قناعت را با همنشینی فقرا تقویت کنیم
کد خبر: 4084924
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۳

قناعت را با همنشینی فقرا تقویت کنیم

مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه تحقیر کردن انسان‌های فقیر انسان را در زمره ظالمان قرار می‌دهد، گفت: همنشینی با فقرا به انسان روحیه قناعت می‌دهد و کسی که قانع باشد، اهل حرص نیست.

صحیفه سجادیهبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام محمدمهدی بهجت‌، مدرس مرکز هدایت علمی ـ تربیتی امام صادق(ع) قم در سلسله کارگاه‌های مجازی صحیفه سجادیه‌خوانی ویژه طلاب خواهر مدارس علمیه لرستان که دوشنبه، ۲۱ شهریور برگزار شد با اشاره به فرازی از دعای هشتم صحیفه سجادیه «اللَّهُمَّ إِنی أَعُوذُ بِک مِنْ مُبَاهَاةِ الْمُکثِرِینَ، وَ الْإِزْرَاءِ بِالْمُقِلِّینَ وَ سُوءِ الْوِلَایةِ لِمَنْ تَحْتَ أَیدِینَا، وَ تَرْک الشُّکرِ لِمَنِ اصْطَنَعَ الْعَارِفَةَ عِنْدَنَا»، اظهار کرد: یکی از مواردی که مانع رشد و کمال انسان است و امام سجاد(ع) از آن به خداوند پناه برده است فخرفروشی است؛ در یک معنا مصداق این کلام برای انسان‌های ثروتمندی است که فخرفروشی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه خداوند به کسانی که ثروت خود را ذخیره می‌کنند و در راه خدا خرج نمی‌کنند به عذاب دردناک مبتلا می‌کند، بیان کرد: به استناد آیات و روایات در قیامت کسانی که به ثروت خود فخر می‌ورزند و آن را در راه خدا هزینه نمی‌کنند، با همان ثروت‌شان عذاب می‌دهد.

بهجت با اشاره به اینکه انسان باید بداند که مالک مال و جان خودش نیست و نعمت‌های خدا به‌صورت امانت در دست اوست، اضافه کرد: انسان نباید به چیزی که حتی مالک آن است فخرفروشی کند چه رسد به چیزی که مالک آن نیست.

مدرس حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه انسان فخرفروش به مالکیت اعتباری خود توجه ندارد و وقتی به امانت بودن نعمت‌ها و مالکیت اعتباری خود توجه نکرد در قیامت مؤاخذه می‌شود، ادامه داد: به هر میزان که دارایی داریم باید مواظب باشیم فخرفروشی نکنیم.

وی با اشاره به اینکه خداوند متعال در آیه ۸۰ سوره قصص می‌فرماید: عده‌ای می‌گویند کاش ما هم مانند قارون ثروتمند بودیم، ادامه داد: برای اهل ایمان، صبر و عمل صالح از گنج قارون بهتر است؛ به‌معنای دیگر راه نجات از فخرفروشی مال و ثروت، صبر کردن و عمل صالح است.

بهجت‌ یکی از موانع کمال انسان که امام چهارم شیعیان از آن به خدا پناه برده است را تحقیر کردن انسان‌های فقیر دانست و با بیان اینکه تحقیر کردن انسان‌های فقیر ویژگی اخلاق دشمنان خداست، یادآور شد: از خدا بخواهیم که اخلاق ما را جدا از اخلاق دشمنان قرار دهد، چراکه کسی که انسان‌های فقیر را تحقیر کند در زمره ظالمان است.

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه در آیه ۳۱ سوره نوح، دشمنان به آن حضرت می‌گفتند ما چگونه ایمان بیاوریم در حالی‌ که انسان‌های فقیر در کنار تو هستند، ادامه داد: خطر تحقیر کردن انسان‌های فقیر، گرفتن خلق و خوی دشمنان و تحقیر شدن در روز قیامت است.

وی با استناد به روایات اسلامی با بیان اینکه اگر کسی بنده خدا را تحقیر کند، در حقیقت اعلام جنگ با خدا کرده است و کسی اعلام جنگ با خدا کند، قطعا شکست می‌خورد، افزود: برای مقابله با فخرفروشی و تحقیر انسان‌ها، باید با فقرا همنشین شویم، چراکه همنشینی با فقرا مطلوب و محبوب خداوند است.

بهجت با بیان اینکه همنشینی با فقرا به انسان روحیه قناعت می‌دهد و وقتی انسان روحیه قناعت داشته باشد اهل حرص و طمع نیست، گفت: همنشینی با فقرا در تواضع انسان تأثیر دارد و اگر کسی تواضع داشته باشد درجه کمال او بالا می‌رود و اهل تکبر نیست.

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه امام سجاد(ع) از بدسرپرستی به زیردستان نیز به خدا پناه برده است، اظهار کرد: انسان باید حقوق زیردستان خود را ادا کرده و حُسن سرپرستی داشته باشد، چراکه اگر غیر از این باشد انسان در مقابل آنان ظالم و اهل خسران است.

انتهای پیام
captcha