به گزارش ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی؛ معاون پژوهش حوزه علمیه، 15 آذر ماه در نشستی خبری به مناسبت هفته پژوهش با بیان اینکه هفته پژوهش بهانهای برای بازبینی سیاستها و تبیین راهکارهای ارتقای پژوهش و تقدیر از پژوهشگران برتر است، گفت: امسال با الهام از فرمایشات مقام معظم رهبری و دغدغههای ایشان، شعار هفته پژوهش، «پژوهش؛ جهاد علمی، پشتیبان تبلیغ» نامگذاری شده است؛ ایشان از تیر ماه یکسری دغدغههایی در بحث پژوهش و تبلیغ داشتند و تبلیغ را رساندن پیام دین به مخاطبان برشمردند که در معنای عام استفاده از همه ابزارهای گفتاری و نوشتاری است.
وی با بیان اینکه پاسخ به نیازهای روز یکی از مصادیق این موضوع است، اظهار کرد: از منظر رهبر انقلاب حوزه باید پایگاهی برای رفع خلأهای فکری جامعه و جوانان باشد لذا این شعار محوری برای هفته پژوهش تعیین شد. توجه دادن به نیازهای ملی و بینالمللی و معطوفکردم فکر و فعل پژوهشگران به مطالعه و دقت بیشتر و روزآمد کردن پژوهشها همچنین توجه به ابزار تبلیغی جدید از مسائلی است که باید در ساختارها و قالبهای پژوهشی مورد توجه قرار گیرد.
معاون پژوهش حوزه علمیه ادامه داد: در این هفته به تجلیل از پژوهشگران در واحدهای آموزشی پژوهشی هم توجه شده است و رویدادهای مختلفی در این زمینه برگزار خواهد شد. به خاطر تلاقی ایام پژوهش با ایام فاطمیه و تلاقی با بحث خانواده، یکی از روزها به این نام یعنی پژوهش؛ خانواده و سبک زندگی فاطمی(س) نامگذاری شده است.
مقیمی حاجی با بیان اینکه در بحث کلان سیاستگذاری و راهبری امر پژوهش، توجه به دو امر با اهتمام بیشتری دنبال میشود، گفت: اول، ارتقاء زیرساختهای پژوهشی در نظام تحصیل و دوم توجه به سوقدادن پژوهشهای حرفهای برای پاسخ به نیازهای نظام است. در بعد اول امسال کتاب مهارتهای پژوهشی سطح یک به نگارش درآمد که در ماههای آتی رونمایی و برای مدارس علیمه ارسال میشود همچنین هر سال شاهد برپایی جشنواره علامه حلی هستیم و 300 مدرسه این جشنواره را برگزار میکنند.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه تاکنون 13 دوره تربیت مدرس مهارتهای پژوهشی سطح یک به اجرا درآمده است، اضافه کرد: کد استادی هم برای اولین بار در نظام آموزش طراحی و ابلاغ شد زیرا تاکنون برای مهارت پژوهش، کد استادی نداشتیم ولی برای فقه واصول و ... داشتیم همچنین بخش استادان جشنواره علامه حلی به عنوان کار جدیدی از امسال آغاز شد و از برگزیدگان این بخش در ماه قبل تجلیل کردیم.
معاون پژوهش حوزه علمیه اظهار کرد: بحث شهریه تکمیلی هم از دیگر موضوعاتی است که مورد توجه قرار گرفت همچنین ارتقاء امتیاز پژوهشی پژوهشگران و لحاظ آن در حمایتهای مرکز خدمات حوزه دنبال شد و افرادی از سوی معاونت به مرکز خدمات معرفی شدند و این مرکز از این پژوهشگران حمایت کرده است.
وی از راهاندازی سامانه پژوهشگران خبر داد و افزود: این کار هم از دیگر کارهایی است که از سال قبل به صورت آزمایشی ایجاد و راهاندازی شد و به مرور با ثبت اطلاعات پژوهشگران شاهد ثبت 19 دسته از فعالیتهای پژوهشی هستیم؛ در هفته آینده به صورت رسمی از این سامانه که به مرکز خدمات حوزه و بخشهای دیگر متصل است، رونمایی خواهد شد.
مقیمی حاجی با اشاره به ایجاد کانونهای علمی تصریح کرد: امروز 110 کانون علمی در واحدهای آموزشی با حضور یک استاد و تعدادی از طلاب در راستای احیای سننن حوزوی و ارتباط بیشتر تربیتی علمی میان استادان و طلاب برنامهریزی شده است.
وی افزود: موضوع دیگری که از دو سال قبل عملیاتی شد ایجاد پژوهشسراهای استانی است؛ همه استانها زیرساخت لازم را برای ایجاد پژوهشکده ندارند لذا هر سال تعدادی از پژوهشسراها فعالیت خود را شروع کردند که هم اکنون 26 پژوهشسرا در 24 استان در حال فعالیت است. همچنین راهاندازی دفاتر انجمنهای علمی هم از کارهایی است که در استانهای مختلف در حال اجراست.
معاون پژوهش حوزه علمیه با اشاره به پژوهش در نظام کلان حوزه و در پاسخ به نیازهای جامعه، اظهار کرد: امروزه شاهد فعالیت پژوهشگاههای بزرگ با توانمندی و تولیدات خوب و ارزشمند در رشتههای مختلف هستیم که دغدغه اصلی آن پاسخ به نیازهای جامعه است؛ در معاونت پژوهش، شورای هماهنگی مراکز پژوهشی ایجاد شده است و به دغدغههای کلان پژوهشی در حوزه میپردازد؛ مصوبات این شورا به شورای تخصصی پژوهش ارسال و ابلاغ میشود لذا این شورا ارتباط خوبی با مراکز پژوهشی ایجاد کرده است به گونهای که در سال قبل توافقهای مختلفی با مراکز پژوهشی در راستای رفع نیازهای نظام بسته شده است.
این قرآنپژوه بیان کرد: سیاست ما در دبیرخانه حمایت از پژوهشهای مورد نیاز نظام، پاسخگویی به نیازهای روز جامعه است؛ در دو سال قبل 4 هزار طرح در 26 رشته و گرایش علمی به دبیرخانه واصل شد که 100 پروژه به تولید محصول رسیده است.
مقیمی حاجی ادامه داد: در حوزه نشریات علمی هم شورای اعطای مجوز به توسعه این نشریات کمک کرده است و در هفته آینده هم نشستی با حضور نشریات علمی پژوهشی و تخصصی حوزوی برگزار خواهد شد و در این باره به بحث و تبادل نظر میپردازیم.
وی با بیان اینکه بازدید و تکریم از پژوهشگران همچنین نشستهای علمی متعدد برای ترویج پژوهشهای مختلف در آستانه صدسالگی حوزه برگزار خواهد شد، اظهار کرد: درباره پاسخ به شبهات به خصوص در فضای مجازی هم کارهای مختلفی انجام شده است؛ از جمله اینکه مجتمع تبلیغ در معاونت تبلیغ حوزه راه اندازی شد که با رویکرد پاسخ به شبهات فضای مجازی فعالیت دارد.
وی اضافه کرد: دبیرخانه حمایت از پژوهشهای مورد نیاز نظام هم که با مراکز مختلف مرتبط است این دغدغه را دارد؛ مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزههای علمیه هم در فضای مجازی به پاسخ به مسائل اصلی میپردازد و تاکنون صدها نشست در موضوعات مختلف برگزار کرده است و در قالب رادیو اینترنتی پاسخ و تلویزیون اینترنتی، همچنین تولیدات مختلف رسانهای به فعالیت میپردازد.
مقیمی حاجی با بیان اینکه در پژوهش نیازمند یک نهاد واسط هستیم و آن ایجاد و ارتقاء اندیشکدهها است، ادامه داد: در برخی کشورها تا هفت هزار اندیشکده دارند ولی در ایران این تعداد، محدود است و یا صرفا اسمی جدید برای همان فعالیتهای پژوهشی گذشتهاند لذا یکی از برنامههای در دست طراحی، تعریف جدید از اندیشکده و طراحی و ارتقای آن است.
استاد حوزه علمیه با اشاره به لزوم فعالیتهای میدانی برای نشر تولیدات پژوهشی، اظهار کرد: تولیدات رسانهای از انبوه تولیدات مکتوب امری ضروری است. مکتوبات باید به صورت موشنگرافی و کارهای چند رسانهای به صدها و هزاران محتوا و پیام تبدیل و در فضای مجازی نشر داده شود.
وی تاکید کرد: حدود 500 مرکز آموزشی فعال در کشور داریم که بیش از هزار و صد کانون علمی در این مدارس فعالیت دارند و بیش از نیمی از آنها استاندارد لازم را دارند.
مقیمی حاجی تصریح کرد: برای همه استانها پروژه نیازسنجیهای دینی و فرهنگی طراحی شده است همچنین طرح سنجش جغرافیای فرهنگی و دینی هر استان، میزان حوزهها، شخصیتهای فرهنگی و دینی و ... در همه استانها در حال اجراست.
وی با اشاره به بحث کرسیهای آزاداندیشی اظهار کرد: در سال قبل، با تلاش کمیته مرکزی آزاداندیشی در تمامی استانها این کمیته ایجاد شده است و تقریبا اکثر استانها این کمیته را دارند؛ در سال قبل طبق آمار کمیته مرکزی بیش از 30 کرسی آزاداندیشی در استانها برگزار شد.
معاون پژوهش حوزه علمیه اضافه کرد: تعریف ما از کرسیهای آزاداندیشی به گونهای است که با کرسیهای ترویجی و علمی تفاوت داشته باشد زیرا در شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان مجزایی برای آزاداندیشی ندیدهاند و آن را ذیل تریبونهای آزاداندیشی تعریف کردهاند ولی این کار در حوزه تفکیک شده است.
وی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی کرسیهای آزادندیشی را در رده دانشجویی تعریف کرده است و عدم تفکیک میان تریبون آزاداندیشی، کرسی آزاداندیشی و کرسیهای علمی و ترویجی خودش آفاتی دارد.
مقیمی حاجی با اشاره به فعالیت فراون پژوهشگاههای حوزوی در پاسخگویی به نیازهای روز، اظهار کرد: شاید هر پژوهشگاه بزرگ ما در طول چند ماه اخیر بالای 50 تا 60 نشست برگزار کردهاند که بعضا برخی متناسب با مسائل روز مانند قرآن سوزی، حجاب و غزه و ... بوده است و خروجی این نشستها که عمدتا با حضور یک ارائهدهنده، دو ناقد و دبیر علمی است در فضای مجازی و مکتوب و رسانهها نشر داده شده است.
انتهای پیام