شتاب در عمل صالح؛ توصیه امام علی(ع) در خطبه 64 نهج‌البلاغه
کد خبر: 4117912
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
مدرس حوزه علمیه لرستان بیان کرد:

شتاب در عمل صالح؛ توصیه امام علی(ع) در خطبه 64 نهج‌البلاغه

حجت‌الاسلام سیدنواب موسوی با اشاره به اینکه قبل از آنکه عمر انسان به پایان برسد، باید برای آخرت بار و توشه خود را ببندد، گفت: خطبه 64 از خطبه‌های آموزنده و اثرگذاری است که مولای متقیان علی(ع) در این خطبه، انسان را به مبادرت و شتاب در عمل صالح دعوت می‌کند.

حجت‌الاسلام سیدنواب موسوی، مدرس حوزه علمیه لرستانحجت‌الاسلام سیدنواب موسوی، مدرس حوزه علمیه لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با شرح فرازهایی از خطبه‌ ۶۴ نهج‌البلاغه «و من خطبة له(ع) في المبادرة إلى صالح الأعمال: فَاتَّقُوا اللَّهَ عِبَادَ اللَّهِ وَ بَادِرُوا آجَالَكُمْ بِأَعْمَالِكُمْ وَ ابْتَاعُوا مَا يَبْقَى لَكُمْ بِمَا يَزُولُ عَنْكُمْ وَ تَرَحَّلُوا فَقَدْ جُدَّ بِكُمْ وَ اسْتَعِدُّوا لِلْمَوْتِ فَقَدْ أَظَلَّكُمْ، وَ كُونُوا قَوْماً صِيحَ بِهِمْ فَانْتَبَهُوا وَ عَلِمُوا أَنَّ الدُّنْيَا لَيْسَتْ لَهُمْ بِدَارٍ فَاسْتَبْدَلُوا، فَإِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ لَمْ يَخْلُقْكُمْ عَبَثاً وَ لَمْ يَتْرُكْكُمْ سُدًى»، اظهار کرد: مولای متقیان در این خطبه، انسان را به مبادرت و شتاب در عمل صالح دعوت می‌کند.

وی با بیان اینکه خطبه 64 از خطبه‌های آموزنده و اثرگذاری است که انسان را به تقوا و شتاب در کسب عمل صالح دعوت می‌کند، گفت: تقوا کلیدواژه نهج‌البلاغه است، چراکه تقوا، سازوکار فلاح و رستگاری است و اگر انسان به تقوا رسید، عبادالله می‌شود.

موسوی با بیان اینکه آن‌هایی که می‌خواهند عبد خدا باشند، بدانند که پیش‌نیاز عبادالله شدن تقواست و کسی بدون تقوا به عبودیت و بندگی دست پیدا نمی‌کند و بنده خدا نخواهد شد، ادامه داد: قبل از آنکه اجل جان انسان را بگیرد انسان باید پیش‌دستی کند و کارهای نیکوی خود را انجام دهد؛ به معنای دیگر قبل از آنکه فرصت به پایان رسد، باید بهره اخروی را کسب کرد.

مدرس حوزه علمیه لرستان با بیان اینکه اگر انسان در کسب اعمال نیک و صالح، شتاب نکند، مغلوب می‌شود، چراکه وقتی فرصت عمل از دست رفت حسرت‌ها و ندامت‌ها باقی می‌ماند، اضافه کرد: کسانی موفق هستند که به سمت عمل صالح شتاب کنند و در میدان عمل کوشا باشند.

وی با بیان اینکه انسان باید آنچه را که برای او باقی و ماندگار است، را خریداری یا کسب کند و مراد از تجارت و داد و ستد حقیقی، کسب توشه آخرت است، گفت: تمام آنچه از دست انسان می‌رود، ما یزول و آنچه باقی است ما یبقی است و انسان باید سرمایه مادی و اخروی را بخرد.

موسوی با اشاره به اینکه قبل از آنکه عمر انسان به پایان برسد، باید برای آخرت بار و توشه خود را ببندد و بداند که کاروان مرگ، کوس رحیل را نواخته و حرکت کرده است، ادامه داد: یکی از مواردی که انسان از آن غفلت می‌کند و به آن التفات ندارد، سفر آخرت است. مرگ از انسان جدایی نمی‌شناسد و همیشه پیش‌ روی ماست؛ انسان نباید باکی از مرگ داشته باشد بلکه باید خود را برای مرگ آماده کند و در خواب غفلت نماند.

مدرس حوزه علمیه لرستان با بیان اینکه عبرت‌ها، عقل و فطرت به انسان می‌فهماند که باید خود را برای مسافرت آخرت آماده کند، اضافه کرد: از طرفی هشدارها و توصیه‌هایی که اولیای الهی به ما داده‌اند برای ما هشدار و تلنگری برای فراموش نکردن مرگ است. کسانی که به این درک و معرفت می‌رسند که دنیا جایگاه ثابت و دائم آنان نیست، نگاه خود را به دنیا تغییر داده و دنیا را وسیله‌ای برای کسب فیوضات اخروی قرار می‌دهند. خداوند انسان را بدون دنباله و پایان نیافریده تا بعد از مدتی، عمرش تمام شود و زندگی او پایان یابد.

وی با یادآوری اینکه انسان نباید گمان کند که خداوند او را رها کرده بلکه انسان اهداف و منازل آینده دارد و جاودانگی‌هایی برای او رقم خورده است، یادآور شد: غایت انسان با بهشت یا جهنم است و فاصله انسان با غایت نهایی، مرگ است.

انتهای پیام
captcha