دعای هشتم صحیفه سجادیه و پناه بردن امام سجاد(ع) به خدا
کد خبر: 4104707
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۶

دعای هشتم صحیفه سجادیه و پناه بردن امام سجاد(ع) به خدا

مدرس مرکز هدایت علمی ـ تربیتی امام صادق(ع) قم با اشاره به موانع رشد و کمال از نگاه امام سجاد(ع) گفت: امام سجاد(ع) در دعای هشتم صحیفه سجادیه از فقر و ابراز نیاز، شماتت اعدا، مرگ بدون آمادگی و زندگی در سختی به‌عنوان موانع رشد یاد کرده و از آنها به خدا پناه برده است.

صحیفه سجادیهبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام محمدمهدی بهجت‌، مدرس مرکز هدایت علمی ـ تربیتی امام صادق(ع) قم، دوشنبه، ۱۴ آذرماه در سلسله‌ کارگاه‌های مجازی صحیفه سجادیه‌خوانی که ویژه طلاب خواهر مدارس علمیه لرستان برگزار شد، با اشاره به فرازی از دعای هشتم صحیفه سجادیه «اللَّهُمَّ إِنیِّ أَعُوذُ بِکَ وَ نَعُوذُ بِک مِنْ شَمَاتَةِ الْأَعْدَاءِ، وَ مِنَ الْفَقْرِ إِلَی الْأَکفَاءِ، وَ مِنْ مَعِیشَةٍ فِی شِدَّةٍ، وَ مِیتَةٍ عَلَی غَیرِ عُدَّةٍ» اظهار کرد: امام چهارم شیعیان در این فراز از دعای هشتم از شماتت دشمنان به خدا پناه برده است.

وی با بیان اینکه گاهی کسانی از مشکل و ضرر انسان خوشحال شده و خوشحالی خود را ابراز می‌کنند که از این حالت تعبیر به شماتت می‌شود، گفت: هر کسی ممکن است دشمنان خاص داشته باشد؛ البته شیطان دشمن مشترک همه انسان‌هاست که از گرفتاری انسان‌ها خوشحال می‌شود و ما را شماتت می‌کند.

بهجت با بیان اینکه امام سجاد(ع) از شماتت اعدا به‌عنوان یکی از موانع رشد به خدا پناه می‌برد، تصریح کرد: دشمن زمانی خوشحال می‌شود که ما نافرمانی خدا کرده و از شیطان تبعیت کنیم، لذا باید از شیطان تبعیت نکنیم تا وسیله شماتت او قرار نگیریم.

مدرس مرکز هدایت علمی ـ تربیتی امام صادق(ع) قم با تأکید بر اینکه وقتی انسان مبتلا به گناه است بداند که مورد شماتت شیطان است، لذا باید از شماتت شیطان به خدا پناهنده شود، گفت: اعمال، رفتار، عقاید و باورهای ما سبب می‌شود که دشمن ما را شماتت کند و به ما بخندد، لذا باید در رفتارها دقت کنیم.

وی با بیان اینکه امام سجاد(ع) از فقر و ابراز نیاز به کسانی که هم‌سطح ما هستند به خداوند پناه برده است، چراکه جایگاه انسان به‌واسطه فقر سقوط می‌کند، افزود: خداوند از همه چیز بی‌نیاز است و بندگان همه در درگاه او فقیر هستند، لذا حاجت و نیاز خود را از خدا بخواهیم.

بهجت بیان کرد: اگر انسان فقیر شود و طلب رزق و روزی از کسی کند که طالب روزی از خداست باید منت، سرزنش‌ها، نیش و کنایه‌ها را هم بپذیرد. در حقیقت باید برای رفع فقر و نیاز به درگاه خداوند برویم نه بندگانی که رزق آنان را خدا می‌دهد.

مدرس مرکز هدایت علمی ـ تربیتی امام صادق(ع) قم با اشاره به اینکه وقتی انسان ابراز فقر و نیاز به دیگران می‌کند باید از شخصیت خود برای ابراز نیازش هزینه کند، گفت: گاهی افراد پول و ثروت دارند، اما ظرفیت ندارند و برای کمک به دیگران، منت می‌گذارد که این برای انسان سنگین است. لذا، برای رفع نیاز باید به در خانه خدا برویم.

وی با بیان اینکه ما باید نیاز خود را به خدا درک کنیم، به او پناه برده و از لطف و احسان او ناامید نشویم، چراکه دیگران هم نعمت‌های خود را از خدا دارند، تصریح کرد: انسان اول و آخر و در همه حال باید توجه به خدا داشته باشد و به حقیقت این موضوع رسیده باشد که افراد و انسان‌ها اسباب و وسیله‌ای بیش نیستند و اگر خدا نخواهد کسی نمی‌تواند مشکلی را حل کند.

بهجت با بیان اینکه هر چه احساس نیاز انسان به خدا بیشتر باشد، احساس نیازش به دیگران کمتر می‌شود، اضافه کرد: از دیگر موانع رشد و کمال انسان که امام چهارم شیعیان از آن به خدا پناه برده است زندگی در شدت سختی است؛ البته گاهی خداوند برای امتحان انسان افرادی را در سختی قرار می‌دهد که نمونه آن سختی زندگی حضرت ایوب است.

این مدرس سواد رسانه‌ای با بیان اینکه امام سجاد(ع) همچنین از مرگی که نسبت به آن آماده نباشیم به خدا پناه برده است، یادآور شد: کفار در قیامت ضجه می‌زنند که خدایا ما را به دنیا برگردان تا اعمال صالح انجام دهیم، اما خداوند جواب رد می‌دهد و در پاسخ می‌فرماید ما به شما عمر دادیم و هر کس اگر می‌خواست اعمال صالح انجام دهد، آن را انجام می‌داد.

وی در خاتمه با بیان اینکه مرگ برای همه حتمی است و به انسان خبر نمی‌دهد و راه آمادگی برای مرگ انجام واجبات، ترک محرمات و توجه به مکارم اخلاقی است‌، گفت: انسان اگر این سه مورد را رعایت کند برای مرگ نگرانی ندارد؛ انسان باید در همه حال به یاد مرگ باشد تا نگرانی از آن نداشته باشد.

انتهای پیام
captcha