انقلاب اسلامی؛ ثمره قرآن‌پژوهی امام(ره) / کمتر فقیهی به اندازه امام(ره) از مبانی قرآنی استفاده کرده است
کد خبر: 3880674
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴
حجت‌الاسلام خسروی بیان کرد:

انقلاب اسلامی؛ ثمره قرآن‌پژوهی امام(ره) / کمتر فقیهی به اندازه امام(ره) از مبانی قرآنی استفاده کرده است

حجت‌الاسلام خسروی ضمن تأکید بر ضرورت آشنایی نسل جوان با اندیشه‌های قرآنی و شخصیت علمی امام(ره)، اظهار کرد: ایشان در تمام گفتارها، کتاب‌ها و بیانیه‌های خود بر اساس حقایق قرآنی سخن می‌گفتند؛ روح و محتوای تمام پیام‌های امام(ره) مستند به آیات قرآنی بود و شاید کمتر فقیهی در مباحث فقهی خودش به اندازه ایشان از مبانی قرآنی استفاده کرده باشد.

خسروی همایش امام خمینی

حجت‌الاسلام محمدعلی خسروی، دبیر علمی همایش بین‌المللی قرآن در اندیشه و سیره امام خمینی‌(ره)، در گفت‌وگو با ایکنا، به تبیین ضرورت برگزاری این همایش پرداخت و اظهار کرد: قرار است دومین همایش قرآن در سیره و اندیشه امام(ره) در سطح بین‌المللی با حضور شخصیت‌های برجسته علمی داخلی و خارجی و شرکت بیش از بیست مؤسسه و نهاد مرتبط در خرداد 99 به مباحث قرآنی پرداخته شود.

حجت‌الاسلام خسروی با اشاره به نخستین دوره از همایش قرآن در سیره و اندیشه امام(ره)، بیان کرد: از همایش اول، که در سال 94 برگزار شد، استقبال بی‌سابقه‌ای شد و بیش از ششصد مقاله علمی به همایش رسید که حدود شصت مقاله برتر در دو مجموعه کتاب منتشر شد.

وی با ذکر اهمیت مسئله انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره)، ابراز کرد: برای نسل جدید که امام(ره) و انقلاب را ندیده و با اندیشه‌‌های ایشان آشنا نیست نیاز است که اندیشه و سیره ایشان مطرح شود. این نسل بیشتر امام(ره) را به عنوان یک چهره سیاسی می‌شناسند، در صورتی که امام یک چهره علمی و عرفانی بوده است. بُعد تفسیری امام(ره) حتی در حوزه‌های علمیه هم ناشناخته است. بعد از همایش اول، این قضیه در حوزه‌ها به صورت گسترده مطرح شد.


بیشتر بخوانید:


دبیر علمی همایش بین‌المللی قرآن در اندیشه و سیره امام(ره) با تأکید بر اینکه امام خمینی‌(ره) در تمام گفتارها، کتاب‌ها و بیانیه‌های خود بر اساس حقایق قرآنی سخن می‌گفتند، گفت: روح و محتوای پیام امام(ره) مستند به آیات قرآنی بود و شاید کمتر فقیهی در مباحث فقهی خودش به اندازه امام از مبانی قرآنی استفاده کرده باشد که در این زمینه به صورت خاص کتابی هم منتشر شده است.

خسروی تصریح کرد: نسل جوان امروز ما از نو باید امام را آنچنان که بود بشناسد نه آنچنان که رسانه‌ها بنا بر میل خودشان و متناسب با شرایط هر زمان مطرح می‌کنند. امام(ره) قبل از اینکه انقلاب اسلامی را ایجاد و رهبری کند فقیه و قرآن‌پژوه بود. بعد قرآن‌پژوهی امام در جامعه ناشناخته است و اساساً انقلاب اسلامی که یکی از ثمرات تفکر امام محسوب می‌شود از قرآن‌پژوهی امام سرچشمه گرفته است.

وی در پایان یادآور شد: همایش اول بیشتر جنبه تبلیغی و ترویجی داشت که زمینه آشنایی مراکز علمی با اندیشه‌های قرآنی امام بود. بنابراین باید در همایش جدید بیشتر جنبه‌های علمی مباحث قرآنی امام(ره) مطرح شود.

انتهای پیام
captcha