بی‌تعهدی به عهد و پیمان اعتماد را از بین می‌برد
کد خبر: 4095333
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۴
مدرس حوزه علمیه لرستان:

بی‌تعهدی به عهد و پیمان اعتماد را از بین می‌برد

مدرس حوزه علمیه لرستان با اشاره به اینکه بی‌وفایی به عهد و پیمان اعتماد را از بین می‌برد و پایه‌های اجتماعی را دچار لرزه می‌کند، گفت: اگر کسی با بی‌تعهدی به هدف خود برسد و کار خود را زرنگی و پیمان‌شکنی را ارزش بداند، اهل جهل بوده و مورد لعن خداوند قرار می‌گیرد.

سیدنواب موسوی، مدرس حوزه علمیه لرستانحجت‌الاسلام سیدنواب موسوی، مدرس حوزه علمیه لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان با شرح فرازی از خطبه 41 نهج‌البلاغه «أَيُّهَا النَّاسُ، إِنَّ الْوَفَاءَ تَوْأَمُ الصِّدْقِ وَ لَا أَعْلَمُ جُنَّةً أَوْقَى مِنْهُ، وَ مَا يَغْدِرُ مَنْ عَلِمَ كَيْفَ الْمَرْجِعُ. وَ لَقَدْ أَصْبَحْنَا فِي زَمَانٍ قَدِ اتَّخَذَ أَكْثَرُ أَهْلِهِ الْغَدْرَ كَيْساً وَ نَسَبَهُمْ أَهْلُ الْجَهْلِ فِيهِ إِلَى حُسْنِ الْحِيلَةِ، مَا لَهُمْ قَاتَلَهُمُ اللَّهُ. قَدْ يَرَى الْحُوَّلُ الْقُلَّبُ وَجْهَ الْحِيلَةِ وَ دُونَهَا مَانِعٌ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ وَ نَهْيِهِ، فَيَدَعُهَا رَأْيَ عَيْنٍ بَعْدَ الْقُدْرَةِ عَلَيْهَا، وَ يَنْتَهِزُ فُرْصَتَهَا مَنْ لَا حَرِيجَةَ لَهُ فِي الدِّينِ»، اظهار کرد: این خطبه درباره وفای عهد و همراهی آن با صدق و راستی است.

وی با اشاره به اینکه واژه «تَوْأَمُ» به معنای همزادی، همراهی و وفای به عهد توأم با صدق است، بیان کرد: ماهیت حقیقی دینداری صدق است و وفای به عهد از زیرمجموعه‌های صداقت و به معنای صدق و راستی در انجام تعهدات است.

موسوی با اشاره به اینکه جوهر صداقت از طریق وفاداری است و اگر کسی در پیمان خود وفادار باشد، اهل صداقت است‌، ادامه داد: ایمان جز با وفای به عهد محقق نمی‌شود و انسان مؤمن زمانی مؤمن است که به پیمان خود با خدا وفادار باشد، چراکه مقدمه عبودیت عهد و پیمان انسان با خدا و وفاداری انسان است.

مدرس حوزه علمیه لرستان با یادآوری اینکه اگر انسان عهد بندگی بسته است باید به تعهدات خود با خدا وفادار باشد، گفت: تار و پود اجتماع به عهد و پیمان است و مهم‌ترین چیزی که اعتماد اجتماعی را جلب می‌کند و حس آسودگی در حوزه‌های مختلف اجتماعی ایجاد می‌کند، وفاداری است، چراکه زمانی انسان‌ها وفای به عهد را در دیگران می‌بینند حس تعامل پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بی‌تعهدی و بی‌وفایی اعتماد را از بین می‌برد و پایه‌های اجتماعی را دچار لرزه می‌کند، اضافه کرد: وفای به عهد در حوزه سیاست، خانواده و روابط اجتماعی دل‌ها را به هم نزدیک و مشکلات را از بین می‌برد و از طرفی وفاداری به عهد سبب رواج اقتصادی می‌شود.

مدرس حوزه علمیه لرستان با اشاره به اینکه سپری محافط‌تر از پیمان‌داری و وفای به عهد وجود ندارد، ادامه داد: به معنای دیگر وفاداری عامل حفظ و مصونیت انسان است؛ در کلام امام علی(ع) آمده است که اگر می‌خواهید آمرزش شامل حال شما شود و از ابتلائات مصون باشید، وفای به عهد داشته باشید.

موسوی با اشاره به اینکه وفای به عهد به انسان آبرو می‌بخشد و انسان‌هایی که به عهد خود وفادار هستند دارای حرمت در بین اجتماع بوده و حرف و امضای آنان خریدار دارد، تصریح کرد: وفای به عهد سبب حفظ فرد و اجتماع می‌شود.

مدرس حوزه علمیه لرستان با تأکید بر اینکه نقطه مقابل وفای به عهد غَدِر و ناتمام گذاشتن کار است، یادآور شد: کسی که به قیامت علم پیدا کند و از حال و هوای قیامت خبر داشته باشد هرگز در عمر خود بی‌وفایی و پیمان‌شکنی نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه برخی از انسان‌ها بی‌وفایی به عهد و پیمان خود را زرنگی می‌دانند، ادامه داد: اگر کسی با بی‌تعهدی به هدف خود برسد و کار خود را زرنگی و پیمان‌شکنی را ارزش بداند اهل جهل است.

مدرس حوزه علمیه لرستان با بیان اینکه گروهی از انسان‌ها پیمان‌شکن هستند و عهد بستن را فقط برای رسیدن به منافع خود می‌دانند و هرگز به عهد خود وفا نمی‌کنند، گفت: کسانی که عهد و پیمان خود وفا نمی‌کنند مورد لعن خداوند قرار می‌گیرد.

موسوی افزود: گروهی از انسان‌ها امور را خوب مدیریت می‌کنند، خوش‌فکر هستند و راه حیله‌گری و بی‌وفایی به عهد و پیمان را هم می‌دانند و می‌شناسند، اما فرمان خدا نسبت به وفای عهد را می‌بینند، به عهد خود وفادار هستند و دین و طاعت خدا را با پیمان‌شکنی عوض نمی‌کنند.

مدرس حوزه علمیه لرستان با یادآوری اینکه کسی که حس اجتناب از گناه را ندارد به عهد و پیمان خود وفادار نیست، اما کسی که حس اجتناب از گناه را دارد به عهد و پیمان خود وفادار است، تصریح کرد: کسی پیمان‌شکنی می‌کند که از فرمان خدا تمرد کرده و اهل عصیان و گناه است.

انتهای پیام
captcha