پیامدهای تسلط شیطان بر انسان را بشناسیم
کد خبر: 4099466
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۶

پیامدهای تسلط شیطان بر انسان را بشناسیم

مدرس مرکز هدایت علمی ـ تربیتی امام صادق(ع) قم فراموش کردن یاد خدا و قرار گرفتن در حزب شیطان را از پیامدهای تسلط شیطان بر انسان ذکر کرد و گفت: راهکار عدم تسلط شیطان بر انسان این است که گناهان را کوچک نبیند و به هنگام وسوسه به خداوند پناه ببرد.

صحیفه سجادیهبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام محمدمهدی بهجت‌، مدرس مرکز هدایت علمی ـ تربیتی امام صادق(ع) قم در سلسله کارگاه‌های مجازی صحیفه سجادیه‌خوانی ویژه طلاب خواهر مدارس علمیه لرستان که دوشنبه، ۲۳ آبان برگزار شد، با اشاره به فرازی از دعای هشتم صحیفه سجادیه «اللَّهُمَّ إِنی أَعُوذُ بِک وَ احْتِقَارِ الصَّغِیرَةِ، وَ أَنْ یسْتَحْوِذَ عَلَینَا الشَّیطَانُ، أَوْ ینْکبَنَا الزَّمَانُ»، اظهار کرد: یکی از مواردی که امام سجاد(ع) از آن به خدا پناه برده است «احْتِقَارِ الصَّغِیرَةِ» یا کوچک شمردن گناهان کوچک است.

وی با بیان اینکه در آیات ۳۱ سوره نساء، آیه ۳۷ شورا و آیه ۳۲ سوره نجم خطر کوچک شمردن گناهان کوچک بیان و بر اجتناب گناهان صغیره تأکید شده است، گفت: ویژگی متقین این است که از گناهان صغیره و کبیره دوری می‌کند.

بهجت با بیان اینکه خداوند متعال وعده عذاب را کیفر گناهان صغیره قرار داده است، اضافه کرد: گناهان کوچک و ناچیز از دام‌های شیطان است؛ شیطان می‌خواهد گناهان صغیره را در ذهن ما کوچک کند.

مدرس مرکز هدایت علمی ـ تربیتی امام صادق(ع) قم با بیان اینکه اگر گناهان را کوچک بشماریم شیطان به انسان طمع می‌کند تا او را وادار به گناهان بیشتر کند، ادامه داد: کوچک شمردن گناهان صغیره سبب تبدیل آنها به گناهان کبیره و به نابودی کشاندن انسان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه گناهان کوچک و اصرار بر گناهان صغیره راه رفتن به سمت گناهان کبیره هستند، اظهار کرد: در بیانی از امام جعفر صادق(ع) آمده است: «کسی اصرار بر معصیت صغیره داشته باشد، خداوند طاعات و عبادات او را نمی‌پذیرد»؛ لذا باید از گناهان صغیره و کوچک شمردن آن پرهیز کرد.

این مدرس سواد رسانه یکی دیگر از خطراتی که امام چهارم شیعیان از آن به خدا پناه برده است را غلبه و سلطنت شیطان دانست و با بیان اینکه شیطان سوگند خورده است که تا قیامت انسان را از صراط مستقیم منحرف کند، ادامه داد: خداوند متعال بارها در قرآن کریم نسبت به دشمنی شیطان به انسان هشدار داده است.

مدرس مرکز هدایت علمی ـ تربیتی امام صادق(ع) قم با تأکید بر اینکه شیطان بر بندگان سلطنت ندارد، اما قدم به قدم جلو می‌آید و در ابتدا انسان را وسوسه کرده و بعد مسلط می‌شود، تصریح کرد: برخی اعمال انسان زمینه نفوذ شیطان را فراهم می‌کند که نمونه آن زیاد شمردن کار خیر و کوچک شمردن گناهان است.

وی با اشاره به اینکه شیطان از کوچک‌ترین زمینه شروع و بعد انسان را وسوسه و سپس او را به انحراف می‌کشاند، ادامه داد: خطر چیرگی شیطان بر انسان این است که انسان در حزب شیطان قرار می‌گیرد و او حرف باطل خود را از زبان انسان می‌زند و انسان‌های منحرف شبهات را ایجاد می‌کنند؛ به‌معنای دیگر زبان انسان تریبون شیطان می‌شود.

بهجت پیامد دیگر تسلط شیطان بر انسان را فراموش کردن یاد خدا دانست و گفت: یاران شیطان در دنیا و آخرت دچار خسران هستند و کسانی که در سلطنت شیطان قرار می‌گیرند، خودشان را هم فراموش می‌کنند و از صراط مستقیم خارج می‌شوند.

مدرس مرکز هدایت علمی ـ تربیتی امام صادق(ع) بیان کرد: راهکار عدم تسلط شیطان بر انسان این است که گناهان را کم نبیند و به هنگام وسوسه به خداوند پناه ببرد. خداوند می‌شنود، علم دارد و به انسان پناه می‌برد.

انتهای پیام
captcha