مربیان قرآن روستاها ساماندهی شوند
کد خبر: 3946484
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲

مربیان قرآن روستاها ساماندهی شوند

مدیرمسئول خانه قرآن معراج روستای قلعه حاتم بروجرد خواستار حمایت مسئولان از مربیان قرآنی شد و اظهارکرد: بسیاری از مربیان قرآنی دارای مدارک معتبر قرآنی و تحصیلات دانشگاهی هستند که می‎طلبد همان‌گونه که آموزشیاران نهضت سوادآموزی هر چند وقت یکبار ساماندهی و به‌کارگیری می‏‌شوند، برای ساماندهی مربیان قرآن نیز تدابیری اندیشده شود.

مربیان قرآنی ساماندهی شوندصدیقه قلیانچی، مدیرمسئول خانه قرآن معراج روستای قلعه حاتم شهرستان بروجرد در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، در معرفی فعالیت‌های این مرکز، گفت: خانه قرآن «معراج» در سال 81 با دریافت مجوز از اداره‌کل تبلیغات اسلامی لرستان فعالیت خود در روستای قلعه‌ حاتم بروجرد را آغاز کرد و طی این مدت فعالیت خوبی در زمینه آموزش قرآن به اهالی این روستا داشته است.

وی با بیان اینکه این خانه قرآن در زمینه آموزش روخوانی، روان‌خوانی، تجوید مقدماتی و تجوید تکمیلی ویژه تمام مقاطع سنی فعالیت دارد، ادامه داد: با توجه به شرایط کار در روستا، در تابستان که فصل برداشت محصولات است آمار قرآن‌آموزان ما کمتر است اما در بقیه فصول سال استقبال بیشتری از کلاس‎‌های آموزش قرآن می‏‌شود.

مدیرمسئول خانه قرآن معراج با اشاره به استقبال خوب بانوان این روستا از کلاس‎های آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن، افزود: اغلب مادرانی که در کلاس‎های قرآن ما شرکت دارند کم‌سواد و حتی بی‎سواد هستند اما با آموزش‌‎هایی که در این خانه قرآنی به آنها ارائه می‎شود آنها تا حدودی با روخوانی و روانخوانی قرآن آشنا شده‌اند.

قلیانچی که تنها مربی این خانه قرآن است، اظهار کرد: کلاس‎های آموزشی خانه قرآنی معراج در حسینیه مسجد روستا تشکیل می‌شود و با توجه به نداشتن مکان مستقل، روحانی و هیئت‌امنای مسجد روستا همکاری خوبی با این مؤسسه دارند.

مدیرمسئول خانه قرآن معراج روستای قلعه حاتم بروجرد با انتقاد از عدم رسیدگی مدیران فرهنگی و قرآنی به خانه‌های قرآن روستا، گفت: کم پیش آمده که از طرف اداره‌کل تبلیغات اسلامی بازدیدی از این خانه قرآنی روستا انجام شود؛ متأسفانه با وجود اینکه مجوز فعالیت این خانه قرآن از سوی تبلیغات اسلامی صادر شده اما حمایت چندانی از ما نمی‌شود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه از سال 90 مشمول بیمه فعالان قرآنی هستم که این جای تشکر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دارد، ادامه داد: می‎طلبد سازمان تبلیغات در اجرای طرح‌های قرآنی، خانه‌های قرآن روستایی را مورد حمایت مادی و معنوی قرار دهد تا انگیزه و رغبت در مربیان و قرآن‌آموزان ایجاد شود.

شیوع کرونا و تعطیلی کلاس‌های حضوری

قلیانچی به تعطیل شدن کلاس‎های حضوری این خانه قرآن به‌دنبال شیوع کرونا‌ویروس اشاره کرد و گفت: متأسفانه عدم دسترسی قرآن‌آموزان به گوشی هوشمند و آشنا نبودن بیشتر قرآن‌آموزان این مرکز به‌دلیل سنین بالا و کم‌سوادی و یا بی‎سوادی از نحوه چگونگی استفاده از گوشی هوشمند، باعث شده است که کلاس‎های آموزش قرآن ما تعطیل شود و برای تشکیل کلاس‎های آموزش به‌صورت مجازی با مشکل مواجه باشیم.

مدیرمسئول خانه قرآن معراج روستای قلعه حاتم با بیان اینکه امید است هرچه زودتر بیماری منحوس کرونا ریشه‌کن شود تا بار دیگر شاهد برگزاری کلاس‎های حضوری آموزش قرآن در این خانه قرآن باشیم، افزود:  امروزه با توجه به وجود انواع تفریحات و سرگرمی‏‌ها برای کودکان و نوجوانان نیاز است برای ایجاد انگیزه و رغبت در آنان به حضور در کلاس‎های قرآنی تدابیر ویژه‌ای اتخاذ شود و در کنار آموزش قرآن به تفریح و سرگرمی قرآن‌آموزان نیز توجه ویژه شود تا آنان از حضور در کلاس قرآن خسته و دلزده نشوند.

وی در بخشی از سخنان خود خواستار حمایت مسئولان از مدیران و مربیان قرآنی شد و اظهار کرد: بسیاری از مدیران و مربیان قرآنی خانه‌ها و مؤسسات قرآنی علاوه بر مدارک قرآنی معتبر تربیت معلم و یا مربی قرآن، دارای تحصیلات دانشگاهی نیز هستند که می‎طلبد همان‌گونه که آموزشیاران نهضت سوادآموزی هر چند وقت یکبار ساماندهی و به‌کارگیری می‌‏شوند در خصوص ساماندهی مربیان قرآن نیز تدابیری اندیشده شود، چراکه برخی از مربیان قرآن نزدیک به 20 سال است در زمینه آموزش قرآن فعالیت دارند اما از بسیاری از مزایای مربوط به حقوق، بیمه و... محروم هستند و کار اغلب آنان بیشتر جنبه فی سبیل الله دارد و این عدم توجه باعث می‎شود انگیزه لازم در آنها برای ادامه این راه وجود نداشته باشد.

انتهای پیام
captcha