خانه‌های قرآن روستایی لرستان؛ نیازمند حمایت مسئولان
کد خبر: 3945055
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۵

خانه‌های قرآن روستایی لرستان؛ نیازمند حمایت مسئولان

مدیر مسئول خانه قرآنی زینبیه روستای دولت‌آباد شهرستان ازنا خواستار حمایت مسئولان فرهنگی و قرآنی از خانه‌های قرآنی روستاها شد و اظهار کرد: شرایط کرونایی و عدم حمایت مسئولان از خانه‌های قرآن روستایی لرستان، این مراکز را به سمت تعطیل شدن می‌کشاند.

مصاحبه اول خانه قران روستای دولت ابادلیلا جودکی، مدیر مسئول خانه قرآنی زینبیه روستای دولت‌آباد شهرستان ازنا در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، در تشریح فعالیت‌های این خانه قرآن، گفت: خانه قرآن زینبیه سال ۹۰ فعالیت خود را در زمینه آموزش قرآن و برپایی کلاس‌های  فرهنگی و هنری در روستای دولت‌آباد ازنا آغاز کرد و طی این سال‌ها بیش‎ از 300 نفر در کلاس‎های آموزشی این خانه قرآن شرکت کرده و آموزش دیده‌اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از قرآن‌آموزان خانه قرآنی زینبیه، فرزندان قرآن‌آموزان سال‌های آغازین فعالیت این خانه قرآن هستند، افزود: در روستای دولت‌آباد استقبال خوبی از کلاس‎های آموزش قرآن می‎شود و تلاش من این است در کنار فعالیت قرآنی کلاس‎های ورزشی و هنری نیز برای قرآن‌آموزان به‌ویژه پسران برگزار شود تا آن‌ها برای شرکت در کلاس‎های قرآن رغبت و انگیزه بیشتری پیدا کنند.

این بانوی فعال قرآنی اضافه کرد: خانه قرآن زینبیه در رشته‌های روخوانی و روان‌خوانی سطح یک و مفاهیم قرآن در سطوح یک تا سه فعالیت دارد و خوشبختانه این خانه قرآنی در سطح شهرستان ازنا و استان لرستان درخشش و موفقیت خوبی داشته است و اکنون 70 حافظ قرآن یک تا پنج جزء قرآن در این خانه قرآنی داریم.

جودکی با بیان اینکه کلاس‌‎های آموزش قرآن خانه قرآنی زینبیه زیر نظر اداره تبلیغات اسلامی ازنا و اتحادیه مؤسسات قرآنی لرستان تشکیل می‏‌شود، اظهار کرد: به‌دلیل شیوع کرونا، کلاس‎های آموزشی این خانه قرآن در بستر فضای مجازی و کلاس‎های حضوری نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

مدیرمسئول خانه قرآنی زینبیه روستای دولت‌آباد نداشتن یک مکان مستقل را اساسی‌ترین و اولین مشکل بسیاری از خانه‌های قرآن روستایی ذکر کرد و گفت: طی چند سال، خانه قرآن زینبیه در خانه عالم روستا مستقر بود ولی اخیراً به‌دلیل اینکه روستای ما دارای روحانی مستقر شد این خانه عالم جهت برای استقرار روحانی روستا اختصاص داده شد و ما مجبور شدیم به مکان دیگری برویم.

وی افزود: در حال حاضر کلاس‎های آموزشی ما در پایگاه مقاومت بسیج مسجد روستا تشکیل می‌شود اما ضرورت دارد مکان‌های مستقلی در اختیار خانه‌های قرآن روستایی باشد تا مدیران این خانه‌های قرآنی مجبور نباشند کلاس‎ها را در منزل شخصی خود برگزار و یا همواره خانه به دوش باشند.

جودکی خواستار حمایت مسئولان فرهنگی و قرآنی از خانه‌های قرآنی روستاها شد و اظهار کرد: با توجه به اینکه خانه‌های قرآنی روستاها از حمایت خیرین محروم هستند و در روستا خانواده‌ها برای پرداخت شهریه شرکت فرزندان‌شان در کلاس‎های قرآنی با مشکل مواجه هستند، لذا می‏‌طلبد از این خانه‌های قرآنی حمایت مالی و معنوی شود تا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

مدیرمسئول خانه قرآنی زینبیه روستای دولت‌آباد شهرستان ازنا اضافه کرد: متأسفانه وام‌هایی که به خانه‌های قرآنی می‎دهند سودهای بالایی دارند و پرداخت آن‌ها برای مدیران خانه‌های قرآن سنگین است و از طرفی، سایه سنگین کرونا و عدم حمایت مسئولان از خانه‌های قرآن روستایی لرستان، این مراکز را به سمت تعطیل شدن می‌کشاند.

وی با بیان اینکه متأسفانه در طول تمام این سال‌ها هیچ‌گونه حمایتی از طرف تبلیغات اسلامی از خانه قرآنی زینبیه صورت نگرفته و وسایل و تجهیزات فعلی را از پول جایزه مربوط به نمونه شدن خانه قرآنی در دو مرحله شهرستانی و استانی خریداری کرده‌ام، افزود: در روستا استعدادهای قرآنی خوبی وجود دارد و کودکان و نوجوانان روستایی نیز رغبت برای شرکت در کلاس‎های قرآنی را دارند ولی نیاز است با اهرم‌های تشویقی مثل اعطای جایزه و یا برگزاری اردوهای سیاحتی و زیارتی انگیزه و رغبت آنها برای حضور در کلاس‎های آموزش قرآن را فراهم کرد.

این بانوی فعال قرآنی خواستار برگزاری کلاس‌های آموزشی ویژه مدیران و مربیان خانه‌های قرآنی روستایی جهت به‌روز شدن اطلاعات قرآنی مربیان و مدیران خانه‌های قرآنی شد و ادامه داد: با توجه به اینکه علم هر روز در حال پیشرفت است، لذا می‎طلبد دانش مربیان قرآنی نیز به روز باشد تا در تشکیل کلاس‎ها موفق‌تر عمل کنند.

وی گفت: در سطح روستا از وجود استعدادهای قرآنی که در مسابقات قرآنی در مرحله شهرستانی و استانی موفق به کسب رتبه شده‌اند برای تشکیل کلاس‎های اذان و اقامه و روخوانی و روان‌خوانی قرآن استفاده می‎شود و این خانه قرآنی در زمینه برگزاری مراسم معنوی اعتکاف نیز هر سال اقدامات خوبی را در سطح روستا دارد.

انتهای پیام
captcha