کم‌کاری حوزه در تببین نظریه ولایت فقیه برای کشورهای اسلامی
کد خبر: 3875266
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۵
نماینده ولی فقیه در استان اصفهان بیان کرد:

کم‌کاری حوزه در تببین نظریه ولایت فقیه برای کشورهای اسلامی

گروه حوزه‌های علمیه ــ نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با بیان اینکه روایات فراوانی در تأیید بحث ولایت فقیه داریم، تصریح کرد: ادله ولایت فقیه، بسیار روشن است در عین حال تبیین آن مشکل است؛ در 4 دهه انقلاب ما در این مسئله کار نکرده‌ایم به خصوص در عراق و سوریه و کشورهای اسلامی به درستی این مسئله تبیین نشده و علمای آنان عمق بحث ولایت فقیه را نمی‌فهمند. متأسفانه حوزه علمیه قم کارهای لازم را در این عرصه ارائه نکرده است.

اطاعت از ولی فقیه همانند ولایت پیامبر است /کم‌کاری حوزه در تببین ولایت فقیه برای کشورهای اسلامیبه گزارش ایکنا، آیت‌الله یوسف طباطبایی‌نژاد، نماینده ولی فقیه در استان اصفهان، امروز، دهم بهمن‌ماه، در همایش «نظریه ولایت فقیه در اندیشه امام خمینی(ره)» با بیان اینکه امام(ره) معتقد بودند که وجوهات صرفاً برای سادات نیست بلکه برای حکومت اسلامی است، گفت: یکی از ادله ایشان برای وجود اصل حکومت در اسلام همین دریافت وجوهات مالی بود؛ یعنی باید حکومتی ایجاد شود که بتواند این وجوهات را به مصرف درست برساند یعنی بخشی به سادات و بخشی هم برای سهم امام.

دقت امام(ره) بر روی صرف وجوهات

وی با اشاره به دقت امام(ره) در صرف مال و وجوهات افزود: منزل قدیمی امام(ره) طوری بود که وقتی انسان به دیوارهای آن تکیه می‌داد پوسته‌های گچ و خاک آن جدا می‌شد ولی ایشان اجازه تعمیر نمی‌دادند همین طور که تا یکسال اجازه نصب کولر برای منزلشان نمی‌دادند و می‌گفتند مگر طلاب همه کولر دارند.

طباطبایی‌نژاد با بیان اینکه هر لحظه زندگی با امام(ره) درس اخلاق و خداشناسی بود، اضافه کرد: ایشان بر روی نظم خیلی حساسیت داشتند و می‌فرمودند طلبه بدون ساعت و تنظیم وقت به جایی نمی‌رسد.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با بیان اینکه برخی معتقدند که اصل حکومت لازم نیست زیرا حکومت‌ها مستبد هستند، گوش به حرف مردم نمی‌دهند و حتی برخی را می‌کشند تا حکومتشان پا برجا باشد، افزود: این سخنان درست است ولی این نقص از حکومت نیست بلکه نقص حاکمان جور و ظلم است و اگر کسانی مانند امام علی(ع) در راس حکومت باشند نه ظلم می‌کنند و نه استبداد می‌ورزند.

وی با بیان اینکه اصل حکومت به دلایل عقلی و نقلی برای بشر لازم است، اظهار کرد: امام علی(ع) فرمودند که سلطان ظالم بدتر از شیر درنده است و در عین حال بهتر از فتنه دائمی است.

طباطبایی‌نژاد با بیان اینکه امام اصل حکومت را بدیهی می‌دانست، افزود: لذا امام(ره) در مورد ضرورت حکومت اسلامی بحث کرده و حکومت را جزو ضروریات برای اسلام و برای دین می‌دانست و استدلال می‌کند که بنا نبوده که احکام اسلامی فقط در ده سال حکومت پیامبر(ص) اجرا و بعد رها شود و مسلمین زیر نظر دشمنان دین زندگی کرده و احکام تعطیل شوند.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با بیان اینکه خیلی از آیات الاحکام هم اجتماعی است و بدون رهبری و حکومت امکان اجرا ندارد، ادامه داد: امام(ره) استدلال می‌کنند که اموالی که خدا داده است فقط برای بخشی از افراد نیست لذا برای گرفتن اموال حکومت لازم است و گرفتن خراج، جزیه و خمس و ... دلیل دیگر امام(ره)  برای وجود ولایت فقیه است.

طباطبایی‌نژاد اضافه کرد: ایشان همچنین تشکیل حکومت از سوی پیامبر(ص) را ادله دیگری بر لزوم وجود حکومت در اسلام می‌دانستند؛ زیرا پیامبر عزل و نصب داشت و وجوهات می‌گرفت و جنگ و جهاد و صلح داشتند همچنین خلفا با بیان اینکه حکومت را به انحراف بردند ولی آگاه به این مسئله بودند که حکومت باید باشد.

اختیارات ولی فقیه همانند اختیارات پیامبر است

وی با بیان اینکه امام(ره) بر این مسئله تاکید داشتند که ولایت فقیه همانند ولایت ائمه و پیامبر است، بیان کرد: این سخن حرف کاملاً درستی است؛ یک مقام امامت وجود دارد که امامت ابراهیمی است که این امامت برای پیامبر و 12 امام است و هیچ کس دیگری آن را دارا نیست؛ این همان ولایتی است که امام رضا(ع) فرموده هیچ کس نمی‌تواند آن را درک کند.

طباطبایی‌نژاد با بیان اینکه مردم صدر اسلام لیاقت فهم جایگاه امامت را نداشتند، تصریح کرد: این ولایت ائمه که امامت ایشان است ربطی به انسان‌ها ندارد و جعل خداوند است؛ در روایتی بیان شده است که پیامبر(ص) به علی(ع) فرمودند که اگر من نمی‌ترسیدم که همان مطلبی را که در مورد مسیح گفتند به تو نسبت ندهند می‌گفتم تا خاک پای تو را توتیای چشم کنند بنابراین بحث جایگاه امامت یک مسئله و بحث قائل شدن اختیارات پیامبر و اهل بیت(ع) برای ولی فقیه بحث دیگری است.

وی با بیان اینکه خلافت و حکومت بر مردم ربطی به بحث امام ندارد؛ یعنی امامت، فضل الهی است گرچه مردم بپذیرند یا نپذیرند، افزود: در لسان قرآن حتی ائمه کفر هم داریم بنابراین لغت امام جدا از بحث امامت به عنوان جعل خدا و مفهوم امامت ابراهیمی است.

اطاعت از ولی فقیه همانند ولایت پیامبر است

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با بیان اینکه ابتدا که به امام خمینی(ره)، امام گفته شد کسانی مانند بازرگان هم که با سواد بودند می‌گفت که چرا به ایشان، امام گفته می‌شود، اظهار کرد: کسانی که در این سطح هم بودند قدرت تحلیل مسئله ولایت فقیه را نداشتند؛ در حالی که امامت ولی فقیه همان امامت خلیفه‌ای بر مردم است که با ولایت پیامبر تفاوتی ندارد و مردم باید از ایشان اطاعت کنند.

طباطبایی‌نژاد افزود: در روایت بیان شده که وقتی امامِ مردم مرد، به لحاظ اجتماعی حق ندارند دست به هیچ کاری بزنند مگر اینکه امامی برای خود انتخاب کنند؛ البته روایت در ادامه ویژگی های این امام را برشمرده که او باید ورع و تقوا و ... داشته باشد.

کم کاری در تبیین ولایت فقیه

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با بیان اینکه روایات فراوانی در تأیید بحث ولایت فقیه داریم، تصریح کرد: ادله ولایت فقیه، بسیار روشن است در عین حال تبیین آن مشکل است؛ در  4 دهه انقلاب ما در این مسئله کار نکرده‌ایم به خصوص در عراق و سوریه  و کشورهای اسلامی به درستی این مسئله تبیین نشده و علمای آنان عمق بحث ولایت فقیه را نمی‌فهمند. متأسفانه حوزه علمیه قم کارهای لازم را در این عرصه ارائه نکرده است.

مهمترین واجب برای حوزه

وی افزود: می‌توانیم برخی از طلاب و مبلغان آنان را به ایران بیاوریم و آموزش دهیم؛ ما طلبه آشنا به عربی مبلغ کم داریم و نمی‌خواهیم هم تربیت کنیم چون حوزه به اینکه خوب سخن گفتن هم فن است توجه لازم را ندارد؛ چرا نباید مبلغ عرب و ترک زباندان تربیت نکنیم. حوزه نباید مثل دولت عمل کند که سفیر ترک را به سرزمین اعراب و زبان دان عرب را به سرزمین ترک زبانان می‌فرستد.

وی افزود: نباید در مباحث اندیشه‌ای مانند ولایت فقیه خود قم و ایران متوقف شویم و باید برای کشورهای دیگر تلاش کنیم؛ فکر نکنیم همین که اینقدر مردم عراق در تشییع سردار سلیمانی حضور یافتند لزوماً ولایت فقیه را می‌شناسند، زیرا فهم درستی از بحث ولایت فقیه ندارند؛ یکی از مهم‌ترین وجوبات حوزه علمیه قم و سایر حوزه‌ها همین است که این اندیشه را به درستی در میان ملت‌های مسلمان تبیین کند.

انتهای پیام
captcha