سخن گفتن بدون آگاهی عامل سقوط انسان است
کد خبر: 4094116
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۷
در کارگاه صحیفه سجادیه‌خوانی مطرح شد

سخن گفتن بدون آگاهی عامل سقوط انسان است

مدرس مرکز هدایت علمی ـ تربیتی امام صادق(ع) قم سخن گفتن بدون آگاهی را از عوامل هلاکت و سقوط انسان از نگاه امام سجاد(ع) دانست و گفت: سخن گفتن بدون آگاهی در حوزه دین همسنگ تهمت بستن به خداست.

صحیفه سجادیهبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام محمدمهدی بهجت‌، مدرس مرکز هدایت علمی ـ تربیتی امام صادق(ع) قم در سلسله کارگاه‌های مجازی صحیفه سجادیه‌خوانی ویژه طلاب خواهر مدارس علمیه لرستان که دوشنبه، دوم آبان برگزار شد، با اشاره به فرازی از دعای هشتم صحیفه سجادیه «اللَّهُمَّ إِنيِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ أَوْ أَنْ نَعْضُدَ ظَالِماً، أَوْ نَخْذُلَ مَلْهُوفاً، أَوْ نَرُومَ مَا لَیسَ لَنَا بِحَقٍّ أَوْ نَقُولَ فِی الْعِلْمِ بِغَیرِ عِلْمٍ»، اظهار کرد: در این فراز امام سجاد(ع) به‌عنوان ولی خدا از ادعا و طلب کردن چیزی که حق انسان نیست، به خدا پناه برده است.

وی با اشاره به اینکه کسی که ادعای چیزی که حق او نیست را کند فردی دروغگو و دارای جهل مرکب است، اضافه کرد: اگر کسی چیزی که حق او نیست را طلب کند اهل هلاکت است و هلاک می‌شود، اما اگر از دروغگویی و ادعای خود دست بردارد و جهل مرکب خود را برطرف کند ممکن است نجات پیدا کند.

مدرس مرکز هدایت علمی ـ تربیتی امام صادق(ع) قم با بیان اینکه امام سجاد(ع) صحبت کردن در مورد چیزی که نسبت به آن علم و آگاهی ندارد را از موانع رشد و کمال انسان می‌داند، ادامه داد: نظر دادن و صحبت کردن درباره چیزی که نسبت به آن آگاهی نداریم سبب هلاکت و سقوط انسان است؛ لذا انسان نباید اگر در مورد چیزی که در آن متخصص نیست، نظر بدهد.

این مدرس سواد رسانه با بیان اینکه گاهی سخنرانان دینی بدون منبع و سند روایی صحبت می‎کنند، تصریح کرد: کسی بدون داشتن علم و هدایت به مردم فتوا بدهد مورد لعن ملائکه رحمت قرار می‌گیرد و این از موانع رشد و کمال انسان است.

بهجت با بیان اینکه کسی که بدون علم و آگاهی در حوزه دین سخن بگوید مانند کسی است که به خدا تهمت بسته است و این افراد مشمول رستگاری نمی‌شوند، گفت: انسان به‌جای سخن گفتن بدون آگاهی، باید جدیت، تلاش و کوشش در کسب علم داشته باشد.

وی با بیان اینکه سخنوران دینی باید در سخنان خود منابع و مراجع آیات و روایات را دقیق بیان کنند چراکه گاهی مشاهده می‌شود عده‌ای احادیث را به نام خودشان بیان می‌کنند و این از مصادیق دروغ است، اظهار کرد: در بیانی از پیامبر اکرم(ص) آمده است کسی که نسبت به مسلمانی در خرید و فروش غش کند از مسلمانان نیست چون این‌ها فریبکارترین افراد نسبت به مسلمانان هستند.

انتهای پیام
captcha