مهارت‌های پیش‌نیاز برای حفظ قرآن
کد خبر: 3834479
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵
آکادمی مجازی حفظ/ 3

مهارت‌های پیش‌نیاز برای حفظ قرآن

کانون خبرنگاران نبأ ــ تلاوت و انس با قرآن از سفارش‎های مکرر معصومان(ع) است و حفظ قرآن به طور طبیعی به انس با آیات الهی می‎انجامد، اما لازم است هر قرآن‌آموزی پیش از آنکه حفظ کلام‌الله مجید را آغاز کند، مهارت‌هایی را بداند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ تلاوت و انس با قرآن از سفارش‎های مکرر معصومان(ع) است و حفظ قرآن به طور طبیعی به انس با آیات الهی می‎انجامد، اما لازم است هر قرآن‌آموزی پیش از آنکه حفظ قرآن را آغاز کند، مهارت‌هایی را بداند که در پنج مورد خلاصه می‌شود:


۱- قرائت صحیح و روان:
مهمترین پیش‌نیاز حفظ قرآن، تسلط بر روان‌خوانی آیات است. اگر فردی این مهارت را به دست نیاورد در مسیر حفظ قرآن با مشکلات بسیاری مواجه خواهد شد، همچنین خطاهای او در حفظ زیاد بوده و کیفیت نامطلوبی خواهد داشت. لذا پس از مدتی دچار خستگی می‌شود و انگیزه خود را نیز برای ادامه کار از دست خواهد داد.


۲- تجوید
تجوید علمی است که ما را با تلاوت قرآن با لهجه‌های فصیح عربی آشنا می‌کند، این علم دو بخش نظری و عملی دارد که حافظ قرآن علاوه بر تسلط بر قواعد نظری باید بتواند آن را به صورت عملی در قرائت به‌کار گیرد. تجوید علاوه بر زیبا کردن تلاوت در حسن حفظ هم نقش بسزایی دارد. حداقل آنچه برای حفظ قرآن لازم است تجوید مقدماتی در حد آشنایی با مخارج حروف، صفات مهم و نیز احکام حروف است.


۳- صرف و نحو

با یادگیری علم صرف به ساختار کلمات می‌پردازیم و قواعد کلی حاکم بر آن را می‌آموزیم. علم نحو نیز به ترکیب کلمات با یکدیگر و ساختار جملات عربی می‌پردازد از آنجا که زبان قرآن زبان عربی است، با یادگیری این دو علم، تا حد زیادی می‌توانیم در حفظ آیات از آن کمک بگیریم و آشنایی با این علم ما را از خطای در محفوظات بازمی‌دارد.


۴- ترجمه و مفاهیم آیات
یکی از پیش‌نیازهای مهم در حفظ قرآن دانستن ترجمه و مفاهیم آیات است وقتی انسان مفهوم کلی آیات را درک کند در حفظ به او بیشتر کمک می‌کند، توصیه می‌شود قبل از شروع به حفظ، ترجمه و مفهوم کلی آیات آن صفحه را بخوانیم، بهتر است از خلاصه تفسیرها یا ترجمه‌های تفسیری استفاده کنیم.


۵- آشنایی با اصول حفظ قرآن
قبل از شروع به حفظ قرآن بهتر است فرد با مشورت و تحقیقات در مورد اصول و روش‌های حفظ، شروع به این کار کند. وی می‌تواند در کلاسی ثبت‌ نام کند که به روش‌های حفظ آن مؤسسه اعتماد دارد یا بهتر است با اساتید مجرب حفظ قرآن و یا کسانی که حافظ کل قرآن هستند، مشورت کند و در صورت نبودن چنین امکاناتی حتی‌المقدور در سایت‌ها و صفحات اجتماعی مرتبط با حفظ قرآن جستجو کند تا با روش‌های صحیح حفظ قرآن آشنا شود زیرا عدم آشنایی با روش‌های اصولی گاهی موجب به خطا رفتن و اشتباهات بسیاری می‌شود که جبران آن‌ها بسیار زمان‌بر است.

به قلم زهرا ابوترابی، حافظ کل قرآن کریم و مدرس دانشگاه

منبع: tahfiz.ir@

captcha