مؤسسات قرآنی لرستان با ریزش نسبی مخاطب مواجه هستند
کد خبر: 4170536
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹
بلواسی:

مؤسسات قرآنی لرستان با ریزش نسبی مخاطب مواجه هستند

مدیرعامل اتحادیه قرآنی لرستان با بیان اینکه دو سوم مؤسسات قرآنی لرستان در مکان‌های استجاری فعالیت دارند و بالا رفتن سرسام‌آور رهن و اجاره مشکلات این مؤسسات را چندین برابر کرده است، اظهار کرد: کرونا ضربه سختی به مؤسسات قرآن وارد کرد و باعث شد این مؤسسات طی سال‌های اخیر با یک ریزش نسبی مخاطب مواجه شوند.

روح‌الدین بلواسی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی فرهنگی قرآن و عترت لرستانروح‌الدین بلواسی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی فرهنگی قرآن و عترت لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان از وجود 170 خانه قرآنی شهری و روستایی ثبت شده در استان خبر داد و گفت: از این تعداد خانه قرآنی تعدادی فعال و تعدادی نیز نیمه فعال و غیر فعال هستند.

وی خواستار حمایت متولیان قرآنی مردمی و دولتی از این خانه‌های قرآن شد و افزود: در روستاها وجود خانه‌های قرآن می‎تواند در شناسایی استعدادهای قرآنی و همچنین ترویج فرهنگ و آموزه‌های قرآنی بسیار مؤثر باشد ولی متأسفانه از این خانه‌های قرآنی حمایتی صورت نمی‎گیرد.

بلواسی با بیان اینکه خانه‌های قرآن در زمینه آموزش عمومی قرآنی در سطوح یک تا سه شامل روخوانی و روانخوانی قرآن فعالیت دارند، ادامه داد: حمایت مالی از خانه‌های قرآن باعث می‎شود مدیران این خانه‌ها انگیزه لازم برای ادامه فعالیت را داشته باشند و علاوه بر این فعالیت در روستا نیازمند این است که برای جذب مخاطب باید برنامه داشت و این در حالی است که خانه‌های قرآنی با توجه به اینکه از نظر مالی حمایتی نمی‎شوند توانایی لازم برای اجرای برنامه‌های جذاب و جذب مخاطب قرآنی را ندارند.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی فرهنگی قرآن و عترت لرستان با تأکید بر لزوم تقویت خانه‌های قرآن شهری و روستایی، گفت: در حال حاضر مؤسسات قرآنی استان لرستان چه مؤسساتی که وابسته به تبلیغات اسلامی و چه مؤسساتی که وابسته به ارشاد هستند حال و روز خوبی ندارند و از نظر مالی حمایت نمی‎شوند.

وی با بیان اینکه از مجموع 90 مؤسسه قرآنی ثبت شده در لرستان دو سوم آنها در مکان‌های استیجاری فعالیت دارند که بالا رفتن سرسام‌آور رهن و اجاره مشکلات این مؤسسات را چندین برابر کرده تا جایی‎که برخی از مؤسسات به حالت تعطیل یا نیمه تعطیل درآمده‌اند، اضافه کرد: کرونا نیز ضربه سختی به مؤسسات قرآن وارد کرد و باعث شد این مؤسسات طی سال‌های اخیر با یک ریزش نسبی مخاطب مواجه شوند.

وجود بیش از 3 هزار مربی قرآن در مؤسسات قرآنی لرستان

بلواسی با اشاره به وجود بیش از سه هزار مربی قرآن در این مؤسسات قرآنی، ادامه داد: استان لرستان ظرفیت خوبی از نظر تعداد مؤسسات قرآنی، مربیان و حافظان و قاریان دارد که لازم است ادارات و دستگاه‌های فرهنگی و قرآنی از این ظرفیت استفاده کنند.

وی اظهار کرد: در لرستان از سال 85 اتحادیه قرآنی شکل گرفت تا مدتی دو اتحادیه قرآنی داشتیم که یک اتحادیه مؤسسات قرآنی تبلیغات و یک اتحادیه نیز مؤسسات قرآنی ارشاد را تحت پوشش داشت اما طی سال‌های اخیر این اتحادیه ادغام شد و در حال حاضر با عنوان اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی فرهنگی قرآن و عترت همه مؤسسات قرآنی را تحت پوشش دارد.

این فعال قرآنی با بیان اینکه استان لرستان از استان‌های موفق در بحث قرائت قرآن است و اساتید مطرحی در زمینه قرائت قرآن در استان داریم، افزود: در بحث حفظ قرآن به‌ویژه مربی حفظ تا حدودی ضعیف بودیم که اتحادیه قرآنی در این راستا قدم‌هایی برداشت و با برگزاری دوره‌های تربیت مربی حفظ قرآن شاهد پیشرفت خوبی در این زمینه نیز هستیم.

بلواسی به شرکت 54 نفر در دوره تربیت مربی حفظ قرآن اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب طی سال‌های گذشته تأکید کردند که باید طی ده سال 10 هزار حافظ قرآن در کشور تربیت شود که متأسفانه این عملی نشد و می‎طلبد از ظرفیت مؤسسات قرآنی در زمینه تربیت حافظان قرآن استفاده شود.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی فرهنگی قرآن و عترت لرستان تغییر تیم‌های قرآنی و فرهنگی ادارات و دستگاه‌ها به‌دنبال تغییر مدیران کل را یک آسیب جدی در بحث فعالیت‌های قرآنی دانست و ادامه داد: متأسفانه ما شاهد هستیم هر وقت مدیرکل یکی از ادارات به‌ویژه دستگاه‌های فرهنگی و قرآنی مثل ارشاد و تبلیغات و یا اوقاف تغییر می‎کند به دنبال آن تیم قرآنی آن اداره نیز تغییر پیدا می‎کند و این باعث رکود فعالیت‌های قرآنی می‌‏شود چراکه حداقل یک یا دو سال زمان لازم است تا تیم جدید قرآنی بتواند به نقطه اول برسد و به این خاطر ما همیشه در بحث قرآن عقب هستیم.

وی با تأکید بر اینکه در بحث فعالیت‌های قرآنی نباید سلیقه‌ای کار شود و باید از وجود نخبگان و چهره‌های قرآنی استفاده شود، گفت: ضرورت دارد دستگاه‌های متولی قرآن مثل تبلیغات اسلامی، اوقاف و امور خیریه و فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت ویژه‌ای از مؤسسات و خانه‌های قرآن داشته باشند.

این فعال قرآنی با بیان اینکه در هر جامعه‌ای که بخواهد کار فرهنگی انجام بگیرد فعالیت‌های قرآنی باید در اولویت باشد، اظهار کرد: با توجه به اینکه ترویج آموزه‌های قرآنی می‎تواند جامعه را به سمت رشد و تعالی سوق دهد لذا می‎طلبد از ظرفیت‌های قرآنی نهایت استفاده شود.

انتهای پیام
captcha