راهکارهای مقابله با اسراف در کلام امام سجاد(ع)
کد خبر: 4103184
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۷

راهکارهای مقابله با اسراف در کلام امام سجاد(ع)

مدرس مرکز هدایت علمی ـ تربیتی امام صادق(ع) قم با بیان اینکه اهل اسراف برادران شیطان هستند، گفت: مسرف به‌معنای کسی است که همکار شیطان بوده و در همه حال همراه شیطان است و راهکار مقابله با این امر قناعت، میانه‌روی و تقواست.

صحیفه سجادیهبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام محمدمهدی بهجت‌، مدرس مرکز هدایت علمی ـ تربیتی امام صادق(ع) قم، دوشنبه، هفتم آذرماه در سلسله‌کارگاه‌های مجازی صحیفه سجادیه‌خوانی که ویژه طلاب خواهر مدارس علمیه لرستان برگزار شد، با اشاره به فرازی از دعای هشتم صحیفه سجادیه «اللَّهُمَّ إِنیِّ أَعُوذُ بِکَ أَوْ ینْکبَنَا الزَّمَانُ، أَوْ یتَهَضَّمَنَا السُّلْطَانُ»، اظهار کرد: امام سجاد(ع) در این فراز از اینکه اتفاقات، سختی‌ها و بلایایی برای انسان بیفتد که سبب منحرف شدن از مسیر و صراط مستقیم شود، به خدا پناه برده است.

وی با بیان اینکه زمان به‌معنای دهر و روزگار است و روزگار چیز مستقلی نیست که بخواهد دخل و تصرفی در انسان داشته باشد، گفت: در دورانی از عمر انسان ممکن است اتفاقات، سختی‌ها و مشکلات برای او بیفتد که همه چیز بر علیه انسان باشد و سبب انحراف شود. لذا، از این شرایط باید به خداوند، متوسل شد.

بهجت با تأکید بر اینکه در سوره زخرف خداوند از قول مشرکین نقل می‌کند که آنان گفتند ما چیزی جز زندگانی دنیا نداریم، ما را جز روزگار، چیزی هلاک نمی‌کند و همه چیز به روزگار ربط دارد، ادامه داد: این عالم، خدا دارد که آن را مدیریت و زمین را به حرکت در می‌آورد.

مدرس مرکز هدایت علمی ـ تربیتی امام صادق(ع) قم با اشاره به اینکه در گذر زمان ممکن است اتفاقی برای ما بیفتد که روزگار از ما روی برگرداند و مشکلات و بلاها به سمت انسان روی بیاورد، گفت: البته گاهی سختی‌ها و مشکلات مصلحت و آزمایش خداوند است که نمونه آن بلاها و مصائب حضرت ایوب است.

وی با بیان اینکه امام سجاد(ع) در شرایطی که بلاها به سمت انسان می‌آید و روزگار بر علیه انسان باشد، به خدا پناه می‌برد، تصریح کرد: راهکار پناه بردن به خدا در سختی‌های روزگار، استغاثه کردن و کمک خواستن از خداوند است؛ امام سجاد(ع) در دعای دهم صحیفه سجادیه با تضرع می‌فرماید: «خدایا تو هر چه را می‌پذیری برای ما مقدر فرما و فریادرس ما باش.»

بهجت با بیان اینکه دعا کردن باید با تضرع باشد و از مصادیق تضرع، گریه و زاری کردن است، یادآور شد: انسان باید در برابر خداوند احساس عجز کند و امیدوار به رحمت خداوند متعال باشد.

مدرس مرکز هدایت علمی ـ تربیتی امام صادق(ع) قم با اشاره به اینکه امام سجاد(ع) از ظلم و ستم حاکمان و از بین بردن حق و حقوق انسان‌ها به خداوند پناه برده است، اضافه کرد: در زمان امام سجاد(ع) زمانی بوده که با چندین حاکم ظالم روبرو بوده است که یکی از آنان عبدالملک‌ ابن‌ مروان است که بیش از 20 سال به مردم ظلم کرد.

وی با بیان اینکه کسی که پادشاه می‌شود، خودرأی می‌شود و برای حفظ حکومت خودت سعی می‌کند به مردم ظلم کند، اظهار کرد: راهکار دادخواهی از ظلم سلطان، توکل کردن است. توکل به‌معنای تکیه کردن بر خدا و دل بریدن از چیز دیگری است؛ در اصول کافی توکل بر خدا دارای درجاتی است، به‌طوری‌ که یک درجه توکل این است که در تمام کارهای ریز و درشت به خدا توکل کنیم و به رضای خداوند متعال راضی باشیم.

بهجت با بیان اینکه حکم و فرمان و کار به دست خداست و حالا که همه چیز به دست خداست به او اعتماد کنیم، افزود: اگر خداوند توکل انسان را بپذیرد، حتی شیطان هم بر انسان سلطنت ندارد. لذا، اگر می‌خواهیم هیچ ظالم و شیطانی بر ما تسلط نداشته باشد به خدا تکیه و توکل کنیم.

مدرس مرکز هدایت علمی ـ تربیتی امام صادق(ع) قم با بیان اینکه علاوه بر توکل بر خداوند، در برابر ظالم هم باید ایستاد و مصداق ایستادگی در برابر ظالم، بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ایران است که در برابر ظالمان ایستاد، اظهار کرد: یکی دیگر از موانع رشد انسان که امام سجاد(ع) از آن به خدا پناه برده است، زیاده‌روی و اسراف است و اسراف هم درباره مال و هم غیرمال است.

وی با بیان اینکه گاهی انسان در ارتکاب به گناه‌ اسراف می‌کند و اگر در گناهان اسراف کند، به هلاکت می‌رسد، تصریح کرد: اهل اسراف، برادران شیطان هستند؛ به‌معنای دیگر، مسرف به‌معنای کسی است که همکار شیطان بوده و در همه حال همراه شیطان است و راهکار مقابله با این امر، قناعت، میانه‌روی و تقواست.

بهجت با بیان اینکه وقتی انسان اهل اسراف بود، برادر شیطان می‌شود و وقتی برادران شیطان شد، به سمت گمراهی و تجاوز به حق و حقوق دیگران می‌رود، گفت: اسراف سبب محرومیت از رزق الهی و فقر انسان می‌شود.

انتهای پیام
captcha