موانع رشد از نگاه امام سجاد(ع)
کد خبر: 4079793
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۷

موانع رشد از نگاه امام سجاد(ع)

مدرس مرکز هدایت علمی ـ تربیتی امام صادق(ع) قم با اشاره به موانع رشد از نگاه امام سجاد(ع)، گفت: ریشه بسیاری از موانع کمال انسان این است که دنیا را هدف و آخرت را وسیله می‌داند.

صحیفه سجادیهبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام محمدمهدی بهجت‌، مدرس مرکز هدایت علمی ـ تربیتی امام صادق(ع) قم در سلسله کارگاه‌های مجازی صحیفه سجادیه‌خوانی ویژه طلاب خواهر مدارس علمیه لرستان که دوشنبه، 31 مرداد برگزار شد، با بیان اینکه امام سجاد(ع) در دعای هشتم صحیفه سجادیه از بیش از ۴۰ مانع رشد به خدا پناه برده است، گفت: در فرازی از دعای هشتم صحیفه سجادیه می‌خوانیم «اللَّهُمَّ إِنيِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ سِنَةِ الْغَفْلَةِ»؛ واژه «سِنَةِ» به‌معنای چُرت زدن یا سست شدن بدن جانداران در هنگام خواب است و «الْغَفْلَةِ» به‌معنای بی‌توجهی به چیزی از روی آگاهی است و در مجموع «سِنَةِ الْغَفْلَةِ» بیان‌کننده آن است که غفلت در حد چرت زدن هم مشکل‌ساز است.

وی با اشاره به اینکه تکیه بر شیطان سبب غفلت انسان می‌شود و انسان باید از خدا بخواهد که او را در مقابل شیطان بیدار کند، چراکه دشمن قسم‌خورده ماست، اضافه کرد: خداوند متعال در آیه ۱۷۲ سوره اعراف می‌فرماید: «وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِن بَنِي آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنفُسِهِمْ أَلَسْتَ بِرَبِّكُمْ قَالُواْ بَلَى شَهِدْنَا أَن تَقُولُواْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَذَا غَافِلِينَ» عده‌ای با سوءرفتار خود سبب می‌شوند تا جهنمی شوند، چراکه حق را نمی‌بینند و نمی‌شنوند، به‌معنای دیگر چشم، گوش و عقل را دارند اما از آن استفاده نمی‌کنند و غافل هستند.

مدرس مرکز هدایت علمی ـ تربیتی امام صادق(ع) قم با اشاره به اینکه غفلت انسان را جهنمی می‌کند یکی از علت‌های غفلت انسان را حُب دنیا و بی‌توجهی به آخرت دانست و گفت: ریشه بسیاری از موانع کمال انسان این است که دنیا را هدف و آخرت را وسیله می‌داند.

وی با اشاره به اینکه غفلت حتی به اندازه یک لحظه هم خطرناک است، چراکه عاقبت آن قابل پیش‌بینی نیست، ادامه داد: «سِنَةِ الْغَفْلَةِ»، غفلت حتی به اندازه یک لحظه موجب خسارت در آخرت و سقوط انسان از مقام انسانیت است، کمااینکه گاهی انسان‌ها از لحاظ انسانی مرده و از لحاظ حیوانی زنده هستند.

بهجت‌ با اشاره به مصادیق غفلت که سبب می‌شود انسان از مقام انسانیت سقوط کند، یکی از مصادیق غفلت را غافل شدن از قیامت دانست و گفت: غفلت از قیامت سبب سقوط انسان از مقام انسانیت می‌شود و انسان‌های غافل قیامت را دور می‌بینند، در حالی‌ که قیامت روز حسرت است و خداوند به نفس انسان خطاب می‌کند که تو از روز قیامت در غفلت بودی و راه برگشتی از غفلت از قیامت نیست.

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه مورد دیگری که سبب سقوط انسان از مقام انسانیت می‌شود و از مصادیق غفلت است، غفلت از نعمت‌هاست، یادآور شد: نسبت به نعمت‌های مادی و معنوی که خداوند به ما بخشیده است غافل نباشیم.

وی با اشاره به اینکه وقتی که انسان از نعمت‌ها غافل باشد، شکر خدا را به جا نمی‌آورد، اظهار کرد: انسان نباید در مقابل احسان خداوند، غافل باشد و برای اینکه انسان از نعمت‌ها غافل نباشد باید شکر نعمت را به‌جا بیاورد.

بهجت‌ با اشاره به اینکه به هر اندازه که انسان غفلت داشته باشد به همان اندازه از شکر نعمت فاصله می‌گیرد به همین سبب امام سجاد(ع) یک لحظه غفلت را هم نمی‌پذیرد، تصریح کرد: سومین مورد از مصادیق غفلت، غفلت از واجبات است و هر کس واجبات را ترک کند به قرب الهی نمی‌رسد. متقین واجب را ترک نمی‌کنند و مورد لطف خدا قرار می‌گیرند.

مدرس مرکز هدایت علمی ـ تربیتی امام صادق(ع) قم با بیان اینکه مستحبات بدون واجبات انسان را رشد نمی‌دهد، گفت: نبی مکرم اسلام دعا می‌کند که خدایا ما را از یک چشم به هم زدن به خودمان وا مگذار، چراکه همین غفلت‌هاست می‌تواند سرنوشت‌های ناگواری برای انسان رقم بزند.

بهجت‌ با بیان اینکه انسان غافل اهل اشتباه و لهو و فراموشی است، اظهار کرد: انس با قرآن انسان را از غفلت نجات می‌دهد، کمااینکه راهکار دیگر نجات پیدا کردن از غفلت شکرگزاری است.

مدرس حوزه و دانشگاه راهکار مقابله و بیدار شدن از خواب غفلت را تصمیم به بیداری و دوری از خواب غفلت دانست و گفت: راهکار بیدار شدن از خواب غفلت اطاعت از خداوند و یاد خداست؛ به‌معنای دیگر مداومت بر یاد خدا سبب دوری انسان از غفلت است.

انتهای پیام
captcha