امام؛ شاگرد بلاواسطه خداوند
کد خبر: 4078138
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۷

امام؛ شاگرد بلاواسطه خداوند

مدرس مرکز هدایت علمی ـ تربیتی امام صادق(ع) قم با بیان اینکه امام نور است و نور امام در کلمات وی تجلی پیدا می‌کند، گفت: امام شاگرد بلاواسطه خداوند و پناهگاه انسان در سختی‌هاست.

کارگاه مجازی صحیفه سجادیه خوانیبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام محمدمهدی بهجت‌، مدرس مرکز هدایت علمی ـ تربیتی امام صادق(ع) قم در سلسله کارگاه‌های مجازی صحیفه سجادیه‌خوانی ویژه طلاب خواهر مدارس علمیه لرستان که دوشنبه، 24 مرداد برگزار شد، با تأکید بر لزوم شناخت جایگاه امامت به‌عنوان خلیفه خدا برای کل عالم، اظهار کرد: در قرآن امام نور و امام نار یا امامی که انسان را به سمت نور و امامی که انسان را به سمت آتش می‌برد سخن به میان می‌آید.

وی با اشاره به اینکه امامت هم در دنیا برای انسان‌ محور است و هم در آخر موضوعیت دارد، ادامه داد: خداوند متعال در آیه ۳۰ سوره بقره می‌فرماید «وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُواْ أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاء وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُونَ؛ و چون پروردگار تو به فرشتگان گفت من در زمين جانشينى خواهم گماشت فرشتگان گفتند آيا در آن كسى را مى‏‌گمارى كه در آن فساد انگيزد و خون‌ها بريزد و حال آنكه ما با ستايش تو، تو را تنزيه مى‌كنيم و به تقديست مى‌پردازيم فرمود من چيزى مى‏‌دانم كه شما نمی‌دانید.» براساس این آیه می‌توان گفت امام خلیفه خداوند است که توسط خداوند تعیین می‌شود و انتخاب امام نشان از اهمیت جایگاه امامت است.

بهجت‌ با اشاره به اینکه وقتی امام خلیفه خدا شد تمام اختیارات خداوند را به اذن خداوند دارد، تصریح کرد: امام تربیت شده خداوند در روی زمین است و کسی قابل قیاس با او نیست؛ از طرفی امام در آخرت هم موضوعیت دارد، به‌طوری‌ که در قرآن آمده است در قیامت هر امتی با امام خود حاضر می‌شود حال این امام می‌تواند امام نور یا امام نار باشد.

این مدرس حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه امام بی‌نظیرترین انسان در روی زمین است، به‌طوری که در خطبه دوم نهج‌البلاغه آمده است که احدی از این امت قابل مقایسه با آل‌محمد(ص) نیست، تصریح کرد: انتصاب امام از سوی خداوند است و این نشان از جایگاه ویژه امامت است.

وی با اشاره به اینکه امام رضا(ع) بعد از اینکه به خراسان رسید مردم در مورد امامت بحث می‌کردند و در آنجا آن حضرت شروع به معرفی امام می‌کند، گفت: امام معصوم اهل مبالغه نیست و اهل واقعیت است و با نور خود تمام عالم را روشن می‌کند به معنای دیگر امام خلیفه خدا برای کل عالم است.

مدرس مرکز هدایت علمی ـ تربیتی امام صادق(ع) قم با اشاره به اینکه با استناد به فرمایشات امام رضا(ع) می‌توان چنین گفت که انسان نمی‌تواند با دست‌ها و درک‌ها جایگاه رفیع امام را بشناسد، تصریح کرد: هیچ‌گونه نقصی در ظاهر و باطن امام نیست نه عیب اخلاقی و نه غیب ظاهری دارد بلکه همه فضایل و علوم را دارد و علم او علم لدنی است.

بهجت با اشاره به اینکه امام یگانه در هر دوران است و احدی از نظر علوم و فضایل به او نزدیک نیست، ادامه داد: هیچ دانشمندی در شرق و غرب معادل امام نیست و برای امام، بدلی وجود ندارد، امام تمام فضایل و کمالات را به‌طور کامل دارد و این فضایل و کمالات توسط خداوند به او تعلیم شده و به معنای دیگر امام شاگرد بلاواسطه خداوند است.

وی با بیان اینکه امام مانند برادر بزرگ، و پناهگاه انسان در هنگام سختی‌هاست، گفت: امام علی(ع) در نامه ۴۵ نهج‌البلاغه به فرماندار بصره می‌نویسد که آگاه باش که برای هر مأمومی امامی است و مأموم باید وظیفه خود در قبال امام را بداند.

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه مأموم باید به امام اقتدا کرده و از نور علم او بهره‌مند شود، بیان کرد: نور علم امام در زیارت جامعه کبیره بیان شده و نور امام در کلمات وی تجلی پیدا می‌کند کلمات امام به انسان روشنی و بصیرت می‌دهد.

انتهای پیام
captcha