تقاضاهای بی‌پاسخ مربیان خانه‌های قرآن روستایی
کد خبر: 3946746
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۷

تقاضاهای بی‌پاسخ مربیان خانه‌های قرآن روستایی

مدیر خانه قرآن نورالهدی خواستار توجه مسئولان به بحث بیمه مدیران و مربیان خانه‌های قرآن روستایی شد و گفت: بسیاری از مربیان و مداحانی که با ما همکاری داشتند پس از شیوع کرونا و ایجاد مشکلات اقتصادی مجبور به قطع همکاری شدند؛ متأسفانه خانه‌های قرآن از وامی که دولت به مشاغل آسیب‎دیده از کرونا اختصاص داد نیز بی‌بهره بودند.

خانه قران نورالهدیخانه قرآن نورالهدی روستای گوشه محسن بن علی(ع) از توابع شهرستان بروجرد از سال 89 با کسب مجوز از اداره‌کل تبلیغات اسلامی لرستان فعالیت خود را در زمینه آموزش مباحث تجوید، مفاهیم، روخوانی و روانخوانی، تفسیر موضوعی، سوره‌ای و آیه به آیه، تفسیرنامه‌ها، حکمت‌ها، خطبه‌ها و نهج‌البلاغه، آغاز کرده است.

این خانه قرآنی با مديريت زينب حسنی در سال 90 از سوی دارالقرآن‌الکریم اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان لرستان رتبه اول خانه‌های قرآن استان را به خود اختصاص داد و در سال 93 نیز موفق به کسب رتبه برتر در بین خانه‌های قرآنی کشور از نظر فعالیت‌های قرآنی روستایی شد.

روستای گوشه محسن بن علی(ع) از روستاهای توابع بخش مرکزی در 25 کیلومتری شهر بروجرد است که در مسیری دورتر از راه اصلی دسترسی به جاده بروجرد ـ خرم‌آباد واقع شده است، اما این دوری از جاده و راه دسترسی باعث نشده فعالیت‌های این خانه قرآنی کم‌رنگ شود. حتی در این روزهای کرونایی که شاهد برگزار نشدن کلاس‌های حضوری هستیم، تمام تلاش‌های مدیر این مؤسسه قرآنی در بستر فضای مجازی خلاصه شده است تا برنامه‌های قرآنی این مرکز رنگ تعطیلی به خود نگیرد.

زینب حسنی، مدیر مسئول خانه قرآنی نورالهدی در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، گفت: با توجه به علاقه‌ای که به قرآن داشتم فعالیت خود در این زمینه را از سال 78 آغاز کرده و در سال 81 با ایجاد کانون فرهنگی روستا آن‌ را ادامه دادم و در سال 89 نیز موفق به دریافت مجوز فعالیت خانه قرآن در روستای گوشه محسن بن علی(ع) شدم.

استقبال خوب اهالی روستا از برنامه‌های قرآنی

وی با بیان اینکه قرآن‌آموزان این خانه قرآنی از کودک تا بزرگسالان را شامل می‏‌شود و 85 درصد آن را بانوان تشکیل می‎دهند، اضافه کرد: در سال‌های ابتدایی خانه کاه‌گلی کوچکی در روستا را به‌عنوان کانون فرهنگی و خانه قرآن انتخاب و فعالیت قرآنی خود را با 50 قرآن‌آموز شروع کردم و خوشبختانه طی همه این سال‌ها با استقبال خوبی از طرف اهالی روستا برای شرکت در کلاس‎ها و فعالیت‌های قرآنی مواجه بودم.


بیشتر بخوانید:


این بانوی فعال قرآنی با بیان اینکه فعالیت ما در خانه قرآن تنها روی آموزش قرآن متمرکز نیست بلکه در زمینه حفظ قرآن نیز فعالیت خوبی داشتیم و سه قرآن‌آموز ما موفق به حفظ کامل جزء 30 قرآن‌ کریم شده‌اند، ادامه داد: با توجه به اینکه قرآن‌آموزان ما بیشتر بانوان هستند و در روستا دختران در سنین پایین ازدواج می‎کنند و درگیر امورات زندگی می‌شوند، فرصت لازم را برای ادامه حفظ قرآن ندارند.

وی افزود: خانه قرآنی نورالهدی در مناسبت‌های مذهبی و ملی با دعوت از اساتید، مبلغان و مبلغات از قم و همچنین افراد اثرگذار در راستای پاسخگویی به سؤالات شرعی مردم اقدام می‌کند و علاوه‌ بر این برگزاری کلاس‌های تفسیر، صوت و لحن، اذان و اقامه نیز در این خانه قرآنی باعث شده اهالی روستا استقبال خوبی داشته باشند.

حسنی در ادامه نداشتن یک مکان مستقل برای فعالیت‌های قرآنی را مشکل اساسی این خانه قرآنی ذکر کرد و افزود: در ایامی که خانه عالم روستا خالی است کلاس‎های آموزش قرآن در آنجا برگزار می‎شود اما در ایام تبلیغی که روحانی در خانه عالم حضور دارد کلاس‎های آموزشی ما در مسجد و حسینیه روستا تشکیل می‏‌شود و اگر اداره تبلیغات اسلامی یک مکان فرهنگی و قرآنی را برای این خانه قرآنی در نظر بگیرد بخشی از مشکلات ما حل خواهد شد.

بیمه نبودن مربیان خانه قرآنی نورالهدی

وی بیمه نبودن مربیان قرآن را از دیگر مشکلات این مرکز ذکر کرد و گفت: خانه قرآنی نورالهدی طی این سال‌ها از وجود 25 مربی قرآن برای تشکیل کلاس‎ها استفاده کرده که بین 6 تا 12 نفر آنها بومی روستا بوده و مابقی نیز از شهر بروجرد و یا شهرها و استان‌های همجوار به این روستا دعوت می‎شدند.

مدیر خانه قرآنی نورالهدی اضافه کرد: با توجه به اینکه بسیاری از قرآن‌آموزان توان پرداخت شهریه را ندارند و ما نیز بابت دریافت شهریه از آنها اصراری نداریم، لذا برای تأمین هزینه‌های مربوط به حقوق و دستمزد مربیان، ایاب و ذهاب مربیان غیر بومی با مشکل مواجه هستیم.

حسنی به حمایت خوب خیرین از خانه قرآنی نورالهدی اشاره کرد و افزود: انتظاری که ما از مدیران فرهنگی و قرآنی به‌ویژه اداره تبلیغات اسلامی داریم این است که خانه‌های قرآن روستایی را حمایت کنند و سالانه از فعالیت‌های این خانه‌ها بازدید تا برای مربیان و مدیران خانه‌های قرآن روستایی ایجاد انگیزه شود.

شرکت 150 قرآن‌آموز در کلاس‎های مجازی

وی خواستار توجه مسئولان قرآنی و فرهنگی به بحث بیمه مربیان و فعالان قرآنی شد و ادامه داد: در حال حاضر من به‌عنوان یک مدیر و مربی قرآن خانه قرآن روستایی با 21 سال سابقه فعالیت بیمه نیستم و خیلی از مربیان و مداحانی که با این خانه قرآنی همکاری داشتند پس از شیوع کرونا و ایجاد مشکلات اقتصادی رابطه خود را با خانه قرآنی قطع کردند و متأسفانه خانه‌های قرآنی از وامی که دولت به مشاغل آسیب‎دیده از کرونا اختصاص داد، بی‌بهره بودند.

مدیر خانه قرآن نورالهدی روستای گوشه محسن بن علی(ع) بیان کرد: در این اوضاع کرونایی مربیان ما از بستر فضای مجازی برای آموزش قرآن به قرآن‌آموزان استفاده می‎کنند و در حال حاضر 150 قرآن‌آموز در کلاس‎های مجازی خانه قرآنی نورالهدی شرکت دارند.

وی در بخشی از سخنان خود یکی‌ از راهکارهای ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه به‌ویژه در بین نسل نوجوان و جوان را استفاده از حضور روحانیون توانمند و باتجربه دانست و افزود: جامعه روحانیت با توجه به اینکه در بین مردم از احترام خاصی برخوردار هستند در صورتی‎ که در برقراری ارتباط با مردم به‌ویژه نسل جوان مهارت لازم را داشته باشند می‎توانند در مردم برای شرکت در فعالیت‌های دینی و قرآنی انگیزه و رغبت لازم را ایجاد کنند و در این راستا تلاش ما این بوده که در مناسبت‌های مختلف از حضور مبلغان و روحانیون در روستا استفاده کنیم.

حسنی در ادامه به فعالیت‌های این خانه قرآن در توزیع بسته‌های غذایی و آموزشی، حمایت از نیازمندان، تهیه جهیزیه برای نوعروسان نیازمند، تأمین کمک هزینه تحصیلی برای دانش‌‎آموزان بی‎بضاعت و برگزاری کارگاه‌های مشاوره قبل و بعد از ازدواج و مهارت‌های زندگی برای دختران 15 تا 25 سال اشاره کرد و گفت: از مسئولان تقاضا داریم مربیان و فعالان قرآنی را مورد حمایت قرار دهند چراکه فعالیت در حوزه قرآن به‌نحوی است که یک فعال قرآنی اگر به هر دلیلی پس از سال‌ها فعالیت، از این حیطه کنار برود هیچ‌گونه مزایایی به جز اجر اخروی نخواهد داشت و می‎طلبد در زمینه بیمه مربیان و مدیران خانه‌های قرآنی نیز تدابیر لازم اندیشیده شود.

انتهای پیام
captcha