مشکلات تنها دارالقرآن کوهدشت؛ از امکانات در حد صفر تا کلاس‎های ترک خورده
کد خبر: 3951019
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱

مشکلات تنها دارالقرآن کوهدشت؛ از امکانات در حد صفر تا کلاس‎های ترک خورده

مدیر دارالقرآن جواددالائمه(ع) کوهدشت با اشاره به تشکیل 10 کلاس آموزش مجازی قرآن در این دارالقرآن، گفت: امکانات و تجهیزات تنها دارالقرآن جوادالائمه کوهدشت در حد صفر است؛ وجود کلاس‎های فرسوده و ترک برداشته و نبود وسایل گرمایشی و سرمایشی باعث شده ما با ریزش چشمگیر تعداد قرآن‌آموزان مواجه باشیم.

مشکلات تنها دارالقرآن کوهدشت از امکانات در حد صفر تا کلاس‎های ترک برداشتهآیت عزیزی، مدیر دارالقرآن جوادالائمه(ع) کوهدشت در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، گفت: دارالقرآن جوادالائمه(ع) در سال 94 فعالیت خود را به عنوان تنها دارالقرآن وابسته به آموزش و پرورش در کوهدشت آغاز کرد و این دارالقرآن در زمینه آموزش قرآن در رشته‌های روخوانی و روان‌خوانی، حفظ، تجوید، تفسیر، امام‌شناسی، مرجع‌شناسی، احکام و همچنین برپایی محافل انس با قرآن کریم در سطح مدارس فعالیت دارد.

وی با بیان اینکه مخاطبان کلاس‎های این دارالقرآن اغلب بانوان و از بین قشر دانش‌آموز هستند، ادامه داد: در حال حاضر با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی کلاس‎های حضوری، تعداد 10 کلاس آموزش مجازی روخوانی و روان‌خوانی در سطح یک تا سه را داریم و در بستر فضای مجازی نیز محافل قرآنی را برگزار می‎کنیم.

کمرنگ بودن استقبال از کلاس‎های مجازی قرآن

عزیزی با اشاره به استقبال کم قرآن‌آموزان از کلاس‎های مجازی، ادامه داد: برگزاری کلاس‎ها در قالب فضای مجازی هزینه‌بر است و ما نیاز داریم برای جذب مخاطب از اهرم تشویق و جایزه استفاده کنیم که متأسفانه کوچکترین اعتبار و هزینه‎ای برای این کار در دسترس ما نیست و با وجود اینکه دارالقرآن جوادالائمه(ع) زیر نظر آموزش و پرورش است اما از نظر مالی هیچ‌ حمایتی از ما نمی‌شود.

وی نداشتن تجهیزات آموزشی، نبود وسایل گرمایشی و سرمایشی، نداشتن اتاق مناسب جهت تشکیل کلاس‌های آموزشی را از مشکلات دارالقرآن کوهدشت بیان کرد و افزود: متأسفانه از نظر تجهیزات و امکانات و حتی از نظر مالی در حد صفر هستیم حتی از داشتن ویدئو پروژکتور و نرم‌افزارهای آموزشی هم محروم هستیم.

مدیر دارالقرآن جواددالائمه(ع) کوهدشت بیان کرد: در این دارالقرآن چهار مربی قرآن فعالیت دارند و این دارالقرآان علاوه بر جذب مخاطب به‌صورت آزاد، در طول سال‌ تحصیلی در مدارس سطح شهرستان کلاس‎های آموزش قرآن برگزار می‎کند.

اختلاف سپاه و آموزش و پرورش بر سر مالکیت ساختمان دارالقرآن

وی به اختلاف آموزش و پرورش و سپاه کوهدشت در زمینه مالکیت مکان دارالقرآن جوادالائمه(ع) اشاره کرد و گفت: این دارالقرآن یک مکان وقفی و مشترک بین سپاه و آموزش و پرورش است و اخیراً در زمینه مالکیت آن مشکلاتی وجود دارد، و هر یک از دو نهاد سپاه و آموزش و پرورش ادعای مالکیت می‎کنند که این باعث شده مشکلات ما چند برابر شود و این در حالی‎ است که مکان این دارالقرآن فرسوده و تخریبی است حتی امنیت جانی برای قرآن‌آموزان و مربیان نیز وجود ندارد.

مدیر دارالقرآن جواددالائمه(ع) کوهدشت با بیان اینکه فرسودگی ساختمان دارالقرآن باعث شده که قرآن‌آموزان رغبتی برای حضور در کلاس‌های آموزش حضوری نداشته باشند و پس از چند جلسه کم‌کم با کاهش شدید قرآن‌آموزان مواجه می‎شویم، اظهار کرد: به خاطر نداشتن مکان مناسب ما مجبور هستیم کلاس‎های آموزشی را در شیفت مخالف مدارس برگزار کنیم، چراکه این دارالقرآن فقط دو کلاس دارد که این دو کلاس نیز ترک خورده و غیر استاندارد هستند که امیدوارم خیرین، آموزش و پرورش و نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در زمینه فراهم کردن یک مکان مناسب برای دارالقرآن جوادالائمه(ع) که تنها دارالقرآن کوهدشت است، کمک کنند.

عزیزی گفت: در بعضی شهرستان‌های استان مثل خرم‌آباد، بروجرد و دورود تا حدودی به دارالقرآن‌های آموزش و پرورش اهمیت داده می‎شود تا جایی ‎که این سه شهرستان هر کدام دو دارالقرآن وابسته به آموزش و پرورش دارند، اما کوهدشت با دارا بودن جمعیت نزدیک به 180 هزار نفر فقط یک دارالقرآن دارد و با وجود اینکه پنج سال از فعالیت ما می‌گذرد متأسفانه این دارالقرآن حتی یک مکان مناسب هم ندارد. سال گذشته 330 نفر ثبت‌ نامی داشتیم که وقتی قرآن‌آموزان در چند جلسه با شرایط و امکانات ضعیف دارالقرآن آشنا شدند دیگر رغبتی به حضور در کلاس نداشتند و آمار ما بسیار پایین آمد.

وی در بیان راهکارهای ترویج فرهنگ قرآنی و جذب مخاطب، گفت: اینکه یک اداره یا سازمان متولی فعالیت‌های قرآنی باشد راه به جایی نخواهیم برد، برای ترویج فرهنگ قرآنی لازم است اداراتی مثل ارشاد، تبلیغات، آموزش و پرورش و دارالقرآن‌ها و مؤسسات قرآن با هم همفکری و همکاری تنگاتنگ داشته باشند و برای قرآن هزینه کنند. متأسفانه در حوزه قرآن شعارهای خوبی داده می‎شود اما پای عمل که می‎رسد، حمایت‌ها بسیار ضعیف است و همه می‎خواهند که فعالیت‌های قرآنی بدون هزینه باشد در صورتی‌ که تا پول و اعتبار نباشد هیچ فعالیتی با نتیجه خوب انجام نخواهد گرفت.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha