فرازی از دعای هشتم صحیفه سجادیه و خطرات تعصب کورکورانه
کد خبر: 4073125
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۳

فرازی از دعای هشتم صحیفه سجادیه و خطرات تعصب کورکورانه

مدرس مرکز هدایت علمی ـ تربیتی امام صادق(ع) قم با اشاره به اینکه تعصب کورکورانه مانع تشخیص حق از باطل می‌شود، گفت: راهکار از بین رفتن تعصب کورکورانه رعایت انصاف است.

دعای هشتم صحیفه سجادیه به گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام محمدمهدی بهجت‌، مدرس مرکز هدایت علمی ـ تربیتی امام صادق(ع) قم در سلسله کارگاه‌های مجازی صحیفه سجادیه‌خوانی ویژه طلاب خواهر مدارس علمیه لرستان که دوشنبه، سوم مرداد برگزار شد، با اشاره به فرازی از دعای هشتم صحیفه سجادیه «اللَّهُمَّ إِنيِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ مَلَكَةِ الْحَمِيَّةِ»، اظهار کرد: در دعای هشتم صحیفه سجادیه امام سجاد(ع) از شر برخی رذایل اخلاقی از جمله تعصب کورکورانه به خداوند پناه می‌برد.

وی با اشاره به اینکه اگر براساس تکرار زیاد یک صفت اخلاقی در درون انسان نفوذ کند به آن «مَلَكَةِ» می‌گویند، ادامه داد: در عرب «الْحَمِيَّةِ» به معنای حرارت خورشیدی که به انسان برسد اما «مَلَكَةِ الْحَمِيَّةِ»، به معنای تعصب کورکورانه معنا می‌شود.

بهجت‌ با بیان اینکه شیطان به خلقت خود تعصب ورزید و گفت من از آتش و انسان از خداست، اظهار کرد: انسان باید از خداوند درخواست هدایت کند کمااینکه تعصب جاهلی سبب انحراف انسان منحرف می‌شود.

این مدرس حوزه و دانشگاه با یادآوری اینکه در مقابل تعصب کورکورانه، تعصب ممدوح وجود دارد، ادامه داد: انسان نسبت به کارهای نیکو و امور پسندیده باید تعصب داشته باشد که نمونه آن وفای به عهد، روی‌گردانی از کبر، توسل به احسان، باانصاف بودن و فرو بردن خشم است.

وی با اشاره به تبعات و آثار منفی تعصب کورکورانه و اینکه تعصب بی‌جا مانع تشخیص درست می‌شود، ادامه داد: در جاهایی که انسان در دو راهی قرار می‌گیرد تعصب کورکورانه مانع تشخیص راه صحیح از غلط و حق از باطل می‌شود.

بهجت‌پور با اشاره به اینکه مشرکان در پاسخ به دعوت پیامبر اکرم(ص) به دین می‌گفتند ما راه پدران‌مان را ادامه می‌دهیم و این تعصب کورکورانه است، افزود: عاقبت تشخیص غلط، جهنمی بودن انسان است، خطر دیگر تعصب کورکورانه سلب ایمان از انسان است، کسی که نسبت به چیزی تعصب جاهلی و کورکورانه داشته باشد رشته ایمان را از خود باز کرده و این فرد در خسارت است.

وی محشور شدن با اعراب جاهلی را از دیگر خطرات و تبعات تعصب کورکورانه دانست و گفت: در بیانی از نبی مکرم اسلام حضرت محمدمصطفی(ص) آمده است اگر کسی یک ذره تعصب کورکورانه داشته باشد با اعراب جاهلی محشور می‌شود.

بهجت‌ تعصب کورکورانه را یکی از لشکریان جهل دانست و با بیان اینکه راهکار از بین رفتن تعصب کورکورانه رعایت انصاف است، یادآور شد: اگر انسان انصاف داشته باشد، تعصب کورکورانه او برطرف می‌شود. در مقابل تعصبات کورکورانه اعراب جاهلی خداوند سکینه و آرامش را به مسلمانان عطا کرد و لازم است بدانیم سکینه و آرامش با یاد خداوند محقق می‌شود.

انتهای پیام
captcha