معرفی کتاب «تاریخ انقلاب اسلامی در چهارمحال‌وبختیاری» از زبان نویسنده
کد خبر: 3877185
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۷
معرفی کتب مذهبی/5

معرفی کتاب «تاریخ انقلاب اسلامی در چهارمحال‌وبختیاری» از زبان نویسنده

گروه فرهنگی ــ کتاب «تاریخ انقلاب اسلامی در چهارمحال‌وبختیاری» در روزهای آینده از سوی انتشارات سوره مهر روانه بازار کتاب می‌شود، نویسنده کتاب در یادداشتی به معرفی این کتاب پرداخت.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، کتاب «تاریخ انقلاب اسلامی در چهارمحال‌وبختیاری» تازه‌ترین اثر حوزه هنری چهارمحال‌وبختیاری در حوزه انقلاب اسلامی است که به‌زودی توسط انتشارات سوره مهر چاپ می‌شود و به دست علاقه‌مندان این کتاب خواهد رسید.

نویسنده اصلی این کتاب، قاسم فتاحی نافچی، دارنده دکترای تاریخ و رئیس دفتر مطالعات و پایداری حوزه هنری استان است که آثاری را در زمینه دفاع مقدس و ادبیات پایداری در کارنامه خود دارد.

فتاحی در یادداشتی که در اختیار ایکنا قرار داده است، به معرفی کتاب خود پرداخته که با هم می‌خوانیم.

کتاب «تاریخ انقلاب اسلامی در چهارمحال‌وبختیاری» تازه‌ترین اثری است که در حوزه مطالعات تاریخ انقلاب اسلامی توسط انتشارات سوره مهر در تهران چاپ و در روزهای آینده روانه بازار نشر خواهد شد.

این کتاب ۹۰۰ صفحه‌ای توسط قاسم فتاحی نافچی پژوهش‌گر تاریخ ایران و اسلام و مدرس دانشگاه و با همکاری داراب ظفریان ریگکی و نیز با حمایت حوزه هنری انقلاب اسلامی استان تألیف شده و هدف آن، ارائه یک تحلیل توصیفی از نقش مردم چهارمحال‌وبختیاری در انقلاب اسلامی بر مبنای زمینه‌های اجتماعی، سیاسی و تاریخی آن است.

روش تحقیق در این پژوهش کیفی است، استراتژی پژوهش نیز استقرائی و رویکرد توصیفی تحلیلی و تکنیک‌های گردآوری داده‌ها، کتابخانه‌ای یا اسنادی، نشریه‌پژوهی و نیز، مصاحبه یا تاریخ شفاهی است.

محققان در این کتاب از تمام منابع تاریخی و ابزارهایی که به بازسازی جریانات انقلاب اسلامی در چهارمحال‌وبختیاری یاری می‌رسانند، بهره گرفته‌اند.

همچنین اسناد و مدارک برجای مانده از ساواک، شهربانی، ادارات دولتی و اسناد شخصی، منابع و متون تاریخی، روزنامه و نشریات دوران انقلاب، کتاب‌های خاطرات و بهره‌گیری از تاریخ شفاهی از طریق گفت‌وگو با افراد مؤثر و مطلع از وقایع انقلاب اسلامی، و در یک کلام، تمامی فعالیت‌هایی که با موضوع انقلاب اسلامی در استان مرتبط بودند، مورد بررسی قرار گرفته است.

این کتاب که تاریخ پیدایش، چرایی و چگونگی انقلاب اسلامی در چهارمحال‌وبختیاری را مورد بررسی قرار می‌دهد، در ۲ جلد و ۵ بخش تدوین شده است.

بخش اول با عنوان «کلیاتی در خصوص شناخت چهارمحال‌وبختیاری»، شامل ۶ فصل است که در فصل اول موقعيت طبيعى و جغرافيايى، وجه تسميه و ويژگی‌هاى انسانى چهارمحال‌و‌بختیاری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در فصل دوم به «پيشينه تاريخى چهارمحال‌وبختيارى از دوران پیش از تاریخ تا ورود اسلام به ایران» پرداخته شده است و فصل سوم «تحولات چهارمحال‌وبختیاری از ورود اسلام به ایران تا عهد صفویه» را بازبینی می‌کند. فصل‌های چهارم، پنجم و ششم نیز به ترتیب «تحولات منطقه در عهد صفویه»، «تحولات دوره افشاریه» و «تحولات چهارمحال‌وبختیاری در عصر زندیه» را مورد بررسی قرار می‌دهند.

بخش دوم کتاب با عنوان «چهارمحال‌وبختیاری در عصر قاجاریه» تحولات منطقه در این دوره را در سه فصل مورد بررسی قرار می‌دهد که در فصل اول، وقایع استان از ابتدای عصر قاجار تا انقلاب مشروطیت بازخوانی می‌شود، ضمن اینکه در فصل دوم نقش مردم منطقه در انقلاب مشروطیت و در فصل سوم، تحولات استان از ماجرای فتح تهران توسط مشروطه‌خواهان تا به قدرت رسیدن پهلوی اول مورد کنکاش قرار می‌گیرد.

بخش سوم این اثر تحت عنوان «چهارمحال‌وبختیاری در دوران پهلوی» شامل دو فصل است که در فصل اول تحولات چهارمحال‌وبختیاری در دوره پهلوی اول و در فصل دوم وقایع و حوادث منطقه در دوره حکومت پهلوی دوم در قالب سه گفتار مورد بررسی قرار می‌گیرد.

گفتار اول، به بررسی تحولات چهارمحال‌وبختیاری در فاصله شهریور 1320 تا وقایع پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ می‌پردازد، گفتار دوم وقایع منطقه از سال ۱۳۳۲ تا سال ۱۳۴۳ (تبعید رهبری نهضت به ترکیه) را بازخوانی می‌کند و گفتار سوم، ضمن بررسی تحولات سال‌های ۱۳۴۳ تا ۱۳۵۶، به نقش مردم چهارمحال‌وبختیاری در نهضت اسلامی و فعالیت‌های انقلابیون در سال‌های تبعید امام خمینی(ره) اشاره دارد.

بخش چهارم این پژوهش، تحت عنوان «زمینه و عوامل شکل‌گیری انقلاب اسلامی در چهارمحال‌وبختیاری»، نقش کانون‌ها، گروه‌ها و احزاب در بسیج نیروهای انقلابی در استان و روش‌های مبارزاتی آنان در ۴ فصل مورد کنکاش قرار می‌گیرد.

در فصل اول، پایگاه‌ها و کانون‌های فعال در مبارزه انقلابی، در فصل دوم، گروه‌ها و طبقات پیش‌روی انقلاب، در فصل سوم، احزاب و سازمان‌های سیاسی وشیوه‌های مبارزات انقلابی و در فصل چهارم این بخش به چگونگی مبارزات انقلابی در برخی شهرها و مناطق استان پرداخته شده است.

بخش پنجم و پایانی این پژوهش به موضوع «چهارمحال‌وبختیاری و انقلاب اسلامی» در دو فصل مجزا اختصاص دارد که در فصل اول تحولات استان در سال ۱۳۵۶، و در فصل دوم که خود شامل چهار گفتار است وقایع و تحولات سال ۱۳۵۷ مورد بررسی قرار گرفته است.

در گفتار اول، مبارزات انقلابی مردم استان در شش ماهه اول سال ۵۷، در گفتار دوم، تحولات پائیز سال ۵۷ و نقش برجسته فرهنگیان در مبارزات انقلابی، در گفتار سوم وقایع آذر ماه ۵۷ مصادف با ماه محرم و اوج‌گیری مبارزات انقلابی در استان و در گفتار چهارم، وقایع دی‌ماه و بهمن‌ماه ۵۷ و آخرین روزهای حیات رژیم پهلوی تا فروپاشی آخرین پایگاه‌های حکومت در چهارمحال‌وبختیاری و چگونگی پیروزی انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است.

انتهای پیام
captcha