بنی‌امیه و تحریم اقتصادی اهل‌ بیت(ع)
کد خبر: 4137376
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
در خطبه 77 نهج‌البلاغه می‌خوانیم

بنی‌امیه و تحریم اقتصادی اهل‌ بیت(ع)

مدرس حوزه علمیه لرستان با اشاره به نکوهش بنی‌امیه در خطبه 77 نهج‌البلاغه گفت: جنایات بنی‌امیه به حدی بود که اهل‌ بیت(ع) را تحریم اقتصادی کرده و حقوق آنان را هم قطره‌چکانی می‌دادند و جنایاتی فراوان بر علیه اسلام انجام دادند تا حدی که مورد نکوهش مولای متقیان قرار گرفتند.

حجت‌الاسلام سیدنواب موسوی، مدرس حوزه علمیه لرستانحجت‌الاسلام سیدنواب موسوی، مدرس حوزه علمیه لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با شرح فرازهایی از خطبه‌ 77 نهج‌البلاغه «و من كلام له(ع) و ذلك حين منعه سعيد بن العاص حقه: إِنَّ بَنِي أُمَيَّةَ لَيُفَوِّقُونَنِي تُرَاثَ مُحَمَّدٍ(ص) تَفْوِيقاً، وَ اللَّهِ لَئِنْ بَقِيتُ لَهُمْ لَأَنْفُضَنَّهُمْ نَفْضَ اللَّحَّامِ الْوِذَامَ التَّرِبَةَ»، اظهار کرد: این خطبه از خطبه‌های کوتاه و دربردارنده نکات خاص و لغات قوی است.

وی گفت: در زمان عثمان، سعید بن عاص والی کوفه بود و هدایایی برای افرادی از جمله مولای متقیان در مدینه می‌فرستاد که شرح خطبه ۷۷ نهج‌البلاغه پاسخ امام علی(ع) به نامه و این کار سعید بن عاص است.

موسوی با بیان اینکه سعید بن عاص در زمان امام علی(ع) هیچ همراهی با آن حضرت نداشت و در زمان معاویه نیز والی مدینه بود، افزود: این نکته ضروری است که سعید بن عاص چه در زمان عثمان و چه در زمان معاویه، گوش به فرمان و نیروی بنی‌امیه بود.

مدرس حوزه علمیه لرستان با بیان اینکه از نقدهای بنی‌امیه در این خطبه نقد اقتصادی و تباهی مال آنان بود، اضافه کرد: در خطبه سوم نیز به سیاست‌های اقتصادی ناروا در میان امویان اشاره شده است، چراکه تمام حاکمان بنی‌امیه خوشنامی اقتصادی نداشتند و دارای مفاسد اقتصادی بودند.

وی با بیان اینکه پس از نبی مکرم اسلام فشارهای مالی بر امام علی(ع) وارد بود و از جهتی فدک هم غصب شده و خاندان امام علی(ع) در تحریم بودند، افزود: دشمنان همواره بسیاری از رقبا را برای کنترل و فشار بیشتر حصر اقتصادی در تنگنا قرار داده بودند.

موسوی با اشاره به اینکه بنی‌امیه حقوق مادی اهل‌ بیت(ع) را تضییع می‌کردند و آنان را از حقوق خود محروم کردند، گفت: در نگاه امروزی می‌توان گفت که جنایات بنی‌امیه به حدی بود که اهل‌ بیت(ع) را تحریم اقتصادی کرده و حقوق آنان را هم قطره‌چکانی می‌دادند و جنایاتی فراوان بر علیه اسلام انجام دادند تا حدی که مورد نکوهش مولای متقیان قرار گرفتند.

مدرس حوزه علمیه لرستان با یادآوری اینکه بنی‌امیه بعد از جنایاتی که بر علیه اهل‌ بیت(ع) و حکومت اسلامی داشتند باید محاکمه می‌شدند، گفت: در این خطبه امام سوگند می‌خورد که اگر خداوند توفیق دهد دست بنی‌امیه را از حاکمیت بر مسلمانان کوتاه می‌کند و این امر نشان از مذمت آنان است.

وی با بیان اینکه خطبه 77 نشان از جنایات بنی‌امیه در حق اسلام و مسلمانان دارد و نشان می‌دهد آنان جنایاتی انجام داده‌اند که این‌گونه امام علی(ع) درباره آنان سخن را بازگو می‌کند، اظهار کرد: در ادامه خطبه نکاتی از سوی سیدرضی گردآورنده نهج‌البلاغه در خصوص واژگان خطبه بیان شده است، چراکه برخی از واژگان این خطبه نیازمند شرح دادن و تبیین است.

انتهای پیام
captcha