سخت‌ترین مصیبت‌ انسان از دیدگاه امام سجاد(ع)
کد خبر: 4106539
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۷

سخت‌ترین مصیبت‌ انسان از دیدگاه امام سجاد(ع)

از دیدگاه امام سجاد(ع) مصیبت کبری، مصیبت در دین است بدین معنا که اگر دین ما آسیب ببیند به مصیبت کبری گرفتار شده‌ایم، چراکه انسان هلاک شده کسی است که دین خود را از دست داده است.

دعای هشتم صحیفه سجادیهبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام محمدمهدی بهجت‌، مدرس مرکز هدایت علمی ـ تربیتی امام صادق(ع) قم، دوشنبه، ۲۱ آذرماه در سلسله‌ کارگاه‌های مجازی صحیفه سجادیه‌خوانی که ویژه طلاب خواهر مدارس علمیه لرستان برگزار شد، با اشاره به فرازی از دعای هشتم صحیفه سجادیه «اللَّهُمَّ إِنیِّ أَعُوذُ بِکٍَ وَ نَعُوذُ بِک مِنَ الْحَسْرَةِ الْعُظْمَی، وَ الْمُصِیبَةِ الْکبْرَی، وَ أَشْقَی الشَّقَاءِ، وَ سُوءِ الْمَآبِ، وَ حِرْمَانِ الثَّوَابِ، وَ حُلُولِ الْعِقَابِ»، گفت: از مواردی که امام سجاد(ع) در فراز پایانی دعای هشتم صحیفه سجادیه از آن به خدا پناه برده است، افسوس و حسرتی است که از آن بزرگ‌تر وجود ندارد که معنای آن روز حسرت یا روز قیامت است.

وی با یادآوری اینکه غفلت از روز قیامت، حسرت بزرگ یا عظمی است چراکه آن، روز حساب است و روز عمل نیست، گفت: در روز قیامت انسان قادر به بازگشت به دنیا نیست از طرفی پاداش‌ها و کیفرها در روز قیامت قابل مقایسه با این دنیا نیست لذا حسرتی بالاتر از روز حسرت نیست.

بهجت با بیان اینکه در قیامت بحث ابدیت مطرح است و مال و ثروت دنیا سودی به حال ما ندارد، افزود: در قیامت عده‌ای حسرت می‌خورند و می‌گویند ما امروز حقیقت را دیدیم و یقین پیدا کردیم اما حسرت می‌خورند که چرا در دنیا کاری نکرده‌اند و امکان بازگشت به دنیا را هم ندارند.

مدرس مرکز هدایت علمی ـ تربیتی امام صادق(ع) قم با تأکید بر اینکه در دنیا گاهی انسان از پشیمانی، انگشت حسرت را به دندان می‌گیرد اما در قیامت از حسرت، انگشتان دو دست را به دندان می‌گیرد، اضافه کرد: راه نجات از حسرت روز قیامت توبه کردن و تبعیت از قرآن است البته قبل از آنکه مرگ ما را فراگیرد لذا تابع قرآن باشیم تا در قیامت واحسرتا نگوییم.

وی با بیان اینکه از دیدگاه امام چهارم شیعیان، شدیدترین مصیبت یا مصیبت کبری، مصیبت در دین است بدین معنا که اگر دین ما آسیب ببیند به مصیبت کبری گرفتار شده‌ایم، اضافه کرد: مهمترین دغدغه و نگرانی ائمه‌اطهار برای مردم، سلامت در دین است لذا انسان هلاک شده کسی است که دین خود را از دست داده است.

بهجت دین را بزرگ‌ترین سرمایه انسان دانست و با بیان اینکه دین از چنان اهمیتی برخوردار است که سید و سالار شهیدان، جان خود را فدای دین می‌کند، گفت: مورد دیگری که امام سجاد(ع) از آن به خدا پناه برده است غرور و تکبر به خدا است و مغرور شدن به خداوند بدین معنا است که انسان وعده‌های خدا را حقیر و سبک بشمارد.

مدرس مرکز هدایت علمی ـ تربیتی امام صادق(ع) قم نتیجه مغرور شدن به خدا و سبک شمردن وعده‌های الهی را، جادوانه شدن در جهنم دانست و ادامه داد: وعده‌های خدا را باور کنیم و آنان را جدی بگیریم و بدانیم آنچه سبب می‌شود ما وعده‌های خدا را سبک بشماریم، شیطان است.

وی با بیان اینکه راه نجات انسان از سبک نشمردن وعده‌های الهی این است که خدا را آن گونه که در قرآن توصیف شده است بشناسیم، اظهار کرد: راه دیگر سبک نشمردن وعده‌های الهی، ارتقای ایمان و راه ارتقای ایمان طاعت خداوند است.

بهجت مورد دیگری که امام سجاد(ع) از آن به خدا پناه برده است را محروم شدن از ثواب و پاداش الهی دانست و با بیان اینکه محروم شدن از ثواب و پاداش الهی یا به دلیل انجام ندادن کارهای ثواب یا پذیرفته نشدن آن در درگاه خداوند متعال است، ادامه داد: راه بهره‌مندی از ثواب و پاداش الهی، اهتمام و کوشش در انجام کارهای نیک و پسندیده است.

مدرس مرکز هدایت علمی ـ تربیتی امام صادق(ع) قم دیگر موردی که امام چهارم شیعیان از آن به خدا پناه برده است را عقاب خداوند دانست و با بیان اینکه آنچه سبب می‌شود انسان در زمره عقاب‌شدگان قرار گیرد، حرام‌خوری است، خاطرنشان کرد: نتیجه عقاب خداوند، این است که انسان را به سمت جهنم می‌کشانند در حالی‌که همه او را می‌بینند کمااینکه عذاب و حرارت آتش جهنم، به هیچ عنوان قابل مقایسه با این دنیا نیست.

انتهای پیام
captcha