درد و درمان را در دنیا بجوییم
کد خبر: 4116091
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۷
مدرس حوزه علمیه لرستان:

درد و درمان را در دنیا بجوییم

حجت‌الاسلام سیدنواب موسوی شیوه نگاه به دنیا و شیوه تعامل با دنیا را از موضوعاتی دانست که بارها در نهج‌البلاغه به آن پرداخته شده است، گفت: راه برون‌رفت از تهدیدهای دنیا، فقط در دنیا وجود دارد به یک معنا هم درد و هم درمان در دنیاست.

حجت‌الاسلام سیدنواب موسوی، مدرس حوزه علمیه لرستانحجت‌الاسلام سیدنواب موسوی، مدرس حوزه علمیه لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان با شرح فرازهایی از خطبه‌های ۶۲ و ۶۳ نهج‌البلاغه «و من كلام له(ع) لما خُوفَ من الغيلة: وَ إِنَّ عَلَيَّ مِنَ اللَّهِ جُنَّةً حَصِينَةً، فَإِذَا جَاءَ يَوْمِي انْفَرَجَتْ عَنِّي وَ أَسْلَمَتْنِي، فَحِينَئِذٍ لَا يَطِيشُ السَّهْمُ وَ لَا يَبْرَأُ الْكَلْمُ. أَلَا إِنَّ الدُّنْيَا دَارٌ لَا يُسْلَمُ مِنْهَا إِلَّا فِيهَا وَ لَا يُنْجَى بِشَيْءٍ كَانَ لَهَا؛ ابْتُلِيَ النَّاسُ بِهَا فِتْنَةً، فَمَا أَخَذُوهُ مِنْهَا لَهَا أُخْرِجُوا مِنْهُ وَ حُوسِبُوا عَلَيْهِ وَ مَا أَخَذُوهُ مِنْهَا لِغَيْرِهَا قَدِمُوا عَلَيْهِ وَ أَقَامُوا فِيهِ»، اظهار کرد: خطبه ۶۲ مربوط به هنگامی است که به امام علی(ع) گفته شد که امکان ترور شما وجود دارد و امام در پاسخ فرمودند من ترسی ندارم و معتقدم خداوند ما را حفط می‌کند و این نشان از نگاه متوکلانه مولای متقیان است.

وی با بیان اینکه وعده خداوند متعال حفاظت از مسلمین است البته این کلام تا زمانی صدق می‌کند که مرگ ما فرا نرسیده باشد، اضافه کرد: وقتی خداوند ما را به فضا و قدر خویش به مرگ تسلیم کرد، آنجاست که اگر صدها زره و سپر جنگی داشته باشیم، نمی‌توان از مرگ فرار کرد.

موسوی شیوه نگاه به دنیا و شیوه تعامل با دنیا را از موضوعاتی دانست که بارها در نهج‌البلاغه به آن پرداخته شده است و با بیان اینکه امام علی(ع) مردم را از فتنه دنیا برحذر می‌دارد و هشدار و آگاهی جدی می‌دهد، اضافه کرد: جوهره کلام نهج‌البلاغه تصحیح نگاه به دنیاست کمااینکه آن حضرت در خطبه ۶۲ نهج‌‌البلاغه دنیا را منزلی می‌داند که کسی در آن باقی نخواهد ماند و آسیب‌های آن وجود انسان را تحت‌الشعاع قرار می‌‌دهد.

مدرس حوزه علمیه لرستان با یادآوری اینکه انسان‌ها در شرایطی به ابتلائات مبتلا می‌شوند که ممکن است سلامت وجود آنان به خطر بیفتد و این امری مسلم است، یادآور شد: راه خلاصی و برون‌رفت آنچه به‌عنوان تهدید در دنیا وجود دارد، فقط در دنیاست، به یک معنا در دنیا هم درد و هم درمان وجود دارد.

وی با بیان اینکه در حیات خاکی و زندگی مادی برای انسان امکان خطا و اشتباه وجود دارد چراکه دنیا سرای تکلیف است و خداوند در این دنیا انسان را مکلف کرده است و احتمال سقوط انسان نیز وجود دارد، اضافه کرد: انسان در قبال تکلیف، یا اهل طاعت است یا معصیت دارد و وقتی انسان‌ها مسیر عبودیت را طی نمی‌کنند آینده خود را خراب می‌کنند.

موسوی با بیان اینکه دنیا سرای تکلیف است و پرونده تکلیف انسان در آن بسته می‌شود، لذا انسان باید در همین دنیا تکلیف خود را مشخص کند، تصریح کرد: فضا و فرصت تحول تغییر انسان در این دنیا میسر شده است و انسان با عمر خود باید تغییر و تحول را ایجاد کنند و توبه راه تغییر انسان است.

مدرس حوزه علمیه لرستان با یادآوری اینکه در قیامت و بزرخ توبه وجود ندارد و درد و درمان را باید در دنیای مادی جست‌وجو کرد، گفت: انسان در دنیا این فرصت را دارد که توبه کند و تنها فرصتی که انسان‌ها در طول حیات ابدی برای تغییر مثبت و تحول شایسته دارند، دنیای مادی است.

وی با بیان اینکه دنیا با مخاطرات، آسیب‌ها و ابتلائات قرین است و راه مقابله با آسیب‌های دنیا هم در همین دنیاست، اظهار کرد: با رفتارهایی می‌توان از دنیا نجات پیدا کرد که نیت این رفتارها دنیوی و ریاکارانه نبوده، بلکه برای رضای خداوند متعال باشد.

موسوی با بیان اینکه انسان‌ها به فتنه دنیا مبتلا خواهند شد و در این ابتلائات و امتحانات، ماهیت حقیقی انسان مشخص می‌شود، به معنای دیگر خداوند با ابتلائات، ماهیت و توانمندی انسان را مشخص می‌کند، اضافه کرد: تمام انسان‌ها زیرمجموعه سنت ابتلائات هستند و لحظه به لحظه در دنیا، امتحان می‌شوند.

وی با بیان اینکه گاهی انسان در مواجهه با دنیا همه چیز را فقط برای دنیا استفاده می‌کند و با سرای آخرت کاری ندارد، اضافه کرد: انسان نسبت به هر آنچه از دنیا بهره‌مند می‌شود باید پاسخگو باشد و محاسبات آن بر گردن انسان باقی می‌ماند.

انتهای پیام
captcha