دارالقرآن‌ها برای بروزرسانی امکانات آموزشی حمایت مالی شوند
کد خبر: 3952829
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵
مدیر دارالقرآن امام جعفرصادق(ع) رومشکان خواستار شد؛

دارالقرآن‌ها برای بروزرسانی امکانات آموزشی حمایت مالی شوند

مدیر دارالقرآن امام جعفرصادق(ع) رومشکان خواستار حمایت مالی از دارالقرآن‌ها برای به روز کردن امکانات آموزشی شد و گفت: دارالقرآن‌‌ها به‌دلیل ضعف بنیه مالی و نداشتن سرانه آموزشی نمی‎توانند از اهرم تشویق و جایزه برای جذب مخاطب استفاده کنند.

دارالقرآن‌ها برای روز کردن امکانات آموزشی حمایت مالی شوندکوروش آبچهر، مدیر دارالقرآن امام جعفرصادق(ع) رومشکان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، از برگزاری مرحله منطقه‌ای مسابقات قرآن، عترت و نماز ویژه دانش‎آموزان و فرهنگیان در این دارالقرآن خبر داد و گفت: این مسابقات در رشته‌های قرائت ترتیل و تحقیق، حفظ، مفاهیم، اذان، تفسیر، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، انشای نماز در سه بخش قرآن، عترت و نماز ویژه دانش‌آموزان و فرهنگیان در حال برگزاری است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط کرونایی، این مسابقات به صورت مجازی برگزار می‏‌شود، افزود: منتخبان در هر رشته و پایه و مقطع تحصیلی به مرحله استانی این مسابقات که اسفندماه امسال برگزار خواهد شد، راه می‌یابند.

آبچهر با بیان اینکه دارالقرآن امام جعفرصادق(ع) رومشکان يكی از تخصصی‌ترين دارالقرآن‌هاست و تمامی فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی مدارس این شهرستان با مشارکت این دارالقرآن اجرا می‏‌شود، ادامه داد: کلاس‎های آموزشی دارالقرآن در رشته‌های روخوانی، روان‌خوانی، مفاهيم قرآن كريم در سطح‌های مختلف برگزار می‏‌شود که در حال حاضر با توجه به تعطیلی کلاس‎های حضوری، فعالیت‌های این مرکز در بستر فضای مجازی و شبکه شاد برگزار می‏‌شود.

مدیر دارالقرآن امام جعفرصادق(ع) رومشکان اضافه کرد: این مرکز علاوه‌ بر آموزش قرآن در زمینه برپایی کلاس‎های تفسیر قرآن و برگزاری مسابقات قرآن دانش‎آموزی و فرهنگیان نیز فعالیت دارد و یک کتابخانه شامل کتب قرآنی، مذهبی، تاریخی و ادبی و نرم‌افزارهای آموزشی نیز در این دارالقرآن راه‌اندازی شده است.

وی از همکاری دارالقرآن امام جعفرصادق(ع) با انجمن‌های قرآنی رومشکان خبر داد و گفت: متأسفانه برخی از نرم‌افزارها و سی‌دی‎های آموزشی موجود در کتابخانه دارالقرآن قدیمی هستند که لازم است دارالقرآن‌ها در زمینه به روز کردن امکانات آموزشی مورد حمایت مالی قرار بگیرند.

آبچهر استقبال دانش‎آموزان از برنامه‌های دارالقرآن امام جعفرصادق(ع) را مثبت دانست و افزود: در تابستان که دانش‎آموزان اوقات فراغت بیشتری دارند استقبال از کلاس‎های قرآن بیشتر است.

وی نداشتن مکان مناسب را یکی از مشکلات دارالقرآن امام جعفرصادق(ع) بیان کرد و ادامه داد: مکان این دارالقرآن یک دبیرستان قدیمی در سطح شهر است که در اختیار کانون فرهنگی و تربیتی است و قسمتی از آن نیز به دارالقرآن اختصاص داده شده است.

اجازه ندهیم قرآن به دست فراموشی سپرده شود

مدیر دارالقرآن امام جعفرصادق(ع) رومشکان اظهار کرد: قبلاً حضور کودکان، نوجوان و جوانان در فعالیت‌های قرآنی به‌صورت خودجوش بود اما امروز شرایط تغییر کرده و نیاز است دارالقرآن‌ها و مراکز قرآنی برای جذب مخاطب تلاش بیشتری داشته باشند که در این میان تشویق، یک اهرم بسیار قوی برای جذب مخاطب است، اما متأسفانه دارالقرآن‌‌ها به‌دلیل ضعف بنیه مالی و نداشتن سرانه آموزشی در این بخش نمی‎توانند موفق عمل کنند، چراکه از نظر امکانات و تجهیزات آموزشی در وضعیت مطلوبی قرار ندارند.

وی افزود: پرداختن به فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی، برگزاری اردوهای تفریحی و تشویق قرآن‌آموزان در کنار فعالیت‎های قرآنی باید مدنظر قرار بگیرد تا مخاطب قرآنی ما انگیزه ماندن در کلاس قرآن را داشته باشد.

آبچهر با بیان اینکه متأسفانه امروزه شاهد هستیم که توجه چندانی از جانب مدیران فرهنگی و قرآنی به فعالیت‌های قرآنی نمی‎شود، افزود: مسئولان قرآنی نباید اجازه بدهند قرآن در جامعه به دست فراموشی سپرده شود چراکه همه ما در قبال قرآن مسئول هستیم و باید تلاش خود برای ترویج فرهنگ قرآنی در بین نسل نوجوان و جوان جامعه را به کار بگیریم.

وی خواستار تخصیص هزینه‌هایی برای دالقرآن‌ها شد و گفت: با توجه به اینکه اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی دارالقرآن‌ها به ویژه تشکیل گروه‌های تواشیح و سرود هزینه‌بر است و قرآن‌آموزان نیز توان پرداخت شهریه را ندارند، لذا ضرورت دارد دارالقرآن‌ها از نظر مالی مورد حمایت قرار بگیرند.

مدیر دارالقرآن امام جعفرصادق(ع) رومشکان بر لزوم شناسایی استعدادهای قرآنی در بین دانش‎آموزان تأکید کرد و گفت: برخی از دانش‎آموزان در حوزه قرآن استعدادهایی دارند که لازم است مربیان قرآنی این استعدادها را شناسایی و در راستای تقویت آنها اقدام کنند و علاوه‌ بر این امکانات آموزشی و کمک آموزشی برای یادگیری قرآن نیز در اختیار استعدادهای قرآنی دانش‌آموزی قرار بگیرد.

انتهای پیام
captcha