ارشاد در اجرای طرح‌های قرآنی از مؤسسات باتجربه استفاده کند
کد خبر: 4167022
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۳
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

ارشاد در اجرای طرح‌های قرآنی از مؤسسات باتجربه استفاده کند

مدیر مؤسسه قرآنی نورالثقلین الیگودرز با بیان اینکه از وزارت ارشاد انتظار داریم در اجرای طرح‌های قرآنی از تجربه مؤسسات باسابقه استفاده کند، گفت: اداراتی که باید حامی مؤسسات قرآنی باشند از این مؤسسات حمایت نمی‌کنند و در اجرای طرح‌های قرآنی به برخی از مؤسسات نگاه ویژه‌تری می‌شود و با این کار در حق سایر مؤسسات ظلم می‌شود.

موسسه قرآنیمهتاب سیاه‌تیری، مدیر مؤسسه قرآنی نورالثقلین الیگودرز در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با اشاره به مشکلات مالی مؤسسات قرآنی و اینکه این مؤسسات قرآنی طی سال‌های اخیر رها شده‌اند، گفت: قبلاً حمایت‌هایی از مؤسسات قرآنی می‎شد که این مؤسسات در سایه حمایت‌ها می‎توانستند در زمینه آموزش قرآن و انجام فعالیت‌های قرآنی بسیار موفق عمل کنند.

وی با بیان اینکه متأسفانه حمایت‌های مالی از مؤسسات قرآنی در حال حاضر به حداقل و نزدیک به صفر رسیده است، افزود: همه ما شاهد هستیم وقتی بودجه و اعتبارات قرآنی کاهش یافت و مؤسسات قرآنی به حال خود رها شدند چه ضرباتی به جامعه و کشور وارد شد. شاید دولت موفق شده باشد با حذف بخشی از اعتبارات و بودجه‌های قرآنی یک یا دو مشکل را در جایی دیگر حل کند، اما دیدیم که این مدت چه هزینه‌های سنگینی با افزایش آسیب‌های بر دولت و ملت تحمیل شد.

عدم حمایت مالی و رکود فعالیت مؤسسات قرآن

این بانوی فعال قرآنی با بیان اینکه مؤسسات قرآنی سال‌هاست با دست خالی و از جیب خود و خانواده برای قرآن تلاش می‎کنند، گفت: از مسئولان انتظار دارم مؤسسات قرآنی را حمایت کنند، چراکه وجود این مؤسسات برای کشور خیر و برکت دارد؛ در این مؤسسات است که نخبگان و فعالان قرآنی پرورش می‎یابند پس شایسته نیست مسئولان با عدم حمایت مالی از این مؤسسات زمینه تعطیلی و رکود فعالیت‌های آنان را فراهم کنند.

مدیر مؤسسه قرآنی نورالثقلین الیگودرز در ادامه با بیان اینکه ما مدیران مؤسسات قرآنی پای قرآن ایستاده‌ایم و با دست خالی برای قرآن کار می‎کنیم تا فردای قیامت شرمنده خدا نباشیم، اضافه کرد: یک مشکلی که گریبانگیر مؤسسات قرآنی شده است این است که اداراتی که باید حامی مؤسسات قرآنی باشند از این مؤسسات چنان که شایسته و بایسته است، حمایت نمی‎کنند و در اجرای طرح‌های قرآنی به برخی از مؤسسات نگاه ویژه‌تری می‎شود که ما انتظار داریم برای اجرای طرح‌های قرآنی از وجود مؤسسات باسابقه و تجربه کافی استفاده شود.

این بانوی فعال قرآنی با تأکید بر اینکه مسئولان باید دغدغه قرآنی داشته باشند، چراکه با ترویج فرهنگ قرآن می‎توان جلوی بسیاری از ناهنجاری‎ها و معضلات اجتماعی به‌ویژه اختلاس و رانت‌خواری را گرفت، به کاهش آمار مخاطبان قرآنی اشاره کرد و گفت: قبلاً آمار مخاطبان مؤسسات قرآنی خیلی زیاد بود اما طی سال‌های اخیر شاهد روند کاهشی آمار مخاطبان هستیم.

سیاه‌تیری با بیان اینکه با توجه به مشکلات مالی که با آن مواجه هستیم نمی‌توانیم در جذب مخاطب موفق عمل کنیم، ادامه داد: جذب مخاطب قرآنی مستلزم اجرای برنامه‌های جذاب و توجه به تشویق و اجرای برنامه‌های اردویی و... است که مؤسسات با توجه به نداشتن درآمد قادر به انجام آن نیستند.

مخاطبان قرآنی تمایلی به پرداخت شهریه ندارند

وی با بیان اینکه مؤسسات قرآنی به‌دلیل نداشتن درآمد کافی برای اجرای برنامه‌ها با مشکل مواجه هستند، اظهار کرد: در حال حاضر پرداخت پول آب، برق و گاز مؤسسه نیز برایم مشکل است، قبلاً برای مؤسسات قرآنی آب و برق و گاز رایگان بود، اما اکنون این هم از مؤسسات سلب شده و در کنار رهن و اجاره‌بهای سنگین باید به فکر پرداخت قبوض آب، برق و گاز نیز باشیم.

سیاه‌تیری افزود: قبل از این مؤسسه قرآنی نورالثقلین در یک ساختمان سه طبقه فعالیت داشت و در آن زمان حتی برای قرآن‌آموزان کلاس کم می‎آوردیم، اما الان حتی یک طبقه نیز جوابگو است، چراکه هر سال مخاطبان قرآنی کاهش یافته است.

مدیر مؤسسه قرآنی نورالثقلین الیگودرز با بیان اینکه اکثر مخاطبان قرآنی تمایلی به پرداخت شهریه ندارند، گفت: مؤسسات قرآنی درآمد چندانی ندارند و متأسفانه ادارات فرهنگی و قرآنی نیز این مؤسسات را به حال خود رها کرده‌اند و می‎بینیم که همه این مشکلات دست به دست هم داده و تأثیر خود را در کاهش مخاطب قرآنی بر مؤسسات قرآنی وارد کرده است.

وی با بیان اینکه در مدارس آن‌چنان که لازم است بر آموزش قرآن دانش‌آموز کار نمی‎شود و مؤسسات قرآنی نیز به‌دلیل مشکلات مالی قادر به فعالیت‌ نیستند، ادامه داد: حمایت از مؤسسات قرآنی فعال امروز یک ضرورت است و می‎طلبد اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اگر اعتبار و بودجه‌ای برای فعالیت‌ها و طرح‌های قرآنی دارد این اعتبار و بودجه را عادلانه توزیع کند و در انتخاب مجریان طرح‌ها عدالت و انصاف را مدنظر داشته باشد. در حال حاضر مؤسسات قرآنی فعال و باتجربه زیادی در استان داریم که می‎طلبد اداراتی مثل ارشاد، تبلیغات و اوقاف و امور خیریه از ظرفیت و تجربه آنها برای توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی استفاده کنند.

سیاه‌تیری در ادامه با اشاره به اینکه تابستان امسال کلاس‎های آموزش حفظ قرآن، روخوانی و روانخوانی و حفظ قرآن ویژه خردسالان را در این مؤسسه داشتیم، ادامه داد: جلسات خانگی قرآن را در مؤسسه و روستاهای اطراف نیز در برنامه تابستان امسال داشتیم که با استقبال مواجه شد همچنین کلاس‎های مهارت‌آموزی برای شرکت در مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه نیز در این مؤسسه برای قران‌آموزان برگزار کردیم.

وی به اجرای موفقیت‌آمیز طرح قرآنی «بشری» در این مؤسسه اشاره کرد و گفت: این طرح با موضوع حفظ، ترجمه و تفسیر سوره مبارکه «بقره» بود که در مؤسسه نورالثقلین نیز اجرا شد.

انتهای پیام
captcha