«مردهای مرز شرقی»؛ کتاب برگزیده داستان‌های حماسی کشور
کد خبر: 3888593
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۹
معرفی کتب مذهبی/ ۶

«مردهای مرز شرقی»؛ کتاب برگزیده داستان‌های حماسی کشور

رمان «مرد‌های مرز شرقی» اثر نویسنده اهل چهارمحال‌وبختیاری توسط انتشارات سوره مهر حوزه هنری منتشر شد، «مرد‌های مرز شرقی» رتبه نخست جایزه داستان‌های حماسی کشور را در اسفندماه ۱۳۹۸ از آن خود کرده است.

رمان «مردهای مرز شرقی» اثر سجاد خالقی، نویسنده اهل چهارمحال و بختیاری، اسفندماه سال گذشته از سوی انتشارات سوره مهر حوزه هنری به زیور طبع آراسته شد. «مردهای مرز شرقی» رتبه نخست جایزه داستان‌های حماسی کشور را در سال 1398 از آن خود کرده است.

این رمان روایت‌گر تلاش‌های قهرمان داستان در زمان قاجاریه است که با نقشه‌های یک شرکت انگلیسی برای جابجا کردن مرزهای شرقی ایران و دسترسی به رودخانه هیرمند مبارزه می‌کند. به همین بهانه گفت‌وگویی با نویسنده این کتاب انجام شده است که در ادامه می‌خوانیم.

سجاد خالقی، نویسنده ۳۵ ساله کتاب‌های حماسی و ارزشی در چهارمحال‌وبختیاری، در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با آخرین اثرش به نام «مردهای مرز شرقی» با اشاره به اینکه از ۱۰ سال پیش به نویسندگی می‌پردازد، اظهار کرد: بنده تاکنون ۴ کتاب مشهور شامل سه‌ رمان و یک مجموعه داستان را به نگارش درآورده‌ام.

وی با بیان اینکه جدیدترین کتابش یک رمان کوتاه است، ادامه داد: رمان «مردهای مرز شرقی» در جشنواره ادبی که سال گذشته از سوى حوزه هنری استان خراسان به عنوان جشنواره آثار حماسی برگزار شد، رتبه برتر و جایزه حمایت مالی برای ادامه نوشتن کتاب را کسب کرد، در دوره بعد که رمان‌ها بررسی شدند این کتاب مقام اول کشوری را از آن خود کرد و از همان موقع یعنی اسفندماه ۹۸، فرآیند چاپ کتاب به همت حوزه مهر استان تهران آغاز شد.

خالقی با بیان اینکه این رمان کوتاه ۱۲۰ صفحه دارد و خواندن آن وقت زیادی از خواننده نمی‌گیرد، اظهار کرد: مضمون این کتاب در رابطه با اتفاقات حماسی در تاریخ ایران است، یکی از افسران قاجار سعی می‌کند از مرزهای شرقی کشور دفاع کند تا کشور ایران تجزیه و کشور افغانستان تشکیل نشود اما متأسفانه این افسر شجاع مورد حمایت حکومت قرار نمی‌گیرد؛ لذا بر ضد حکومت مقابله می‌کند تا بتواند کشور را حفظ کند.

این نویسنده به هدفش از نوشتن این رمان اشاره و تصریح کرد: نیاز نیست همه شخصیت‌هایی که می‌توانند حماسه خلق کنند قدرتی خاص داشته باشند، همه قهرمانان این کتاب آدم‌های معمولی هستند، از جمله یک نانوا، یک مرد کشاورزی و یک زن خانه‌دار، اما زمانی که لازم است حماسه خلق کنند پای کار می‌آیند و برای کشور حماسه می‌آفریند همان کاری که امروز در حال حاضر در کشور در حال رخ دادن است و بانوان و حتی جوانان در گوشه‌ کنار کشور در حال تولید ماسک یا سایر فعالیت‌ها برای مقابله با ویروس کرونا هستند‌، که این خود یک حماسه‌آفرینی است.

وی ادامه داد: قبل از برگزار شدن این جشنواره نیز این ایده و فکر را در سر داشتم و دو سال به دنبال بهانه‌ای برای نگارش این موضوع بودم اما فرصت مهیا نمی‌شد تا اینکه جشنواره بهانه نوشتن را برایم فراهم کرد.

خالقی به دیگر آثارش اشاره کرد و گفت: کتاب «ظلمت سفید» در سال ۱۳۹۵ چاپ شد که در مورد وضعیت کوه‌های استان و نحوه زندگی مردم آن منطقه بود، کتاب «روز داوری» در سال ۱۳۹۷ چاپ شد که در رابطه با معمایی قبل از انقلاب و نحوه حل شدن آن نوشته شده بود و همچنین کتاب «بازی عوض شد» که داستان‌های پیوسته‌ای را به مخاطب ارائه می‌دهد در سال ۱۳۹۸ به چاپ رسید.

در دوران قرنطینه کتاب بخوانیم

وی در رابطه با نحوه گذراندن اوقات خود در دوران قرنطینه خانگی، گفت: کسی که می‌خواند و می‌نویسد قرنطینه و غیر قرنطینه برایش تفاوتی ندارد، در خانه ماندن فرصتی را برایمان فراهم کرده تا بیشتر کتاب بخوانیم، فیلم ببینیم و به نگارش بپردازیم، درواقع ما برای خلق یک اثر مدت‌ها بر روی موضوع تمرکز و به گونه‌ای خود را قرنطینه‌ می‌کنیم و برای ما یک روال عادی است؛ لذا این روزها نیز مانند روزهای گذشته کتاب می‌خوانیم و می‌نویسیم تا خلاقیتمان بیشتر شکوفا شود.

وی در توصیه‌ای به مخاطبان این مصاحبه گفت: اگر خودشان و خانواده‌شان را دوست دارند در منزل بمانند و به فکر جامعه و فردایی بهتر باشند که این امر با مطالعه و ارتقای سواد علمی، محقق می‌شود.

این نویسنده در پایان گفت: نویسندگی شغل نیست بلکه یک علاقه و استعداد شخصی است که ابزار آن تنها قلم، کاغذ و ذهن خلاق است و کتاب‌خوان شدن مردم تنها وسیله‌ای است که به نویسنده کمک می‌کند و راه پیشرفت را برایش باز می‌کند پس با کتاب آشتی کنید و اوقات قرنطینه را با کتاب بگذرانید.

انتهای پیام
captcha