تقویت فرایند مطالبه‌گری در موضوع حفظ قرآن کریم + صوت
کد خبر: 4163644
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰
محمدمهدی بحرالعلوم خبر داد

تقویت فرایند مطالبه‌گری در موضوع حفظ قرآن کریم + صوت

مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن با بیان اینکه امروز حدود ۱۸ هزار نفر مخاطب حافظ قرآن کریم در کشور داریم که این‌ها توقعات و مطالباتی دارند و لذا در دبیرخانه حفظ قرآن به دنبال تقویت فرایند مطالبه‌گری در این موضوع هستیم گفت: در این دبیرخانه به‌جز برگزاری آزمون‌های حفظ عمومی و تخصصی قرآن و توسعه و ارتقای این آزمون‌ها بحث حفظ موضوعی اضافه شده و تلاش می‌کنیم آن را به صورت جدی‌تر پیگیری کنیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، برنامه افق رادیو قرآن، روز گذشته، ۲۸ مردادماه با موضوع «روند برنامه‌های حفظ در کشور و فعالیت‌های دبیرخانه حفظ عمومی» با اجرای جواد نصیری و با دعوت از محمدمهدی بحرالعلوم، مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن به صورت زنده به روی آنتن رفت.

محمدمهدی بحرالعلوم، مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری پیش از سال ۱۳۹۰ در مورد حفظ قرآن تاکیداتی داشتند، اما بحث تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن را در سال ۱۳۹۰ مطرح کردند و امسال هم برای بار دوم بر این موضوع تاکید کردند، گفت: به طور کلی اگر بخواهیم وضعیت حفظ قرآن در کشور را بررسی کنیم باید بگوییم که پیشرفت‌های خوبی را در این حوزه داشته‌ایم و افراد زیادی به نسبت گذشته به این امر مشغول هستند، اما به نسبت مطلوب و هدف‌گذاری کمی که مقام معظم رهبری فرموند فاصله زیادی داریم.

وی با بیان اینکه ما در مسیر حفظ قرآن حرکت کرده‌ایم و دستاورده‌هایی هم در این حوزه داشته‌ایم، گفت: در جهان اسلام و در کشور جوانان ما بارها در حوزه حفظ قرآن خوش درخشیده‌اند و امروز حدود ۱۰ هزار نفر مدرک حفظ تخصصی و ۸ هزار نفر مدرک حفظ عمومی را از سازمان دارالقران دریافت کرده‌اند. همچنین مزایای برای حافظان قرآن در کشور ما تعریف شده است که در حال اجرا و قابل تقدیر است.

مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن در خصوص آمار تعداد حافظان قرآن کریم در کشور گفت: آمار‌هایی که اعلام می‌شود معمولا با یکدیگر هم‌پوشانی دارد، اما در موضوع حفظ عمومی، از سال گذشته سامانه‌ای در سازمان دارالقران کریم راه‌ افتاد که به زودی و به شکل دقیق اطلاعات حافظان قرآن را در خود جمع‌آوری خواهد کرد. بر اساس همین آمار امروز نزدیک به ۲۰ هزار نفر در آزمون حفظ عمومی شرکت کرده‌اند و ما اطلاعات این افراد را در اختیار داریم.

بحرالعلوم درباره تفاوت دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم در سازمان دارالقران و ستاد راهبری حفظ قرآن هم گفت: ستاد و دبیرخانه راهبری حفظ قرآن بین همه دستگاه‌ها توزیع کار و نظارت می‌کند، اما دبیرخانه ملی حفظ سازمان دارالقران متولی کار‌های ملی است که به خود این سازمان سپرده شده است. این روال هم در آزمون‌های تخصصی و عمومی متفاوت است.

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چه وظایفی بر عهده دبیرخانه ملی حفظ است، گفت: به‌جز برگزاری آزمون‌های حفظ عمومی و تخصصی قرآن کریم که از پیش بوده است، توسعه و ارتقای این آزمون‌ها هم مطرح است. همچنین بحث حفظ موضوعی به این دبیرخانه اضافه شده است. ما این موضوع را وسیع‌تر دیدیم و تلاش می‌کنیم بحث حفظ موضوعی را به صورت جدی‌تر پیگیری کنیم.

مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن در خصوص اولین نشست هم‌اندیشی جمعی از اساتید و فعالان حفظ قرآن کریم کشور هم گفت: این نشست با موضوع نقش‌آفرینی و کنشگری اجتماعی و نحوه تعامل دوسویه حافظان قرآن کریم با سازمان دارالقرآن، با حضور رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، جمعی از فعالان، اساتید حفظ قرآن کشور و مدیران مؤسسات صاحب‌نام کشور برگزار شد.

بحرالعلوم با بیان اینکه امروز حدود ۱۸ هزار نفر مخاطب حافظ قرآن کریم در کشور داریم که این‌ها توقعات و مطالبه‌ای از دستگاه‌های حاکمیتی به خاطر مدرکی که به آن‌ها داده شده است دارند، ادامه داد: از طرف دیگر ما هم یک ظرفیت عظیمی را در این حوزه روبه‌روی خود داریم لذا هم آن‌ها از ما و هم ما از آن‌ها توقع داریم و این تعاملات دو سویه است.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که در این جلسه مطرح شد این بود که اگر ما از یک حافظ قرآن انتظار داریم که در کنش‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی فعال باشند قاعدتا باید برای این موضوع آمادگی و آموزش دیده باشند و بتوانند در موضوعات مختلف اثرگذاری مطلوب داشته باشند. یک بحث دیگر این بود که این‌ افراد آموزش ببینند و حافظان قرآن از ابتدا بدانند در چه مسیری قرار می‌گیرند و با چه روشی باید این مسیر را طی کنند.

مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن تصریح کرد: در جلسه اول بحث تشکیل شبکه ملی حافظان قرآن کریم در کشور و راه‌اندازی قرارگاه ملی حفظ قرآن کریم نیز مطرح شد. شبکه ملی حافظان قرآن جزء ۱۱۵ اقدامی است که در ستاد راهبردی حفظ برای اتحادیه مؤسسات قرآنی تعریف شده است. همچنین نظرسنجی و ارائه پرسشنامه تخصصی برای دریافت نظرات تعداد بیشتری از حافظان قرآن کریم از دیگر اهداف ما برای تشکیل این دبیرخانه بود.

در بخش دیگری از این برنامه ارتباط تلفنی با حدیث نظری حافظ کل قرآن و نهج البلاغه برقرار شد که وی نیز به مسائل و مشکلات حافظان قرآن در کشور و دغدغه‌های خود اشاره کرد.

انتهای پیام
captcha