شناخت صفات الهی در خطبه ۶۵ نهج‌البلاغه
کد خبر: 4119685
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۲
مدرس حوزه علمیه لرستان مطرح کرد

شناخت صفات الهی در خطبه ۶۵ نهج‌البلاغه

حجت‌الاسلام سیدنواب موسوی با بیان اینکه شناخت تفاوت صفات الهی و مخلوقات سبب گشوده شدن باب معرفت و خداشناسی برای انسان می‌شود، گفت: صفات الهی محدودیت ندارد، اما صفات انسان مرز دارد و حداقل مرز صفات انسان زمان و کیفیت است.

حجت‌الاسلام سیدنواب موسوی، مدرس حوزه علمیه لرستانحجت‌الاسلام سیدنواب موسوی، مدرس حوزه علمیه لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با شرح فرازهایی از خطبه‌ ۶۵ نهج‌البلاغه «من خطبة له(ع) و فيها مباحث لطيفة من العلم الإلهي: الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَمْ تَسْبِقْ لَهُ حَالٌ حَالًا، فَيَكُونَ أَوَّلًا قَبْلَ أَنْ يَكُونَ آخِراً وَ يَكُونَ ظَاهِراً قَبْلَ أَنْ يَكُونَ بَاطِناً؛ كُلُّ مُسَمًّى بِالْوَحْدَةِ غَيْرَهُ قَلِيلٌ وَ كُلُّ عَزِيزٍ غَيْرَهُ ذَلِيلٌ وَ كُلُّ قَوِيٍّ غَيْرَهُ ضَعِيفٌ وَ كُلُّ مَالِكٍ غَيْرَهُ مَمْلُوكٌ وَ كُلُّ عَالِمٍ غَيْرَهُ مُتَعَلِّمٌ»، اظهار کرد: در این خطبه مباحث دقیقی درباره علم الهی وجود دارد و از خطبه‌های توحیدی نهج‌البلاغه به‌شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه گاهی انسان‌ها صفات خدا را صفات خلق قیاس می‌کنند و در این قیاس دچار لغزش‌های تاریخی می‌شوند، به تفاوت صفات الهی و صفات مخلوق اشاره کرد و گفت: تفاوت صفات الهی و صفات مخلوق این است که صفات خداوند ذاتی الهی است، یعنی صفات خداوند در ذات او وجود دارد و منفک از ذات او نیست، اما صفات انسان‌ها، عارض در وجود انسان است و ذاتی و جوهری نیست.

موسوی با بیان اینکه هر مخلوقی یک وجود و یک ماده دارد و از دو بُعد روح و جسم تشکیل شده است، اما خداوند ترکیب نیست بلکه تمام هستی ذات الهی، وجود اوست و این نگاه فلسفی به بحث است، اظهار کرد: صفات الهی عینیت با ذات حق دارد به همین خاطر صفات الهی پایدار بوده و خواهد بود.

مدرس حوزه علمیه لرستان با اشاره به اینکه صفات الهی محدودیت ندارد، اما صفات انسان مرز دارد و حداقل مرز صفات انسان زمان و کیفیت است، گفت: به‌ معنای دیگر انسان محدود به زمان و مکان است و قدرت ما نسبی است، اما خداوند محدودیت از زمان و مکان ندارد.

وی با بیان اینکه خداوند مکان‌آفرین و زمان‌آفرین است، صفات او بدون حد و مرز و لاینتناهی است و وقتی حد و مرز ندارد، قابل سنجش نیست، ادامه داد: صفات انسان محدود است و سنجیده می‌شود که مصداق آن سنجش و اندازه‌گیری بینایی و شنوایی انسان است.

موسوی با بیان اینکه تفاوت دیگر صفات الهی و خداوند در این است که صفات انسان‌ها و مخلوقات ترتیبی تدریجی حاصل می‌شود یعنی ما ابتدا صفاتی را به‌دست می‌آوریم و این صفات اکتسابی زمینه دیگر صفات را فراهم می‌کنند، اضافه کرد: انسان‌ها پس از طی رده‌های علمی، به مدیریت و توانایی و خلاقیت دست پیدا می‌کنند.

مدرس حوزه علمیه لرستان با یادآوری اینکه صفات خداوند، همه با هم در ذات او وجود دارد و تدریجی نیست، گفت: خداوند هم اول است و هم آخر؛ هم ظاهر و هم باطن است ولی چنین چیزی برای انسان‌ها وجود ندارد؛ به این‌ معنا که انسان نمی‌تواند هم اول و هم آخر باشد.

وی با بیان اینکه شناخت تفاوت صفات الهی و مخلوقات سبب گشوده شدن باب معرفت و خداشناسی برای انسان می‌شود، تصریح کرد: حمد و ستایش مخصوص خداوندی است که آفرینش و هستی تحت قدرت اوست. هیچ صفتی از خداوند بر صفت دیگر سبقت و برتری ندارد؛ به‌ معنای دیگر خداوند در عین اولیت، آخر و در عین آخریت، اول است، کمااینکه تمام مجموعه ویژگی‌های صفات، در وجود او جمع و توان ظهور و بروز دارد.

مدرس حوزه علمیه لرستان با اشاره به اینکه خداوند مبدأ و منشأ وجود و هستی است و صدور هستی و وجود مخلوقات از او آغاز می‌شود، بیان کرد: تمام بخش‌های هستی و جلوه‌های حضور مخلوقات، ظهور خداوند است.

انتهای پیام
captcha