iqna

دروس فقهی برای پاسخ به نیازهای جامعه کافی نیست
آیت‌الله هادوی تهرانی:

دروس فقهی برای پاسخ به نیازهای جامعه کافی نیست

استاد سطح خارج حوزه علمیه با بیان اینکه در فقه به بی نیازی نرسیده‌ایم، گفت: گرچه دروس فقهی در حوزه زیاد است ولی به اندازه نیاز جامعه نیست.
سه قالب حکمرانی اسلامی در اندیشه شهید صدر
محمدحسین ملک‌زاده تبیین کرد:

سه قالب حکمرانی اسلامی در اندیشه شهید صدر

حجت‌الاسلام محمدحسین ملک‌زاده ضمن اشاره به سه قالب حکمرانی اسلامی در اندیشه شهید صدر، به نقش مردم در نظام حکمرانی تصریح کرد و گفت: در دوره نخست فقط نقش مردم را داریم و اگر فقیه هم می‌آید به خواست مردم وارد عرصه می‌شود.
درس خارج بدون خروجی مجتهد درس خارج نیست/ زمان لازم برای رسیدن به اجتهاد
آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست توضیح داد:

درس خارج بدون خروجی مجتهد درس خارج نیست/ زمان لازم برای رسیدن به اجتهاد

آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست، استاد درس خارج حوزه علمیه قم، با بیان اینکه نباید عنوان درس خارج را با طرح مباحثی مانند فقه مقتل‌خوانی لوث کنیم، گفت: اینکه کسی که 30 سال درس خارج برود و مجتهد نشود یا خودش مشکل دارد یا استادش یا هر دو؛ وگرنه درس خارج بیش از ده تا دوازده سال زمان لازم ندارد.
اعتماد مسلمانان و غیر مسلمانان به برند حلال/ سازمان استاندارد به الگوی تراز تبدیل شود
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد:

اعتماد مسلمانان و غیر مسلمانان به برند حلال/ سازمان استاندارد به الگوی تراز تبدیل شود

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه‌ علمیه قم گفت: امروز برند حلال، در بسیاری از کشور‌های جهان دارای طرفداران بسیاری است و حتی غیرمسلمانان به آن اعتماد دارند.
تفاوت حجاب زن آزاد و کنیز دلیل محکمی بر شرعی‎‌بودن حجاب است
حجت‌الاسلام داودی:

تفاوت حجاب زن آزاد و کنیز دلیل محکمی بر شرعی‎‌بودن حجاب است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: همین که قرآن بین حجاب کنیز و زن آزاد مسلمان تفاوت گذاشته شده و بر زن آزاد واجب است، نشان می‌دهد حجاب، عرفی نیست و شرعی است.
قائلان عرفی‌ بودن حجاب به روایات ضعیف استناد می‌کنند
حجت‌الاسلام محمدی مطرح کرد:

قائلان عرفی‌ بودن حجاب به روایات ضعیف استناد می‌کنند

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: قائلان به عرفی‌بودن حجاب به یکسری روایات ضعیف و مواردی مانند حجاب کنیزان، اهل ذمه و بادیه استناد می‌کنند که هر کدام پاسخ خود را دارد و آنچه مسلم است اینکه اصل حجاب و محدوده آن شرعی است و نه عرفی.
اجبار به دینداری؛ کاتالیزور رویگردانی از امر دینی
یادداشت

اجبار به دینداری؛ کاتالیزور رویگردانی از امر دینی

تنها راه برای تغییر رفتار یک انسان و اصلاح کنش‌ها و باورهای او، تغییر در ناحیه شناخت و آگاهی فرد است تا از این طریق، اراده و اختیار تبدل پیدا کند و به تبع آن، رفتار تأثیر پذیرد.
حوزه از تحولات دنیا و کشور عقب مانده است؟ / نقدی بر تغییر متون درسی حوزویان
در نشست «تحولات فقهی حوزه قم» به میزبانی ایکنا مطرح شد؛

حوزه از تحولات دنیا و کشور عقب مانده است؟ / نقدی بر تغییر متون درسی حوزویان

در نشست «تحولات فقهی حوزه قم» با حضور احمد رهدار و مصطفی دری مطرح شد که فقه هنوز نتوانسته پاسخگوی همه سوالات و نیازهای جامعه باشد و این حس که در کل جامعه و جامعه حوزوی وجود دارد که حوزه از تحولات دنیا و کشور عقب مانده است حس غلطی نیست.
وظیفه سنگین اساتید برای تبیین واقعیت‌ها
مصطفی رستمی تشریح کرد:

وظیفه سنگین اساتید برای تبیین واقعیت‌ها

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: وظیفه اساتید و فرهیختگان در جامعه این است که واقعیت‌ها را برای جوانان تبیین کنند. باید از گذشته پرافتخار ‌و حال سرافراز برای جوانان گفت و آنها را نسبت به هژمونی سلطه آشنا کرد.
مشروعیت سیاسی بر بلاد مسلمانان بدون توجه به مرجعیت دینی میسّر نیست
استاد حوزه علمیه نجف:

مشروعیت سیاسی بر بلاد مسلمانان بدون توجه به مرجعیت دینی میسّر نیست

استاد برجسته حوزه‌علمیه نجف اشرف تصریح کرد: مشروعیت سیاسی بر بلاد مسلمانان بدون توجه به مرجعیت دینی و تجلی ابعاد مختلف دین در جامعه اسلامی امکان‌پذیر نخواهد بود.
بررسی عنصر خیال در مثنوی

بررسی عنصر خیال در مثنوی

بیست و ششمین شماره دوفصلنامه علمی پژوهشی «پژوهشنامه عرفان» به صاحب‌امتیازی انجمن علمی عرفان اسلامی ایران منتشر شد.
بررسی حجاب در صدر اسلام با رویکرد انسان‌شناسی تاریخی
یادداشت

بررسی حجاب در صدر اسلام با رویکرد انسان‌شناسی تاریخی

جامعه‌ زنان در صدر اسلام از لحاظ اجتماعی مشتمل بر سه طبقه بود: زنان مؤمن آزاد، کنیزان و اهل ذمه. دو گروه کنیزان و اهل ذمه از رعایت حجاب رخصت یافته بودند. اگر ملاک کنترل شهوانی جامعه و یا حتی عفت زنان و مردان به طور مطلق بود، آیا لازم نبود این دو گروه نیز ملزم به رعایت حجاب می‌شدند؟
حوزه موافق روش کنونی مقابله با بدحجابی نیست/ لزوم اصلاح روش فعالیت گشت ارشاد
دبیر راهبری عفاف و حجاب حوزه‌های علمیه:

حوزه موافق روش کنونی مقابله با بدحجابی نیست/ لزوم اصلاح روش فعالیت گشت ارشاد

حجت‌الاسلام سیدعباس سیدنژاد گفت: بنده با صراحت می‌گویم حوزه علمیه با روش کنونی موافقت ندارد؛ حوزه علمیه یک نهاد ارشادی و تربیتی است و نه امنیتی و در مسائل امنیتی دخالتی نداریم ولی مباحث ارشادی و تربیتی را وظیفه خودمان می‌دانیم از این رو پیشنهادات زیادی هم ارائه کرده‌ایم.
آسیب‌زا بودن عدالت توزیعی در عرصه فرهنگ
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطرح کرد:

آسیب‌زا بودن عدالت توزیعی در عرصه فرهنگ

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه اساساً تعبیر عدالت توزیعی در عدالت فرهنگی اشتباه است، گفت: ادبیات عدالت‌پژوهی، گزاره‌های زیادی وجود دارد که عدالت اجتماعی را با عدالت توزیعی یکسان پنداشته‌اند و این در عرصه فرهنگ آسیب‌زا هست.
وظیفه حوزه تبدیل معارف دینی به سبک زندگی است
زهرا راستی:

وظیفه حوزه تبدیل معارف دینی به سبک زندگی است

زهرا راستی، عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران، گفت: از عرصه‌های مورد نیاز جامعه این است که معارف دینی در حوزه تبدیل به سبک زندگی و وارد بطن زندگی مردم شوند و یکی از برترین سربازان این عرصه، طلاب حوزه علمیه اعم از خواهران و برادران هستند.
فراخوان مقاله همایش «گام دوم؛ فکرورزی و آزاداندیشی» منتشر شد

فراخوان مقاله همایش «گام دوم؛ فکرورزی و آزاداندیشی» منتشر شد

دومین همایش سالانه اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌ خامنه‌ای با عنوان «بیانیه گام دوم؛ فکرورزی و آزاداندیشی» برگزار می‌ شود.
جزئیات طرح «تعالی ویژه اساتید حوزه» در تهران اعلام شد 

جزئیات طرح «تعالی ویژه اساتید حوزه» در تهران اعلام شد 

مسئول برگزاری دوره پودمانی تعالی اساتید حوزه‌های علمیه از برگزاری دوره دوم این طرح از ۱۲ الی ۱۵ مهرماه در مدرسه مروی تهران خبر داد. 
شیوه امام حسین(ع) برای آرام کردن عبدالله بن حسن + فیلم
چهره‌ای بر بوم آیات/ 8

شیوه امام حسین(ع) برای آرام کردن عبدالله بن حسن + فیلم

وقتی سوره فجر را می‌خوانیم و به آیه «يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلى رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبادِي وَ ادْخُلِي جَنَّتِي» می‌رسیم نتیجه می‌گیریم تنها علاج حسین بن علی(ع) برای آرام کردن برادرزاده‌اش یادآوری اهل بیت(ع) است و اثر این ماجرا در وجودم خیلی پررنگ‌تر و قوی‌تر می‌شود.
یادداشت
گفتگو
گزارش