فرازی از دعای هشتم صحیفه سجادیه و پناهی که به خدا می‌بریم
کد خبر: 4071733
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۲

فرازی از دعای هشتم صحیفه سجادیه و پناهی که به خدا می‌بریم

مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امام سجاد(ع) نسبت به «إِلْحَاحِ الشَّهْوَةِ»(پافشاری شهوت) به خداوند پناهنده شد، گفت: کلمه شهوت فقط به معنای شهوت جنسی نیست بلکه در لغت به معنای میل، رغبت و دوست داشتن چیزی است و در معنای دیگر شوق نفس، میل درونی و درخواست دل است.

دعای هشتم صحیفه سجدیهبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام محمدمهدی بهجت‌، مدرس مرکز هدایت علمی ـ تربیتی امام صادق(ع) قم در سلسله کارگاه‌های مجازی صحیفه سجادیه‌خوانی ویژه طلاب خواهر مدارس علمیه لرستان که دوشنبه، 27 تیر برگزار شد، با شرح فرازی از دعای هشتم صحیفه سجادیه با این مضمون «اللَّهُمَّ إِنيِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ إِلْحَاحِ الشَّهْوَةِ» و با اشاره به معنای لغوی «إِلْحَاحِ»، گفت: مطلوب بودن یا نبودن کلمه إِلْحَاحِ به استعمال لغوی آن بستگی دارد، به‌طوری‌ که در یک معنا وقتی به چیزی اقبال کند اما سست نشود به آن إِلْحَاحِ گفته می‌شود و در معنای دیگر إِلْحَاحِ در دعا به معنای پافشاری در دعاست که امری مطلوب است.

بهجت‌پور با بیان اینکه امام سجاد(ع) نسبت به «إِلْحَاحِ الشَّهْوَةِ»(پافشاری شهوت) به خداوند پناهنده شد، ادامه داد: کلمه شهوت فقط به معنای شهوت جنسی نیست بلکه در لغت به معنای میل، رغبت و دوست داشتن چیزی است و در معنای دیگر شوق نفس، میل درونی و درخواست دل است.

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه امام چهارم شیعیان از شهوت به خدا پناه نبرده بلکه از پافشاری شهوت به خداوند پناه برده است، یادآور شد: شهوت از نیازهای ضروری انسان است و باید آن را تعدیل کرد و سر جای خود باید استفاده کرد نه آنکه تعطیل کرد.

وی با تأکید بر اینکه وقتی امام معصوم از «إِلْحَاحِ الشَّهْوَةِ» به خدا پناه برده است نشان از اهمیت و تبعات آن دارد، بیان کرد: طبق دعای 52 صحیفه سجادیه پافشاری بر شهوات سبب دل‌مشغولی و محرومیت انسان از رسیدن به هدف خلقت می‌شود و مانع رسیدن به قرب الهی است. شهوتی که انسان را محروم می‌کند شهوت حرام است.

این مدرس حوزه و دانشگاه شهوت جنسی را از مصادیق شهوت دانست و با اشاره به اینکه کسی که دنبال شهوات حرام و خواهش‌های نفسانی هستند انحراف عظیمی پیدا می‌کند، اظهار کرد: اگر شهوت مدیریت نشود مانند سیل بنیان‌کن است که انسان را با هر آنچه دارد، همراه خود می‌برد.

وی با اشاره به اینکه الحاح شهوت توسط شیطان و برای انحراف زینت داده می‌شود و باید مراقب باشیم، گفت: در دعای 25 صحیفه سجادیه آمده است که خداوندا ما را از شر شیطان حفظ کن زیرا شیطان شهوات را رنگین و جذاب می‌کند تا ما به سمت شهوات برویم و باعث می‌شود خواهش‌های نفسانی تحریک شود.

مدرس مرکز هدایت علمی ـ تربیتی امام صادق(ع) قم با اشاره به اینکه خطر شهوات این است که انسان را محروم کرده و مانع رشد انسان می‌شود، ادامه داد: هر چه مقام انسان بیشتر شود چه بسا الحال شهوت او بیشتر شود، به‌طوری‌ که به گفته تاریخ متوکل عباسی چهار هزار کنیز است و این امر نه معقول و نه شرعی است، لذا اگر انسان خودش را تربیت نکند الحاح شهوت او بیشتر می‌شود خواه آن انسان زن یا مرد باشد.

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه خطر دیگر الحاح شهوت این است که انسان را جهمنی می‌کند، بیان کرد: نفس انسان به بدی و گناه امر می‌کند مگر آنکه خداوند رحم کند و اگر خداوند رحم نکند در معرض خطر جدی هستیم، به‌طوری‌ که در بیانی از امام علی(ع) آمده است هیچ معصیتی نیست مگر آنکه انسان نسبت به او میل و رغبت دارد.

وی با اشاره به راهکارهای مهار الحاح شهوت، گفت: استمرار بر اطاعت خداوند سبب مهار شهوت انسان است، لذا انسان در همه حال باید از خدا بخواهد که خدایا ما را از به خودمان وانگذار.

بهجت‌پور با اشاره به اینکه راهکار دیگر مهار الحاح شهوت توجه و یادآوری نعمت‌های بهشتی است، اضافه کرد: باید بدانیم کالاهای دنیوی فریبنده است که شیطان آن را زینت می‌دهد، لذا فقط در حد نیاز از آن استفاده کنیم.

این مدرس حوزه و دانشگاه راهکار دیگر مهار الحاح شهوت را یاد مرگ دانست و گفت: در خطبه 99 نهج‌البلاغه آمده است که یاد کنید مرگ را که شهوت‌ها را کمرنگ می‌کند به معنای دیگر یاد مرگ سبب کنترل الحاح شهوت می‌شود.

خبرنگار: امین زینی وند 

انتهای پیام
captcha