چطور بدون انگیزه حافظ موفقی شویم؟
کد خبر: 3844931
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸
آکادمی مجازی حفظ/ 8

چطور بدون انگیزه حافظ موفقی شویم؟

کانون خبرنگاران نبأ ــ این اتفاق برای همه ما حافظان قرآن پیش آمده که می‌دانیم باید به برنامه حفظ و مرور روزانه خود عمل کنیم اما «حوصله» نداریم یا «کار» داریم. با اجرای «قانون پنج دقیقه» می‌توانید در وقت‌های بی‌حوصلگی نیز مرور یا حفظ جدید داشته باشید.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا؛ نبأ، این اتفاق برای همه ما پیش آمده که می‌دانیم باید به برنامه حفظ و مرور روزانه خود عمل کنیم اما «حوصله» نداریم یا «کار» داریم. در نتیجه برنامه‌ریزی روزانه را تا انتها انجام نمی‌دهیم و گاهی می‌گوییم نمی‌دانم چرا «انگیزه» ندارم!
یک راهکار ساده اما مؤثر به شما معرفی می‌کنیم که با اجرای آن می‌توانید در وقت‌های بی‌حوصلگی نیز مرور یا حفظ جدید داشته باشید:

«فقط پنج دقیقه» از یک کار را انجام دهید
اول کارهای خود را اولویت‌بندی کنید تا بدانید مهم‌ترین کار از برنامه قرآنی شما چه کاری است. مثلاً هنوز از درس جدید عقب هستید؟ یا هنوز محفوظات را مرور نکرده‌اید و 10 درس خود را نخوانده‌اید؟
آن فعالیت را پیدا کنید و به خودتان بگویید فقط «پنج دقیقه» می‌خواهم آن کار را انجام دهم، همه چیز را کنار بگذارید. یک کرنومتر روشن کنید و به خودتان پنج دقیقه فرصت دهید و با تمام حواس به انجام آن فعالیت بپردازید.
خواهید دید بعد از پنج دقیقه نه تنها حوصله، حس و حال بلکه انگیزه هم پیدا کرده‌اید.
تحقیقات نشان می‌دهد وقتی شما قسمتی از یک کار را انجام می‌دهید احتمالاً آن کار را به پایان می‌رسانید، زیرا مغز انسان همیشه دوست دارد وضعیت موجود را حفظ کند؛ بنابراین در پی حفظ وضعیت موجود، به شما فرمان می‌دهد آن فعالیت را ادامه دهید تا به پایان رسانید.
گاهی بعد از استفاده از این تکنیک در انتها متوجه می‌شوید به جای پنج دقیقه شاید بیشتر از بیست دقیقه نشسته‌اید.

پس کل مطلب را دوباره می‌گوییم

هر زمان احساس کردید از برنامه روز خود به هر دلیلی عقب هستید، از این تکنیک استفاده می‌کنید:
⁩اول به برنامه قرآنی خود نگاه کنید و ببینید کدام یک از فعالیت‌ها در اولویت است؟ حفظ جدید؟ 10 درس؟ مرور یا مباحثه؟ یا…
⁩دوم : به خودتان پنج دقیقه فرصت دهید و مقداری از آن فعالیت را با تمرکز بالا انجام دهید.

به قلم زهرا ابوترابی، حافظ کل قرآن کریم و مدرس دانشگاه

منبع: tahfiz.ir@

انتهای پیام

captcha