خطرات تبعیت از هوای نفس را بشناسیم
کد خبر: 4074950
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۹

خطرات تبعیت از هوای نفس را بشناسیم

مدرس مرکز هدایت علمی ـ تربیتی امام صادق(ع) قم ریشه تبعیت از هوای نفس را فراموش کردن قیامت و روز حساب دانست و گفت: تبعیت از هوای نفس هم‌تراز شرک است، چراکه انسان هوای نفس را معبود خود قرار می‌دهد.

دعای هشتم صحیفه سجادیهبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام محمدمهدی بهجت‌، مدرس مرکز هدایت علمی ـ تربیتی امام صادق(ع) قم در سلسله کارگاه‌های مجازی صحیفه سجادیه‌خوانی ویژه طلاب خواهر مدارس علمیه لرستان که دوشنبه، 10 مرداد برگزار شد، با اشاره به فرازی از دعای هشتم صحیفه سجادیه، اظهار کرد: یکی از مواردی که امام سجاد(ع) به آن پناهنده شده و نشان می‌دهد آن مانع رشد انسان می‌شود متابعت از هوای نفس است.

وی با اشاره به اینکه لغت «تابع» به معنای تبعیت و دنبال چیزی رفتن است، بیان کرد: هوا در لغت به معنای میل و خواست درونی و علاقه است و در اینجا به معنای هوای نفس است.

بهجت‌ با طرح این سؤال که مشکل و مخاطرات تبعیت از هوای نفس چیست، ادامه داد: اولین خطر متابعت از هوای نفس گمراه شدن و بیراهه رفتن انسان است؛ گمراه کسی است که راه و مقصد را گم کرده است و مقصد ما رسیدن به خداوند متعال است.

این مدرس حوزه و دانشگاه گفت: در آیه ۲۶ سوره صاد خداوند متعال خطاب به حضرت داوود می‌فرماید: «يَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ فَاحْكُم بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَلَا تَتَّبِعِ الْهَوَى فَيُضِلَّكَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ إِنَّ الَّذِينَ يَضِلُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ بِمَا نَسُوا يَوْمَ الْحِسَابِ؛ ما تو را خلیفه و جانشین خود قرار دادیم پس بین مردم به عدالت حکم کن و از هوای نفس پیروی نکن، چراکه پیروی از هوای نفس تو را راه خدا گمراه می‌کند»، بنابراین اگر کسی از راه خدا گمراه شد به عذاب جهنم دچار می‌شود و این وعده خداوند است.

وی با اشاره به اینکه امام علی(ع) نیز در نهج‌البلاغه انسان‌ها را از تبعیت هوای نفس و آرزوهای طولانی بر حذر می‌دارد، یادآور شد: تبعیت از هوای نفس انسان را از حق باز می‌دارد و انسان دنباله‌روی شیطان می‌شود. در واقع تبعیت از هوای نفس هم‌تراز شرک است.

مدرس مرکز هدایت علمی ـ تربیتی امام صادق(ع) قم با اشاره به اینکه چرا انسان از هوای نفس پیروی می‌کند، تصریح کرد: ریشه تبعیت از هوای نفس فراموش کردن قیامت و روز حساب و شرک‌ورزی به خداوند است. کسانی که با علم و دانش هوای نفس را معبود قرار می‌دهند، خداوند بر قلب این افراد مهر می‌زند، به‌طوری که حق را درک نمی‌کنند. بنابراین، کسی که هوای نفس را معبود قرار دهد، مشرک است. در بیانی از امام سجاد(ع) پست‌ترین انسان کسی است که خداوند رزق و روزی او را بدهد ولی از غیر خدا اطاعت کند.

بهجت‌ با اشاره به اینکه کسی که از هوای نفس پیروی کند آرزوی دشمن انسان که نفس اماره است را برآورده است، اضافه کرد: در آیه پنجم سوره یوسف «قَالَ يَا بُنَيَّ لاَ تَقْصُصْ رُؤْيَاكَ عَلَى إِخْوَتِكَ فَيَكِيدُواْ لَكَ كَيْدًا إِنَّ الشَّيْطَانَ لِلإِنسَانِ عَدُوٌّ مُّبِينٌ» شیطان به‌عنوان دشمن آشکار انسان است و تبعیت از هوای نفس موجب خوشحالی شیطان می‌شود کمااینکه راهکار دیگر مهار نفس، تبعیت از عقل است.

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به راهکارهای مهار تبعیت از هوای نفس، اظهار کرد: راهکار عملی مهار تبعیت از هوای نفس این است که همواره به یاد قیامت باشد و به درگاه خداوند دعا کند و به یاد قیامت بودن مستلزم انس با قرآن کریم است.

انتهای پیام
captcha