای دیگر شخصیت حق و حقیقت نبی مکرم اسلام است.

مدرس حوزه علمیه لرستان با اشاره به اینکه پیامبر اکرم(ص) در مسیر رسالت خود با دشواری‌ها و دشمنی‌های فراوانی مواجه می‌شود، تصریح کرد: یکی دیگر از اوصاف حضرت محمد(ص) آن است که اندیشه‌های باطل را حذف کرد، بر فرق صلالت‌ها و تاریکی‌ها کوبید، همان‌گونه که مسئولیت خود را بر دوش می‌کشید با تمام قوت ایستاد و در انجام رسالت از هیچ کوششی فروگذار نکرد.

وی با بیان اینکه توجه به اوصاف موفقیت نبی مکرم اسلام راز‌های توفیق انسان در دنیا و آخرت است، افزود: نبی اکرم(ص) تمام توان خود را در جهت اعتلای اسلام به کار گرفت، به تمام معنا به صحنه آمد و از بهترین‌ فرصت‌های زمانی استفاده کرد.

موسوی با بیان اینکه پیامبر(ص) در مسیر انجام رسالت خود هرگز توقف نکرد و هرگز عقب‌گردی نداشته است، ادامه داد: تمام عمر نبی مکرم اسلام پیشرفت است، نه می‌ایستند و نه عقب‌گرد دارد به‌معنای دیگر در عزم نبی مکرم اسلام سستی وجود نداشته بلکه آن حضرت با اراده پولادین رسالت خود را انجام داده است.

مدرس حوزه علمیه لرستان با اشاره به اینکه ویژگی دیگر نبی مکرم اسلام این است که به عهد و پیمان خود با خداوند متعال وفادار است و این ویژگی راز موفقیت انسان است، اضافه کرد: تمام عزم و همت نبی مکرم اسلام این بود که با هدایت و روشنگری امر خداوند را نافذتر کند و توانست چراغ هدایت را در مسیر زندگی انسان‌ها آشکار کند.

وی با بیان اینکه انسان‌ها مدیون نبی مکرم اسلام است، چراکه آن حضرت راه و مسیر هدایت و سعادت را برای انسان‌ها مشخص کرده است، اظهار کرد: زمانی که مردم در فتنه‌های اجتماعی و فرهنگی رفته و غرق در گناهان بودند، پیامبر اکرم(ص) مسیرهای هدایت را مشخص کرد.

موسوی با بیان اینکه نبی مکرم اسلام احکام درخشان در حوزه عبادات، نماز، روزه را برای آدمیان مشخص کرد، افزود: نبی مکرم اسلام امین خداوند بود و خداوند دین خود را به آن حضرت امانت داده است.

مدرس حوزه علمیه لرستان با اشاره به اینکه حضرت محمد(ص) در قیامت گواه گواهان و شاهد همه پیامبران است، ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) رسولی است که از سوی خداوند به سوی خلق فرستاده شده است و در راه هدایت انسان‌ها تمام سختی‌ها را پذیرفته است.

وی با بیان اینکه در پایان خطبه ۷۲ نهج‌البلاغه به دعاهایی در حق نبی مکرم اسلام اشاره شده است، گفت: نبی مکرم اسلام، توحید را بنا گذاشت، کمااینکه آیین اسلام جهان‌شمول و کلام نبی مکرم اسلام بعد از خداوند، فصل‌الخطاب است.

انتهای پیام
captcha