ترک یاری مظلوم از موانع رشد و کمال انسان است
کد خبر: 4090969
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۹

ترک یاری مظلوم از موانع رشد و کمال انسان است

مدرس مرکز هدایت علمی ـ تربیتی امام صادق(ع)، خوار کردن نزدیکان و ترک یاری مظلوم را از موانع رشد و کمال انسان دانست و گفت: کسی که توان دارد ولی به انسانی که نیازمند یاری است کمک نمی‌کند در دنیا و آخرت خوار می‌شود.

صحیفه سجادیهبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام محمدمهدی بهجت‌، مدرس مرکز هدایت علمی ـ تربیتی امام صادق(ع) قم در سلسله کارگاه‌های مجازی صحیفه سجادیه‌خوانی ویژه طلاب خواهر مدارس علمیه لرستان که دوشنبه، ۱۸ مهر برگزار شد، با اشاره به فرازی از دعای هشتم صحیفه سجادیه «اللَّهُمَّ إِنيِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ تَرْكِ الشُّكْرِ لِمَنِ اصْطَنَعَ الْعَارِفَةَ عِنْدَنَا أَوْ أَنْ نَعْضُدَ ظَالِماً، أَوْ نَخْذُلَ مَلْهُوفاً، أَوْ نَرُومَ مَا لَيْسَ لَنَا بِحَقٍّ، أَوْ نَقُولَ فِي الْعِلْمِ بِغَيْرِ عِلْمٍ»، اظهار کرد: امام سجاد(ع) یکی از چیزهایی که از آن به خدا پناه می‌برد و مانع پیشرفت معنوی و قرب الهی است را ترک شکر نسبت به کسی می‎داند که به ما نیکی کرده است.

وی با اشاره به اینکه «اصْطَنَعَ» به کسی که به من نیکی کرده است اطلاق می‌شود، ادامه داد: اولین کسی که به ما نیکی کرده است خداوند متعال است و خداوند در سوره لقمان انسان را به شکر نعمت‌های الهی و احسان به والدین امر می‌کند.

بهجت با اشاره به آسیب‌ها و خطرات ترک شکر نسبت به کسی که به ما نیکی کرده است، گفت: اولین خطر ترک شکر و ناسپاسی این است که انسان ملعون ولی خدا می‌شود، به‌طوری‌ که در بیانی از امام جعفر صادق(ع) آمده است: «خداوند لعنت کند کسانی که راه معروف را می‌بندند و این افراد کسانی هستند که در حق آنان نیکی شده اما ناسپاسی می‌کنند.»

مدرس مرکز هدایت علمی ـ تربیتی امام صادق(ع) قم با بیان اینکه ترک شکر در روابط اجتماعی ما اثر دارد و انسان باید شاکر کسی باشد که به او نیکی می‌کند، تصریح کرد: خطر دیگر ترک شکر این است که باعث مؤاخذه انسان در قیامت می‌شود، چراکه کسی که شکر نیکی انسان را به‌جا نیاورد مانند این است که شکر خدا را به‌جا نیاورده است؛ به‌معنای دیگر عبد شکور کسی است که هم از خدا و هم از بنده خدا شاکر و سپاسگزار باشد.

وی با اشاره به اینکه خداوند هر بنده شاکر و سپاسگزاری را دوست دارد و ناسپاسی و شاکر نبودن باعث محروم شدن انسان از لطف خدا می‌شود، اظهار کرد: یکی از راه‌های شکرگزاری این است که انسان در حق کسی که به او نیکی کرده است، دعا کند.

بهجت با بیان اینکه حق کسی که به ما نیکی کرده است این است که در حق او دعا کنیم، افزود: در رساله حقوق امام سجاد(ع) آمده است که حق کسی که به ما نیکی کرده است این است که کار خیر او را یادآوری کرده و نشر دهیم و در جمع از او به نیکی یاد کنیم.

این مدرس سواد رسانه یکی دیگر از مواردی که امام سجاد(ع) از شر آن به خدا پناه برده است را حمایت و کمک به ظالمان دانست و با بیان اینکه کمک به ظالمان زشت و قبیح است‌، اضافه کرد: خطر حمایت از ظالم این است که خداوند انسان را از اعتماد کردن، تکیه کردن و کمک کردن به ظالم نهی کرده است چراکه کمک به ظالم سبب می‌شود انسان آتش جهنم را در قیامت لمس کند.

وی با اشاره به اینکه وقتی ظالم یاری می‌شود، ظلم گسترش پیدا می‌کند، ادامه داد: خطر دیگر حمایت از ظالم، خروج از اسلام می‌شود، به‌طوری‌ که در بیانی از نبی مکرم اسلام آمده است کسی که با ظالمی قدم می‌زند تا از او حمایت کند در حالی که می‌داند ظالم است از دایره دین خروج کرده است.

بهجت با بیان اینکه انسان تا زمانی که از ظالم حمایت می‌کند، مورد غضب الهی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: کمک و یاری خداوند به مظلومان است؛ به‌ معنای دیگر خداوند در جبهه مظلومان است باید ظلم و ظالم را بشناسیم و از آن پرهیز کنیم.

مدرس مرکز هدایت علمی ـ تربیتی امام صادق(ع) قم خوار کردن نزدیکان و ترک یاری مظلوم را از موانع رشد و کمال انسان دانست و با اشاره به خطرات عدم حمایت از مظلوم، گفت: کسی که توان دارد ولی به انسانی که نیازمند یاری است کمک نمی‌کند در دنیا و آخرت خوار می‌شود. لذا، از خدا بخواهیم که یار مظلوم باشیم.

انتهای پیام
captcha