مقصود از غایت در خطبه 21 نهج‌البلاغه چیست؟
کد خبر: 4063587
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۳

مقصود از غایت در خطبه 21 نهج‌البلاغه چیست؟

عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه لرستان با اشاره به اینکه دنیا میدان رقابت برای رسیدن به عبودیت است، گفت: طبق کاربرد کلمه غایت در خطبه 21 نهج‌البلاغه چنین برداشت می‎شود که مراد از غایت بندگی و عبودیت است، به این معنا که بالاترین مقام انسان مقام عبد و عبودیت است که با تلاش به‌دست می‌آید.

حجت‌الاسلام محمدرضا خدایی، عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه لرستانحجت‌الاسلام محمدرضا خدایی، عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با شرح خطبه ۲۱ نهج‌البلاغه «و من خطبة له(ع) و هي كلمة جامعة للعِظة و الحكمة:فَإِنَّ الْغَايَةَ أَمَامَكُمْ وَ إِنَّ وَرَاءَكُمُ السَّاعَةَ تَحْدُوكُمْ، تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا، فَإِنَّمَا يُنْتَظَرُ بِأَوَّلِكُمْ آخِرُكُمْ»، اظهار کرد: خطبه ۲۱ از خطبه‌های کوتاه نهج‌البلاغه یا به یک معنا جمله جامعی است که برای وعظ و موعظه کفایت می‌کند و جامعیت در موعظه دارد. به راستی که غایت و انتهای کار پیش روی انسان است‌ و انسان باید برای رسیدن به هدف و مقصود نهایی تلاش کند.

وی با بیان اینکه امام علی(ع) در این خطبه خطاب به مردم می‌فرماید نهایت و مقصد پیش روی شماست و انسان بدون هدف و بیهوده خلق نشده است، ادامه داد: این غایت پیش روی انسان است و انسان برای رسیدن به غایت نیازمند کار و تلاش است.

عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه لرستان با طرح این سؤال که مراد از غایت در این خطبه چیست، افزود: طبق کاربرد کلمه غایت چنین برداشت می‎شود که مراد از غایت بندگی و عبودیت است، به این معنا که بالاترین مقام انسان مقام عبد و عبودیت است که با تلاش به‌دست می‌آید.

وی با اشاره به اینکه مقام عبودیت دست‌یافتنی است و انسان باید برای رسیدن به آن تلاش کند، اضافه کرد: مقام عبد مقامی است که در آن برخی صفات خداوند در انسان تجلی یافته البته این صفات دست‌یافتنی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان با اشاره به اینکه زمانی انسان به عبودیت دست پیدا می‌کند که از علم کافی برخوردار بوده و دارای خرد و عقل باشد، ادامه داد: عبودیت به علم، تعقل و محبت نیاز دارد و بدون این ابزار رسیدن به آن میسر نیست.

خدایی با اشاره به اینکه دنیا میدان مسابقه است و چه در این میدان چابک‌تر و سبک‌بارتر باشد سریع‌تر به مقصد می‌رسد، افزود: راه رسیدن به مقام عبودیت این است به چیزی تعلق نداشته باشد به دیون بندگان خدا بر دوش انسان نباشد و دل به تعلقات دنیا ندهد.

عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه لرستان با اشاره به اینکه رسیدن عبودیت مسیری است که انسان‌ها باید در آن حرکت کند، گفت: دنیا میدان رقابت است و نهایت آن بهشت الهی است به معنای دیگر انسان همیشه در مسابقه است و اگر لوازم و استعداد رسیدن به عبودیت نداشته باشد از میدان رقابت خارج می‌شود.

انتهای پیام
captcha