مؤسسه «ولایت بصیر» بروجرد در آستانه تعطیلی قرار گرفت
کد خبر: 3945320
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰

مؤسسه «ولایت بصیر» بروجرد در آستانه تعطیلی قرار گرفت

مدیر مسئول مؤسسه قرآنی ولایت بصیر بروجرد بیان کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر مشکلات اقتصادی باعث ضعف ساختاری بسیاری از مؤسسات و خانه‌های قرآنی شد که تاکنون به هر زحمتی اجازه ندادیم مُهر تعطیلی بر این مؤسسه قرآنی بخورد اما با بالا رفتن اجاره‌بها و رهن ساختمان‌ها در بروجرد این احتمال هست که ما نیز چاره‌ای جز تعطیل کردن مؤسسه نداشته باشیم.

مصاحبه سوم موسسه ولایت بصیر بروجردمژگان بیجنوند، مدیر مسئول مؤسسه قرآنی ولایت بصیر شهرستان بروجرد در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، در معرفی این مؤسسه، گفت: مؤسسه قرآنی ولایت بصیر در سال 93 با دریافت مجوز از اداره‌کل تبلیغات اسلامی لرستان فعالیت خود در شهر بروجرد در زمینه آموزش قرآن، انجام کارهای فرهنگی، برگزاری مسابقات قرآنی، برپایی مجالس و محافل قرآنی و برگزاری برنامه‌ در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی را آغاز کرد.

وی با اشاره به اینکه سالانه بین 70 تا 100 قرآن‌آموز در سنین مختلف از کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال در برنامه‌های مختلف آموزشی، فرهنگی و هنری این مؤسسه قرآنی شرکت می‎کنند، افزود: مؤسسه قرآنی ولایت بصیر در زمینه پیش‌دبستانی قرآن ویژه کودکان چهار تا شش ساله نیز فعالیت دارد و در حال حاضر 30 قرآن‌آموز در پیش‌دبستانی قرآنی «شمیم ولایت» که زیر نظر مؤسسه قرآنی ولایت بصیر است شرکت دارند که به‌خاطر کروناویروس کلاس‎های حضوری آنها تعطیل و کلاس‎های آموزشی در بستر فضای مجازی ارائه می‌‏شود.

این بانوی فعال قرآنی با اشاره به کسب رتبه‌های برتر مؤسسه قرآنی ولایت بصیر بروجرد در مسابقات شهرستانی و استانی قرآن‌ کریم، ادامه داد: در حال حاضر یکی از مربیان این مؤسسه قرآنی حافظ کل قرآن کریم است و در جشنواره تلاوت‌های مجلسی دو نفر از قاریان ما توانستند در مرحله شهرستانی و استانی جزء برگزیدگان باشند؛ چند نفر از حافظان این مؤسسه قرآنی نیز در آزمون قرآنی وزارت ارشاد موفق به کسب رتبه در حفظ سه جزء و جزء 30 قرآن کریم شده‌اند.

مدیر مسئول مؤسسه قرآنی ولایت بصیر بروجرد به حمایت این مؤسسه قرآنی از قرآن‌آموزان نیازمند اشاره و اضافه کرد: در صورتی‎ که متوجه شویم قرآن‌آموزی از نظر مالی با مشکل مواجه است شهریه او را رایگان می‎کنیم. علاوه‌ بر این در شرایط کرونایی که نیاز مردم به ماسک احساس شد، مؤسسه ولایت بصیر در زمینه تولید ماسک فعالیت خوبی داشت و با حضور تعدادی از بانوان قرآنی روزانه هزار ماسک تولید می‌‏شد.

وضعیت خاموش مؤسسات قرآنی در شرایط کرونا

بیجنوند در ادامه با اشاره به فعالیت سه مربی قرآنی در مؤسسه ولایت بصیر، گفت: از این مربیان تنها یک نفر شامل بیمه فعالان قرآنی است که امید است شرایطی فراهم شود تا مربیان قرآنی که بیمه نیستند و با شیوع کرونا و تعطیل شدن مؤسسات قرآنی خانه‌نشین شده‌اند، مشمول بیمه شوند.

وی در بخشی از سخنانش به تعامل خوب و سازنده مؤسسه قرآنی ولایت بصیر با مؤسسات و خانه‌های قرآنی شهری و روستایی بروجرد اشاره کرد و افزود: در صورتی ‎که نهادهای فرهنگ و ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی و یا اوقاف و امور خیریه ما را مورد حمایت قرار دهند، این آمادگی را داریم تا دوره‌های آموز‌ش‌یار قرآن، تربیت مدرس و تربیت ممتحن را ویژه مربیان قرآن در شهرستان بروجرد برگزار کنیم. در دوران قبل از کرونا کارگاه‌های روانشناسی ویژه مربیان قرآن برگزار شد که با استقبال خوبی همراه بود و در حال حاضر این کارگاه‌ها در بستر فضای مجازی در حال برگزاری است.

بیجنوند ارتقای سطح دانش مربیان قرآنی را یک ضرورت دانست و افزود: لازم است مربیان قرآنی در هر سطحی که هستند برای ارتقای خود تلاش کنند که در این زمینه برگزاری دوره‌های تربیت مربی قرآن یک ضرورت است.

مدیر مسئول مؤسسه قرآنی ولایت بصیر بروجرد به وضعیت خاموش مؤسسات قرآنی در شرایط کرونا و به‌دنبال آن مشکلات اقتصادی اشاره کرد و گفت: متأسفانه کرونا و بالا رفتن اجاره‌بها و رهن ساختمان‌ها باعث شد بسیاری از مؤسسات و خانه‌های قرآنی دیگر توانایی تأمین هزینه‌های مربوطه را نداشته باشند در نتیجه مصلحت را در تعطیل کردن دیدند و در حال حاضر با وجود داشتن مجوز فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا سازمان تبلیغات اسلامی، به‌دلیل نداشتن مکان و مشکلات مالی فعالیت چندانی ندارند.

وی نداشتن مکان مناسب و مستقل را یکی از مهم‌ترین و اساسی‎ترین مشکلات این مؤسسه ذکر کرد و افزود: متأسفانه در سال‌های اخیر مشکلات اقتصادی باعث ضعف ساختاری بسیاری از مؤسسات و خانه‌های قرآنی شد که تاکنون به هر زحمتی اجازه ندادیم مُهر تعطیلی بر این مؤسسه قرآنی بخورد اما با بالا رفتن اجاره‌بها و رهن ساختمان‌ها در بروجرد این احتمال هست که ما نیز چاره‌ای جز تعطیل کردن مؤسسه نداشته باشیم.

مدیر مسئول مؤسسه قرآنی ولایت بصیر شهرستان بروجرد خواستار حمایت نهادها و ادارات فرهنگی و قرآنی و خیرین از مؤسسات و خانه‌های قرآنی شد و گفت: از اوقاف و امور خیریه و سایر ادارات فرهنگی و قرآنی تقاضا داریم در صورتی‎ که یک مکان وقفی و یا ساختمانی در دست دارند که برایشان کاربردی ندارد آن‌ را برای چند سال در اختیار مؤسسه قرآنی ولایت بصیر قرار دهند تا مانع از تعطیلی مؤسسه‌ای شوند که سال‌هاست فعالیت‌های خوبی در حیطه آموزش قرآن و برنامه‌های فرهنگی و مذهبی در این شهرستان داشته است.

عدم پرداخت وام کرونا به مؤسسات قرآنی متضرر

بیجنوند با بیان اینکه با وجود گذشت نزدیک به یک سال از شیوع کرونا مؤسسه قرآنی ولایت بصیر و خیلی از مؤسسات و خانه‌های قرآنی بروجرد که در سایت «کارا» ثبت‌ نام کرده‌اند موفق به دریافت وام کرونا نشده‌اند، اضافه کرد: می‎طلبید به‌خاطر خسارت‌های ناشی از شیوع کرونا، مؤسسات قرآنی نیز که متضرر شدند مورد حمایت مالی قرار بگیرند که متأسفانه حمایتی از مؤسسات و خانه‌های قرآنی نشد و اکنون شاهد برچیده شدن این مؤسسات و خانه‌های قرآن هستیم.

وی اضافه کرد: با توجه به موفقیت‌هایی که مؤسسه قرآنی ولایت بصیر قبلاً در زمینه کارآفرینی و تولید ماسک داشته است از خیرین تقاضا داریم نسبت به تهیه چند دستگاه چرخ خیاطی برای این مؤسسه قرآنی اقدام کنند تا بتوانیم از طریق کارآفرینی گره‌ای از مشکلات مربیان قرآنی این شهرستان برداریم چراکه بسیاری از مربیان قرآنی در حال حاضر با توجه به تعطیل شدن کلاس‎های حضوری مؤسسات قرآنی از کار بیکار شده‌اند و هیچ منبع درآمدی ندارند.

مدیرمسئول مؤسسه قرآنی ولایت بصیر شهرستان بروجرد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به راهکارهای ترغیب و تشویق نوجوانان و جوانان به سمت فعالیت‌های قرآنی، اظهار کرد: متأسفانه مدیران مؤسسات قرآنی به‌دلیل ضعف بنیه مالی و اینکه فعالیت‌های قرآنی فی‌سبیل‌الله است و درآمدزایی چندانی ندارد مجبور هستند بدترین، کهنه‌ترین، فرسوده‌ترین و پستوترین مکان‌ها و ساختمان‌ها را برای برپایی مؤسسه اجاره کنند و همین باعث می‏‌شود قرآن‌آموزان تمایل و رغبت چندانی به حضور در کلاس‎های قرآنی این مؤسسات نداشته باشند در صورتی‎ که ما هرچه داریم از قرآن است و می‎طلبد مکان مؤسسات و خانه‌های قرآنی زیبا و شکیل و مرتب و منظم با تجهیزات خوب و عالی باشند تا قرآن‌آموز ما رغبت حضور در کلاس‎ها را داشته باشد.

بیجنوند یک راهکار مهم برای ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه را در جذب مادران به‌سمت فعالیت‌های قرآنی دانست و ادامه داد: اگر در یک خانواده مادر جذب فعالیت‌های قرآنی شود فرزندان و حتی پدر خانواده نیز قرآنی خواهند شد که خوشبختانه شیوع کرونا و تعطیلی حضوری کلاس‎های قرآنی و کشیده شدن این فعالیت‌ها به بستر فضای مجازی باعث شد مادران نیز در کنار فرزندان‌شان در جریان فعالیت‌های قرآنی باشند و همین حضور و شرکت مادر در فعالیت و کلاس آموزش قرآن مجازی باعث ایجاد انگیزه و رغبت در کودکان و نوجوانان و سایر اعضای خانواده نسبت به یادگیری قرآن شده است.

انتهای پیام
captcha