تدوین برنامه عملیاتی حفظ موضوعی قرآن
کد خبر: 4178312
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۷
حمید مجیدی‌مهر خبر داد:

تدوین برنامه عملیاتی حفظ موضوعی قرآن

دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم، از برگزاری جلسه کارگروه حفظ موضوعی قرآن طی نشستی یک روزه در اردوگاه شهید باهنر خبر داد و گفت:‌ از جمله مصوبات این جلسه می‌توان به تدوین برنامه عملیاتی حفظ موضوعی قرآن کریم اشاره کرد.

تدوین برنامه عملیاتی حفظ موضوعی قرآن

حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به برگزاری جلسه کارگروه حفظ موضوعی و حفظ عمومی قرآن کریم طی روزهای گذشته، از تدوین برنامه عملیاتی حفظ موضوعی قرآن کریم خبر داد و گفت:‌ در این نشست پیش‌نویس حفظ موضوعی قرآن کریم که در بردارنده مبانی و نگاشت نهادی توسعه برنامه‌های حفظ موضوعی قرآن در کشور و حاصل چندین جلسه کارشناسی کارگروه با حضور اساتید و صاحب‌نظران این حوزه بود، ارائه شد. 

وی افزود: همچنین در این جلسه برنامه عملیاتی حفظ موضوعیِ عمومی قرآن کریم بررسی و مقرر شد برای حفظ موضوعیِ تخصصی که در سطح بالاتری از حفظ عمومی است، آیین‌نامه مجزایی تهیه شود. 

دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم با اشاره به اینکه مهم‌ترین بخش مبانی حفظ موضوعی قرآن کریم، ارائه تعریف واحد از آن است، گفت: بر اساس مباحث صورت گرفته در این جلسه حفظ موضوعی قرآن کریم عبارت از «حفظ مجموعه‌ای از آیات منتخب (حداقل معادل یک و نیم جزء قرآن کریم بر اساس اهداف آموزش عمومی قرآن کریم) در موضوعات مشخص همراه با درک معنا و معارف آن با هدف بهره‌گیری در زندگی» که مورد اجماع همه حاضران در جلسه قرار گرفت. 

مجیدی‌مهر در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از بخش‌های برنامه عملیاتی حفط موضوعی قرآن، تعیین رویکردها و سیاست‌های توسعه حفظ موضوعیِ عمومی است که مواردی از جمله؛ توجه توأمان به کسب مهارت‌های حفظ و درک معنا، انتخاب موضوعات بر اساس مسائل و نیازهای روز جامعه، توجه به گروه سنی مخاطبان و نیاز اقشار و اصناف مختلف جامعه، داشتن رویکرد گفتمانی و ترویجی همزمان با آموزش و تنوع و جذابیت در انتخاب آیات و عبارات مورد تصویب کارگروه قرار گرفته است. 

دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور بیان کرد: از دیگر مصوبات این جلسه، تشکیل کمیته علمی و محتوایی ذیل کارگروه حفظ موضوعی بود که مقرر شد با هدف نظارت بر محتوای تولید شده، تعیین اولویت‌ها و موضوعات کاربردی و همچنین بررسی و تأیید برنامه درسیِ حفظ موضوعی و پیشنهاد شاخص‌های ارزیابیِ حفظ موضوعی به دبیرخانه ارزیابی حافظان قرآن کریم، در صورت تصویب ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن با حضور اساتید حوزوی و دانشگاهی ایجاد شود.  

وی افزود: همچنین در بخش ابتدایی این نشست طرحی که از سوی سازمان دارالقرآن الکریم برای آیات موضوعی در زمینه عفاف و حجاب تهیه شده بود مورد بررسی قرار گرفت و برخی از ملاحظات اعضای کارگروه مطرح شد. از جمله اینکه محتوای تنظیم شده باید برای حفظ موضوعی تسهیل و مناسب‌سازی شود و در تنظیم محتواهای بعدی ویژگی‌های در نظر گرفته شده برای حفظ موضوعی عمومی مورد توجه قرار گیرد.  

یادآور می‌شود، مسئولیت کارگروه حفظ موضوعی قرآن کریم از سوی ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور واگذار شده و جلسات آن با حضور نمایندگان حقیقی و حقوقی دستگاه‌های قرآنی کشور برگزار می‌شود، مصوبات این کارگروه در صورت تصویب و ابلاغ در ستاد حفظ لازم‌الاجراست.

آزاده حاجی‌غلامی

انتهای پیام
captcha