به گزارش ایکنا از لرستان، نشست تخصصی بررسی چالشهای پیشروی بازار تولیدات فرهنگی و هنری استان لرستان به همت مرکز افکارسنجی ایسپا جهاددانشگاهی و با همکاری ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان امروز، ۲۹ آذرماه در سالن اجتماعات ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
سیده معصومه بخشی، مدیر مرکز افکارسنجی جهاددانشگاهی لرستان در این نشست، اظهار کرد: طبق تحقیقهای علمی مرکز افکارسنجی از جمله چالشهای اساسی پیشروی بازار تولیدات فرهنگی و هنری مشکلات ورود چاپ و نشر کتاب از جمله عدم ساماندهی توزیع و فروش کتاب، عدم ارتقای کیفی چاپخانهها، افزایش قیمت تمام شده و تغییر شرایط اخذ مجوز است.
وی دیگر چالش ساختاری پیشروی بازار تولیدات فرهنگی و هنری را ضعف در برندسازی برشمرد و گفت: دیگر چالش ساختاری پیشروی این بازار چالشهای زنجیره ارزش تولیدات فرهنگ و هنری از جمله عدم شناخت بازار و ضعف در فروش و پیشبرد آن است.
بخشی بسترهای محیطی نامناسب را از مهمترین چالش ساختاری پیشروی بازار تولیدات فرهنگی و هنری دانست و گفت: از مصادیق چالش بسترهای محیطی در بازار تولیدات فرهنگی میتوان به موانع سرمایهگذاری در بخش فرهنگ و هنر عدم پشتوانه مالی تولیدکنندگان وضعیت معیشت مردم و فقدان اسپانسر اشاره کرد.
مدیر مرکز افکارسنجی جهاددانشگاهی لرستان با تشریح راهکارهای بهبود و توسعه بازار تولیدات فرهنگی و هنری تصریح کرد: با بهبود سازوکار زنجیره ارزش تولیدات فرهنگی، ایجاد شبکه توزیع منسجم، بازاریابی مناسب، توسعه روابط شبکهای مانند تشکیل تعاونی ناشران استان میتوان بازار تولیدات فرهنگی و هنری استان را توسعه داد.
وی راهکار ساختاری برای توسعه و بهبود بازار تولیدات فرهنگی و هنری استان را افزایش ماندگاری آثار تولیدی در جامعه برشمرد و گفت: ماندگاری آثار تولیدی در بازار فرهنگی و هنری با برندسازی، تقویت سرمایه فرهنگی، قیمتگذاری معقول نوآوری در تولید و ارتقای کیفیت این تولیدات امکانپذیر است.
انتهای پیام