خطرات مخالفت با هدایت خداوند
کد خبر: 4076987
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۸

خطرات مخالفت با هدایت خداوند

مدرس مرکز هدایت علمی ـ تربیتی امام صادق(ع) قم با اشاره به خطرات مخالفت کردن با هدایت خداوند، گفت: مخالفت کردن با هدایت خداوند سبب شقاوت انسان شده و جای انسان شقی در جهنم است.

دعای هشتم صحیفه سجادیهبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام محمدمهدی بهجت‌، مدرس مرکز هدایت علمی ـ تربیتی امام صادق(ع) قم در سلسله کارگاه‌های مجازی صحیفه سجادیه‌خوانی ویژه طلاب خواهر مدارس علمیه لرستان که دوشنبه، 17 مرداد برگزار شد، با اشاره به فرازی از دعای هشتم صحیفه سجادیه «اللَّهُمَّ إِنی أَعُوذُ بِک مِنْ مُخَالَفَةِ الْهُدَی»، اظهار کرد: «الْهُدَی» به معنای هدایت و در مقابل ضلالت است که در این فراز امام سجاد(ع) از مخالفت کردن با هدایت خداوند سخن به میان آورده است.

وی با اشاره به اینکه در آیه ۱۲۰ سوره بقره نیز «وَلَن تَرْضَى عَنكَ الْيَهُودُ وَلاَ النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم بَعْدَ الَّذِي جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللّهِ مِن وَلِيٍّ وَلاَ نَصِيرٍ» کلمه «الْهُدَی» به معنای، هدایت خداوند است، گفت: در این آیه می‌خوانیم و هرگز يهوديان و ترسايان از تو راضى نمى‌شوند مگر آنكه از كيش آنان پيروى كنى بگو در حقيقت تنها هدايت‏ خداست كه هدايت واقعى است و چنانچه پس از آن علمى كه تو را حاصل شد باز از هوس‌هاى آنان پيروى كنى در برابر خدا سرور و ياورى نخواهى داشت.

بهجت‌ اهل‌ بیت(ع) را مصداق بارز هدایت الهی دانست و ادامه داد: یکی دیگر از مصادیق هدایت الهی قرآن است که در آیه ۱۸۵ سوره بقره «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلاَ يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُواْ الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُواْ اللّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ» به آن اشاره شده است.

این مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: خطر مخالفت کردن با هدایت خداوند، گمراهی و شقاوت انسان است و بنا بر نص صریح قرآن جای انسان شقی در جهنم است. خطر دیگر مخالفت کردن با هدایت خداوند نگرانی، خوف، اضطراب و حزن در زندگی است و اگر بخواهیم زندگی آرام داشته باشیم نباید با هدایت خداوند مخالفت کنیم. اگر فرهنگ قرآن و اهل‌ بیت(ع) در جامعه نباشد جامعه دچار نگرانی و اضطراب آن جامعه می‌شود.

مدرس مرکز هدایت علمی ـ تربیتی امام صادق(ع) قم با اشاره به اینکه هدایت الهی به دو شکل هدایت تشریعی و تکوینی است، اظهار کرد: خداوند هدایت را از نظر تکوینی در وجود انسان‌ها قرار داده است، لذا از نظر تکوینی، هدایت فقط مخصوص خداوند متعال است. نزول قرآن و ارسال انبیا و رسولان الهی هدایت تشریعی است و خداوند متعال انبیا و کتب الهی را برای اتمام حجت با انسان‌ها فرستاده است.

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به راهکارهای نجات از مخالفت کردن با هدایت خداوند اضافه کرد: اگر بخواهیم از خطرات مخالفت با هدایت خداوند دوری کنیم باید روزانه با قرآن انس داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha