صفات مخلوق را به خدا نسبت ندهیم
کد خبر: 4121484
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷
مدرس حوزه علمیه لرستان:

صفات مخلوق را به خدا نسبت ندهیم

حجت‌الاسلام سیدنواب موسوی با اشاره به اینکه انسان‌ها گاهی اوقات صفات خداوند را با خلق قیاس می‌کنند و این امر نشان از محدودیت آنان است، گفت: خداوند متعال در هیچ چیز شریک ندارد و یکتایی منحصر به اوست.

سید نواب موسوی مدرس حوزه علمیه لرستانحجت‌الاسلام سیدنواب موسوی، مدرس حوزه علمیه لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با شرح فرازهایی از خطبه‌ ۶۵ نهج‌البلاغه «وَ كُلُّ قَادِرٍ غَيْرَهُ يَقْدِرُ وَ يَعْجَزُ وَ كُلُّ سَمِيعٍ غَيْرَهُ يَصَمُّ عَنْ لَطِيفِ الْأَصْوَاتِ وَ يُصِمُّهُ كَبِيرُهَا وَ يَذْهَبُ عَنْهُ مَا بَعُدَ مِنْهَا وَ كُلُّ بَصِيرٍ غَيْرَهُ يَعْمَى عَنْ خَفِيِّ الْأَلْوَانِ وَ لَطِيفِ الْأَجْسَامِ وَ كُلُّ ظَاهِرٍ غَيْرَهُ بَاطِنٌ وَ كُلُّ بَاطِنٍ غَيْرَهُ غَيْرُ ظَاهِرٍ»، اظهار کرد: چرایی خلقت و هدف خلق انسان و حقیقت صفات خداوند در این خطبه مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه انسان‌ها گاهی اوقات، اسما و صفات خداوند را با خلق قیاس می‌کنند و این امر نشان از محدودیت آنان است، گفت: انسان‌ها کارهایی انجام می‌دهند که موقعیت‌ها و منزلت خود را تقویت کنند، اما هدف خداوند از خلقت چنین نیست، چراکه قدرت الهی حد و مرز ندارد.

موسوی با بیان اینکه گاهی کارها و افعال انسان برای مواجهه با تغییرات آینده و پیشگیری و خوف از تحولاتی است که ممکن است، رخ دهد، ادامه داد: خداوند، سرمنشأ امن و امان است و خوف و تغییر حالات در خدا وجود ندارد.

مدرس حوزه علمیه لرستان با یادآوری اینکه گاه انسان کارهایی انجام می‌دهد که در تقابل با رقبا دست برتر باشد، اما خداوند رقیبی ندارد که بخواهد رقیب او باشد، گفت: به استناد سوره توحید، انحصار یکتایی ذات خداوند عرصه‌ای برای رقابت با او، ایجاد نمی‌کند، چراکه برای خداوند در هیچ چیزی شریکی وجود ندارد و شریک و شراکت در ذات او نیست.

وی با بیان اینکه خداوند متعال مخلوقات را لعب و بیهوده نیافریده است و هدف از خلقت در قرآن کریم بیان شده است، ادامه داد: خداوند متعال در هر لحظه با انسان است، نزدیک است اما دیده نمی‌شود و بر او حفظ و نگهداری آسمان و زمین سنگین نیست.

موسوی با بیان اینکه انسان جلوه علم خداوند است و وقتی انسان تسلیم مفاهیم و صفات خداوند باشد، به مقام عبد و بندگی می‌رسد، گفت: انسان با علم، عشق، تعقل و خرد تربیت می‌شود و هر چه عالم‌تر و رحیم‌تر باشد، باتربیت‌تر است.

مدرس حوزه علمیه لرستان با یادآوری اینکه خداوند در مخلوقات حلول نکرده و در مخلوقات، عینیت ندارد، چراکه اگر خداوند در چیزی حلول کند، محدود می‌شود، یادآور شد: خداوند حد و مرز ندارد، اما در عین حال از مخلوقات خود دور نیست.

وی بیان کرد: ساخت آفرینش برای خداوند کاری سخت نبود، چراکه در ذات خداوند خستگی و محدودیت معنا ندارد. انسان به مرور زمان خسته می‌شود، چراکه محدودیت دارد. نیرو و توان خداوند پس از خلقت دنیا کم نشد بلکه خداوند در هر لحظه‌ای بخواهد هر چیزی را خلق می‌کند. قدرت خداوند قبض و بسط دارد و براساس حکم محکم، قوانین و قواعد را تنظیم کرده است.

انتهای پیام
captcha