ولایت فقیه امری اجماعی میان همه فقها و علمای تاریخ شیعه است
کد خبر: 3875239
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۲
حجت‌الاسلام رحیمیان:

ولایت فقیه امری اجماعی میان همه فقها و علمای تاریخ شیعه است

گروه حوزه‌های علمیه ــ تولیت مسجد مقدس جمکران گفت: اصل ولایت فقیه امری اجماعی میان همه فقها و علمای تاریخ شیعه است و اختلاف در سعه و ضیق آن است.

ولایت فقیه امری اجماعی میان همه فقها و علمای تاریخ شیعه استبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن رحیمیان، تولیت مسجد مقدس جمکران امروز، دهم بهمن‌ماه، در همایش«نظریه ولایت فقیه در اندیشه امام خمینی(ره)» در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه ولایت فقیه، اساسی‌ترین مسئله بنیادی جمهوری اسلامی و در عین حال جزو غریب‌ترین مفاهیم است، گفت: از  ابتدای بهمن 1348 به بعد 13 درس امام(ره) به بحث ولایت فقیه اختصاص یافت و ایشان در بحث بیع هم مطالبشان را در این زمینه مکتوب کردند.

وی با طرح این سؤال که آیا امام(ره) بعدها به فکر تشکیل حکومت افتادند یا از همان ابتدا بحث ولایت فقیه و حکومت اسلامی در ذهنشان بود؟ افزود: امام(ره) دیدگاهشان را تلویحاً و تصریحاً قبل از  آغاز بحث ولایت فقیه، بیان کرده بودند و طوری نبود که بعداً بحث حکومت به ذهنشان بیاید.

اجماعی بودن ولایت فقیه

تولیت مسجد جمکران با بیان اینکه اصل ولایت فقیه امری اجماعی میان همه فقها و علمای تاریخ شیعه است و اختلاف در میزان و سعه و ضیق آن است، افزود: بنابراین نباید گفت که مسئله ولایت از سال 48 به ذهن امام(ره) خطور کرده باشد یا این بحث صرفا توسط ایشان مطرح شده باشد.

رحیمیان افزود: بحث ولایت فقیه امام برای ما به عنوان شاگرد ایشان، هیجان‌آمیز و دلنشین بود؛ کسانی که سخنرانی عاشورایی امام را در عاشورای 42 شنیدند و در اردیبهشت سال 43 در مسجد اعظم سخنرانی زینبی ایشان را استماع کرده و اشک ریختند و کسانی که سخنرانی علیه کاپیتولاسیون را از امام شنیدند وقتی بحث حکومت اسلامی در نجف مطرح شد این بحث برای آنان دلپذیر و عاشقانه بود.

تولیت مسجد مقدس جمکران به ذکر خاطره‌ای از این درس‌ها پرداخت و گفت: در یکی از روزها که درس امام(ره) به اوج رسید، با آن صلابت و باور عمیق به حکومت اسلامی، فضای شبستان شیخ انصاری چنان هیجان زده شد که همه احساس کردند باید به سمت ایران حرکت کرده و برای اسقاط شاه و برقراری حکومت اسلامی به ایران بروند. وقتی یکی از شاگردان از ایشان پرسیدند که تکلیف ما چیست؟ امام(ره) فرمودند که وظیفه شما تولید مثل یعنی کادرسازی است.

تبیین ولایت فقیه؛ وظیفه آحاد حوزویان

رحیمیان با بیان اینکه وظیفه تبیین مسئله حکومت اسلامی و آگاهی دادن به مردم در این مسیر وظیفه ما بوده و هست، اظهار کرد: امام(ره) 16 سال این زمینه‌سازی را با تبیین وعمومی و طلبگی نه با کودتا و نه با حرکت مسلحانه ایجاد کردند، تا حکومت اسلامی برقرار شد.

وی اضافه کرد: امام(ره) آنگاه نهضت را آغاز کرد که تا قبل از آن فرزند شیخ فضل الله نوری برای این شهید، کف و سوت می‌زد و وقتی شهید نواب صفوی به شهادت رسید کسی جرئت حمایت از او را نداشت؛ امام(ره) فضا را طوری مدیریت کرد که جامعه امروز ما برای سردار سلیمانی به عنوان یکی از فرزندان تربیت شده در مکتب انقلاب و امام(ره)، بزرگ‌ترین تشییع جنازه تاریخ عالم را انجام می‌دهند.

تولیت مسجد مقدس جمکران تصریح کرد: این تشییع ده‌ها میلیونی شهید سلیمانی، تنها تکریم به یک فرد نظامی و کسی نیست که منطقه را از خطر داعش رهایی دادهف بلکه نشان دهنده حمایت از مقاومت در برابر کفر است که امام(ره) آن را پدید آورد و امروز چنین توسعه و گسترشی دارد.

انتهای پیام
captcha