چطور حافظ قرآن شویم؟
کد خبر: 3832403
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲
آکادمی مجازی حفظ/ 2

چطور حافظ قرآن شویم؟

کانون خبرنگاران نبأ ــ برای شروع هر کاری نیازمند یک‌سری مقدمات خاص هستیم؛ حفظ قرآن هم نیازمند مقدمات ویژه‌ای است که در این مطلب به صورت کلی به آن اشاره می‌شود.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ شرایط لازم برای حفظ قرآن در 8 گام اصلی خلاصه می‌شود:

1ــ انگیزه در حفظ قرآن
باید توجه داشت برای شروع هر کاری، نیت و انگیزه آن کار مهم‌تر از انجام آن است.
حفظ قرآن که یک عمل عبادی نیز محسوب می‌شود، نیازمند هدف و انگیزه قوی است که البته اخلاص در این عمل موجب قبولی آن است؛ همانطور که خداوند می‌فرماید «...قَالَ إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ: گفت‏ خدا فقط از تقواپيشگان مى‌پذيرد».(مائده/ ۲۷)

کسی که قصد حفظ قرآن را دارد، باید مراقب باشد که هدف و انگیزه اصلی او رضایت پروردگارش و تقرب به او باشد و هر انگیزه غیر آن را از خود دور کند.
چه بسیار پیش آمده که انسان قصد حفظ قرآن را کرده اما پس از مدتی به دلایل متعدد آن را رها کرده است؛ لذا حفظ انگیزه و نیت خالصانه در حفظ قرآن مهمترین و اساسی‌ترین بخش آن است.
برای حفظ انگیزه در مسیر حفظ قرآن، چند راه به شما پیشنهاد می‌دهیم:
۱ـ تعیین هدف اصلی از حفظ قرآن کریم و یادداشت کردن آن
۲ـ ایجاد فرصت و فراغت برای انجام این کار
۳ ـ برنامه‌ریزی منظم و اصولی
۴ـ انتخاب کلاس و استاد مناسب
۵ ـ دیدن نتایج حفظ قرآن در زندگی حافظان
۶ـ پرس‌و‌جو از حافظان قرآن
۷ ـ شرکت در محافل انس با قرآن
۸ ـ مطالعه کتاب‌های قرآنی

2 ــ اراده در حفظ قرآن
بعد از ایجاد انگیزه و تصمیم بر حفظ قرآن، اراده جدی بر انجام آن از اهمیت بالایی برخوردار است. قدرت اراده بیش از قدرت حافظه و استعدادهای شخصی می‌تواند مؤثر باشد.
چه بسیار انسان‌های با استعدادی که تصمیم بر حفظ قرآن گرفته‌اند اما به دلیل ضعف در اراده و نداشتن برنامه منسجم، از اتمام آن باز مانده‌اند. برای تقویت اراده دو عامل انگیزه و نظم شخصی بسیار حائز اهمیت است.

کار حفظ قرآن نیازمند تکرار منظم محفوظات است و اگر شخصی یک روز بخواند و روز دیگر رها کند، نمی‌تواند به حافظ مسلطی تبدیل شود. نظم در حفظ قرآن، نیازمند ایجاد فرصت و فراغت و نیز در اولویت قرار دادن حفظ قرآن در برنامه روزانه است

3 ــ نظم در حفظ قرآن
تصمیم و تلاش برای حافظ شدن بدون نظم و برنامه‌ریزی هرگز مؤثر نخواهد بود. یکی از شروط اصلی موفقیت در حفظ قرآن، نظم در انجام برنامه‌های حفظ، مرور و تکرار محفوظات است. شخصی که تصمیم گرفته است قرآن را حفظ کند باید در هر موقعیتی به طور منظم به برنامه خود عمل کند و هیچ چیز مانع انجام آن نشود.

کار حفظ قرآن نیازمند تکرار منظم محفوظات است و اگر شخصی یک روز بخواند و روز دیگر رها کند، نمی‌تواند به حافظ مسلطی تبدیل شود. نظم در حفظ قرآن، نیازمند ایجاد فرصت و فراغت و نیز در اولویت قرار دادن حفظ قرآن در برنامه روزانه است.

4 ــ ایجاد فرصت برای حفظ قرآن
توفیق کامل در حفظ قرآن نیاز به فرصت و فراغت کافی و حذف برنامه‌های متعدد دارد. کسی که علاقه به حفظ قرآن دارد، می‌بایست برنامه‌های مختلف خود را اولویت‌بندی کند و مطابق با آن برای خود یک برنامه منظم بنویسد. هیچ موفقیتی اتفاقی به دست نمی‌آید. چه بسیار حافظان قرآنی که برای حفظ قرآن یک‌سال از درس خواندن هم کناره گرفتند تا با فراغت بیشتر به حفظ بپردازند.
و یک مثال معروف هست که «هرگز در یک زمان دنبال دو خرگوش نرو!». تمرکز برای رسیدن به یک هدف و ایجاد فرصت مناسب برای آن مهم‌ترین کار است.

5 ــ مباحثه در حفظ قرآن
یکی از عوامل موفقیت در حفظ قرآن، داشتن یک دوست و همراه در این مسیر است. در مسیر حفظ قرآن شما نیازمند شخصی هستید که با شما همراه باشد و برنامه‌ای شبیه شما داشته باشد؛ این فرد را به اصطلاح «هم‌بحث» می‌نامیم که باید از لحاظ روحیات اخلاقی، شرط سنی، نظم، علاقه، میزان محفوظات و کیفیت محفوظات به شما نزدیک باشد و مهمتر آن که با دقت و حوصله، قادر به تشخیص اشکالات حفظی شما باشد.

6 ــ انتخاب استاد حفظ
فردی که قصد حفظ قرآن را دارد، می‌بایست از یک استاد و راهنما در مسیر حفظ قرآن کمک بگیرد این راهنما بهتر است حافظ کل قرآن و مسلط بر محفوظاتش باشد.
حضور شخص در قالب یک کلاس آموزشی که همه شاگردانش مشغول به حفظ قرآن هستند و نیز تحویل محفوظات به صورت روزانه یا هفتگی باعث موفقیت، نظم و تقویت محفوظات می‌شود.

استاد ترتیل باید از میان اساتیدی انتخاب شود که هم از فصاحت کافی برخوردار باشد و هم به تمامی قواعد صوت و لحن و تجوید قرآن واقف بوده و آن‌ها را در تلاوت رعایت کند

7 ــ انتخاب مصحف مناسب

برای حفظ قرآن از چه مصحفی استفاده کنیم؟ مهمترین ابزار حفظ قرآن مصحف مناسب است که این مصحف باید دارای امتیازات زیر باشد:

۱_رسم‌الخط مناسب
۲_ساده بودن
۳_رنگ مناسب زمینه صفحه
۴_قطع و اندازه مناسب
۵_مصحف بدون ترجمه

8 ــ انتخاب تلاوت ترتیل مناسب

یکی از مؤثرترین امور در کار حفظ استفاده از یک تلاوت ترتیل مناسب است که این تلاوت در هنگام حفظ و مرور آیات نیز استفاده می‌شود. اگرچه استفاده از ترتیل در حفظ قرآن ضروری است اما نحوه استفاده نیز دارای اصول و ظرافت‌هایی است؛ از جمله آنکه وابسته شدن کامل به ترتیل خاص مناسب نیست یعنی شخص نمی‌تواند جز با نغمه یک استاد خاص آیات را تلاوت کند.
دوم آنکه استاد ترتیل باید از میان اساتیدی انتخاب شود که هم از فصاحت کافی برخوردار باشد و هم به تمامی قواعد صوت و لحن و تجوید قرآن واقف بوده و آن‌ها را در تلاوت رعایت کند.

بهتر است فرد در ابتدا با تلاوت یکی از اساتید معروف شروع کرده و پس از تحقیق و با توجه به سلیقه خود و نظرات استادش، یکی از اساتید را برای تقلید از ترتیل وی انتخاب کند.
منبع: tahfiz.ir@
انتهای پیام

captcha