فرزانه کوهنانی، مدیر دارالقرآن نور منطقه کوهنانی کوهدشت در گفتوگو با ایکنا از لرستان، در بیان مشکلات این دارالقرآن، گفت: دارالقرآن نور از سال 93 فعالیت خود در زمینه آموزش قرآن در رشتههای روخوانی، روانخوانی، حفظ، تجوید، مفاهیم، صحیفهسجادیه، نهجالبلاغه، امامشناسی و احکام زیر نظر آموزش و پرورش کوهنانی را آغاز کرده است.
وی با اشاره به برگزاری گفتمانهای دینی و اجرای طرحهای امامشناسی و مصباحالهدی در دارالقرآن نور کوهنانی، افزود: با توجه به تعطیلی کلاسهای حضوری بهدلیل شیوع کرونا، کلاسهای آموزشی این دارالقرآن در بستر فضای مجازی برگزار میشود.
کوهنانی ادامه داد: در حال حاضر 64 قرآنآموز در کلاس آموزش مجازی روانخوانی، 92 قرآنآموز در کلاس مجازی آموزش تجوید، 48 نفر در آموزش مجازی روخوانی و 35 نفر نیز در کلاس مجازی حفظ قرآن دارالقرآن نور کوهنانی شرکت دارند.
مدیر دارالقرآن نور منطقه کوهنانی کوهدشت با بیان اینکه 30 قرآنآموز با شرکت در دورههای حفظ قرآن دارالقرآن نور موفق به حفظ جزء 30 قرآن شدهاند، اضافه کرد: تعدادی از قرآنآموزان نیز مشغول حفظ جزءهای اول و دوم قرآن هستند.
وی با بیان اینکه قرآنآموزان دارالقرآن نور کوهنانی از اقشار مختلف با اولویت دانشآموزان هستند، اضافه کرد: برگزاری کلاسهای آموزش قرآن در بستر فضای مجازی و شبکه شاد تا حدودی با استقبال قرآنآموزان مواجه شده است چون قرآنآموزان دیگر مجبور نیستند مسافت زیاد خانه تا دارالقرآن را طی کنند؛ علاوهبر این تنوع برنامههای قرآنی در بستر فضای مجازی نیز بیشتر است.
کوهنانی افزود: البته برای برگزاری کلاسهای آموزش قرآن در بستر فضای مجازی نیز با مشکلاتی مواجه هستیم یکی اینکه بعضی از قرآنآموزان که در یک خانواده هستند هر چند نفرشان یک گوشی دارند و علاوه بر این مشکل اینترنت و هزینه کردن برای خرید بسته اینترنت نیز قرآنآموزان را با مشکل مواجه میکند و این در حالی است که اکثر قرآنآموزان این منطقه از نظر مالی با مشکل مواجه هستند تا جایی که حتی بابت شرکت در کلاسها نمیتوانیم از آنها شهریه دریافت کنیم.
این فعال قرآنی کوهنانی با اشاره به فرسوده بودن مکان دارالقرآن، گفت: درالقرآن نور در یک مدرسه قدیمی مستقر است و متأسفانه این مدرسه امکانات لازم را ندارد حتی قرآنآموزان برای استفاده از سرویس بهداشتی و یا خوردن آب با مشکل مواجه هستند و این دارالقرآن فاقد یک دستگاه آبسردکن است و قرآنآموزان در فصلهای بهار و تابستان از داشتن آب سرد محروم هستند و مجبور به استفاده از شیر آبخوری هستند.
مدیر دارالقرآان نور کوهنانی با بیان اینکه متأسفانه رنگآمیزی نامناسب دیوارهای این دارالقرآن باعث شده امکان نوشتن احادیث روی دیوارهای آن وجود نداشته باشد، خواستار حمایت مسئولان از فعالیتهای دارالقرآنها شد و گفت: متأسفانه از نظر داشتن مربی قرآن نیز با مشکل مواجه هستیم و همین باعث شده از 48 ساعت آموزشی در این دارالقرآن فقط 26 ساعت آن در طول هفته برگزار شود.
وی کمبود نیروی تخصصی را از مشکلات اساسی دارالقرآن نور دانست و افزود: نبود مربی تخصصی قرآن باعث شده که بعضی از کلاسهای تخصصیتر آموزش قرآن در این دارالقرآن تشکیل نشود.
کوهنانی در بیان راهکارهای جذب مخاطب قرآنی و ترویج فرهنگ قرآنی در مقابله با جنگ نرم دشمن در بستر فضای مجازی، گفت: امروز که دشمن جنگ خود با اسلام و قرآن را در قالب فضای مجازی و جنگ نرم دنبال میکند نیاز است ما نیز در بستر فضای مجازی برای ترویج فرهنگ قرآنی تلاش کنیم.
وی افزود: لازمه جذب مخاطب قرآنی در وهله اول شناخت مخاطب و گروهبندی آنان را میطلبد چراکه اگر ما مخاطب قرآنی خود را بهدرستی نشناسیم و با نیازها و علایق او آشنا نباشیم نخواهیم توانست برنامههایی متناسب با ذائقه مخاطب قرآنی خود ارائه دهیم.
مدیر دارالقرآن نور کوهنانی تأکید کرد: نسل امروز در مقایسه با نسل گذشته واقعگراتر است، لذا ضرورت دارد متناسب با مخاطبان برنامههای قرآنی را ارائه دهیم که استفاده از فضای مجازی یکی از راههای مناسب تبلیغ برای فعالیتها و برنامههای قرآنی است.
وی یادآور شد: بحث تشویق نیز برای قرآنآموزان امروزی بسیار مهم است البته باید تلاش کنیم جوایز و تشویقها نیز متناسب با ذائقه قرآنآموزان باشد تا انگیزه و رغبت آنان نسبت به شرکت در فعالیتهای قرآنی را بالا ببریم.
انتهای پیام