جدا دانستن منظومه فکری رهبری از امام خمینی(ره) نادرست است/ باور به مبدأ و معاد؛ منشأ منظومه فکری رهبری
کد خبر: 3876043
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۷
مدیر بنیاد فقهی مدیریت اسلامی:

جدا دانستن منظومه فکری رهبری از امام خمینی(ره) نادرست است/ باور به مبدأ و معاد؛ منشأ منظومه فکری رهبری

گروه حوزه‌های علمیه ــ مدیر بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با بیان اینکه باور به مبدأ، معاد و امامت، منشأ منظومه فکری رهبری است، گفت: جدا دانستن منظومه فکری رهبری از امام خمینی(ره) نادرست است، زیرا خط مشی این دو انسان، یکی است.

جدا دانستن منظومه فکری رهبری از امام خمینی(ره) نادرست است/ باور به مبدا و معاد؛ منشا منظومه فکری رهبریبه گزارش ایکنا، آیت‌الله سیدصمصام‌الدین قوامی، مدیر بنیاد فقهی مدیریت اسلامی شامگاه یکشنبه، 13 بهمن‌ماه در مراسم رونمایی از نسخه به روزرسانی شده طرح آشنایی با منظومه فکری رهبر انقلاب اسلامی در قم گفت: رهبر معظم انقلاب همان روند و روال رهبر کبیر انقلاب را پی گرفتند و اندیشه ایشان در همان مسیر شکل گرفته، به نحوی که انسان از شباهت و وحدت رویه این دو وجود نورانی تعجب می‌کند.

وی افزود: شباهت امام و رهبر انقلاب، تنها مشابهت در لفظ فامیلی آنان نیست، بلکه رهبری نسخه بدیل امام خمینی(ره) هستند، تصریح کرد: البته امروز شرایط رهبری بهتر از دوران امام است، زیرا برای امام، تجربه قبلی در رهبری وجود نداشت، ولی در دوره رهبر انقلاب، تجربه رهبری امام خمینی آن هم با وجود حوادثی مانند جنگ وجود دارد.

قوامی با بیان اینکه رهبر خوب، منت الهی بر مردم است، تصریح کرد: اگر مردم خوبی وجود داشته باشند و رهبر خوبی نباشد، کاری از پیش نمی‌رود، ولی ظرفیت مردمی با وجود رهبر خوب موجب پیشبرد امور است.

مدیر بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با بیان اینکه برای شناسایی منظومه فکری رهبری باید منظومه فکری امام را بشناسیم، چون خط مشی آنان یکی است، بیان کرد: رهبر انقلاب در یکجا هم انحرافی نسبت به خط رهبر کبیر انقلاب نداشتند؛ تنها در سال‌های آخر عمر امام، آقا خطبه‌ای در نماز جمعه خواندند و گفتند که ما باید حکومت را براساس احکام اولیه اداره کنیم و امام پاسخ دادند که اگر ما بخواهیم صرفاً با احکام اولیه جلو برویم، کار پیش نمی‌رود، لذا به باور امام، حکومت می‌تواند مسجدی را خراب و قراردادی را یکطرفه فسخ کند.

رئیس بنیاد مدیریت اسلامی افزود: دشمنان تلاش داشتند از این زاویه فکری سوء استفاده کنند، ولی رهبر انقلاب در پاسخ به فرمایشات امام، جوابی نوشتند و امام هم در جواب نامه، ایشان را خورشید و برادر خود توصیف کرد که معتقدم خطاب برادر به رهبر انقلاب از سوی امام، جای تامل و تدبر و علامت خاصی دارد.

جداسازی منظومه فکری خمینی از خامنه‌ای نادرست است

وی با بیان اینکه جداکردن منظومه فکری رهبری از امام خمینی درست نیست، افزود: کسی مانند شهید سلیمانی از خروجی‌های برجسته نظام اسلامی و تربیت شده مکتب امام و رهبری و نشانه حقانیت انقلاب است.

قوامی با بیان اینکه انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری با وجود چندین مرجع نسل قبل از الطاف خداست، بیان کرد: به نظر بنده این انتخاب تصادفی نیست، بلکه همسانی و اخوت میان رهبر کبیر انقلاب با ایشان همچنین نقش امام زمان که معمولا آن را باور نداریم در جهت‌دهی به این انتخاب موثر بوده است.

قوامی با بیان اینکه ما امام زمان را با تعبیر «خواهد آمد» خطاب می‌کنیم که این کار کنار زدن امام زمان از مدیریت جامعه اسلامی و شیعیان است، افزود: در طول 1400 سال اسلام، مراجع و فقهای زیادی تربیت شدند تا به دوره امام خمینی رسید؛ امام مرجعی بود که توانست یک انقلاب جهانی را ایجاد و ده سال آن را مدیریت کند و رهبر جانشین ایشان هم 30 سال آن را اداره کرده است.

قوامی با بیان اینکه نماز جمعه اخیر تهران با حضور سه میلیون نفر برگزار شد که نشانه نفوذ کلمه ایشان در دل مردم است، گفت: رهبری در 49 سالگی به رهبری رسیدند، در حالی که تجربه موفقی در ریاست جمهوری و سمت‌های دیگر در انقلاب داشتند و در همه آن‌ها امتحان موفقی دادند.

وی افزود: نقل شده که رهبر انقلاب هر زمانی می‌خواهند تصمیمات مهمی برای کشور اتخاذ کنند، در مسجد جمکران حضور می‌یابند که این مسئله در ماجرای دیدار نخست وزیر ژاپن و پاسخ رهبری به میانجی‌گری او نقل شده است.

نظریه ولایت فقیه از نجف تا ایران

قوامی بیان کرد: امام خمینی در نجف در مورد ولایت فقیه نظریه‌پردازی کردند و این نظریه در ایران به ثمر نشست و به پارادایم تبدیل و حاکم شد و منظومه فکری رهبری هم در این مسیر است؛ مسیر ولایت فقیه تداوم ولایت ائمه است، لذا در دیدگاه امامین انقلاب این مسئله نمود بارز دارد که ابتدا باید خود را بسازید تا گمراه نشوید و کسی را گمراه نکنید.

امام جمعه پردیسان با بیان اینکه هستی‌شناسی، آخرت شناسی و معصوم‌شناسی برای بررسی افکار افراد لازم است، افزود: باور به اینکه ما از خدا هستیم و به سوی او باز می‌گردیم؛ اعتقاد به اینکه امام معصوم حضور دارند و بر اعمال مردم ناظر هستند و در تربیت جامعه نقش دارند، جزء باورهای عمیق اعتقادی در اندیشه مقام معظم رهبری است.

قوامی افزود: مبدأ و معاد پدر و مادر فکر انسان و عمود خیمه اندیشه افراد هستند، افزود: برای شناخت بیشتر اندیشه رهبر معظم انقلاب، باید ببینیم که رهبر جهان اسلام به این مبدأ و معاد چگونه می‌اندیشد تا اگر می‌خواهیم نسل نخبه جدید را با این منظومه فکری آشنا کنیم، الگوی عملی در اختیار آنان قرار دهیم تا در آینده ناهماهنگ با ارزش‌ها و بینش‌ها نباشند.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب، سمبل ایثار است و همه زندگی خود را در راه انقلاب وقف کرده و چیزی از انقلاب برای خود نخواسته است، اظهار کرد: ایشان با این وضعیت ساده در زندگی معتقدند که ارزش‌هایی مانند دفاع از مظلوم، روح‌دهنده به قانون اساسی است و قوانین موجود در قانون اساسی بدون آبشخور ارزشی و معنوی، جسد و لفظ است و آرمان‌ها هستند که به قوانین روح می‌دهند.

قوامی تصریح کرد: ولایت فقیه چون ناشی از اعتقاد به یک انسان کامل است، شوق و محبت در دل‌ها ایجاد می‌کند، لذا با ندای وی میلیون‌ها نفر در ایام مختلف به حمایت از نظام می‌پردازند.

منظومه فکری شفاف و زلال رهبری

وی با بیان اینکه تا اعتقادات رهبری را به خوبی نسنجیم، نمی‌توانیم ارزش ایشان را بدانیم، اظهار کرد: اگر ارزش‌های اسلامی را به درستی بدانیم، در این صورت می‌توانیم رفتارهای ایشان را تحلیل کنیم.

قوامی بیان کرد: منظومه فکری شفاف، زلال و مبتنی بر اعتقادات رهبر معظم انقلاب، سبب انجذاب مردم و حتی بزرگانی مانند سیدحسن نصرالله و عیسی قاسم و ... می‌شود.

 

 

انتهای پیام
captcha