جنگ روایت‌ها؛ تقابل گفتمان‌ها/ نبردی که مانند بازی پازل است
کد خبر: 4038002
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۶
معاون سازمان سراج مطرح کرد:

جنگ روایت‌ها؛ تقابل گفتمان‌ها/ نبردی که مانند بازی پازل است

معاون سازمان سراج با بیان اینکه وقتی از جنگ روایت‌ها سخن گفته می‎شود در واقع مقصود همان تقابل یا جنگ گفتمان‌هاست، گفت: روایت مؤثر روایتی است که بتواند احساسات یا ادراکات مخاطب را تحت‌تأثیر قرار بدهد.

سیدپویان حسین‌پور، معاون سازمان سراجبه گزارش ایکنا از لرستان، با توجه به اهمیت مفهوم سواد رسانه‌ای و ویژگی جهان امروز که عصر رسانه، اطلاعات، داده و شبکه‌های اجتماعی مجازی است با همکاری مشترک نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه لرستان و سازمان فضای مجازی سراج استان لرستان، نشست تخصصی «جنگ روایت‌ها» با مشارکت دانشگاهیان استان لرستان، شامگاه دوشنبه، دوم اسفندماه به‌صورت مجازی برگزار شد.

سیدپویان حسین‌پور، مدرس این نشست تخصصی با بیان اینکه روایت، توصیفی است که افراد، رسانه‌ها و گروه‌های مختلف از زاویه دید خود نسبت به پدیده‌ها دارند، گفت: در جنگ روایت‌ با یک پدیده واحد و روایت‌هایی که یکدیگر را نفی کرده و تلاش برای اثبات خود دارند، مواجه هستیم.

معاون سازمان سراج با بیان اینکه وقتی از جنگ روایت سخن گفته می‎شود مقصود همان «تقابل گفتمان» است، افزود: در واقع کلیدواژه «بهترین روایت» یا «روایت برتر» همان چیزی است که ما نیاز به فهم آن داریم.

حسین‌پور با بیان اینکه دو گونه جنگ روایت داریم، ادامه داد: پیروزی در جنگ روایت‌ها به این معناست که «سخن ما» و آنچه می‎گوییم مخاطبان بیشتری در جامعه داشته باشد و یا اینکه از سوی ما و دیگران به طور موازی درباره موضوعی واحد تحلیلی ارائه می‎شود سپس تحلیل و یا روایتی که مورد پذیرش اکثریت جامعه قرار گرفت؛ همان روایت پیروز است.

وی با بیان اینکه جنگ روایت‌ها مثل بازی پازل است، اظهار کرد: نباید فراموش کرد که پیروزی در نوع اول، متکی به مجموعه پیروزی‌های کوچک در گونه دوم «جنگ روایت‌ها» است در واقع تا تکه‌های کوچک پازل گونه دوم کنار همدیگر قرار نگیرند تابلوی بزرگ‌تر گونه اول رخ نمی‌‌نمایاند.

این مدرس دانشگاه در معرفی نحوه دفاع در جنگ روایت‌ها به «روایت فریب» اشاره کرد و گفت: در زمان‌هایی که هجمه رسانه‌ای رقیب در حوزه‌ای از گفتمان خودی شدت می‎گیرد می‎توان برای کم کردن این هجمه ایجاد محورهای جدید روایی یا فعال کردن محورهای غیرفعال را در دستور کار قرار داد.

وی با بیان اینکه می‎توان جنگ روایت‌ها را عرصه تقابل جریان اطلاعات از زاویه دید «ما» با اطلاعات گمراه‌کننده «دیگران» دانست، اضافه کرد: گاهی اوقات در زمان هجمه روایی دشمن، با هدف جلوگیری از تثبیت روایت غیرخودی می‎توان از انتشار روایت‌های متعدد، مختلف و متفاوت درباره موضوع مورد هجمه بهره برد.

حسین‌پور ادامه داد: در این رویکرد اولویت طراحان دفاع روایی، ایجاد اختلال در فرایند تثبیت روایت دشمن است و تلاش می‎کنند تا از این طریق، جلوی شکل‌گیری افکار عمومی حول محور روایت طراحی شده دشمن را بگیرند.

وی با بیان اینکه ابرروایت باید از استواری در ساختار برخوردار باشد تا لایه اجزای روایت با اتکا به استحکام آن تنظیم شده و مخاطب را در «دریافت» پیام ابرروایت یاری کند، اضافه کرد: در تحریف روایت از تکنیک‌های اطلاعات گمراه‌کننده، اخبار جعلی، تعلیق، بزرگ‌نمایی، کوچک‌نمایی، اطلاعات قطره‌چکانی، پاره حقیقت‌گویی استفاده می‎شود.

حسین‌پور با بیان اینکه خرده‌روایت نیز به روایت‌هایی گفته می‎شود که تاییدکننده یا توصیف بخش یا قسمتی از روایت بزرگ‌تر هستند، گفت: یک راوی توانمند از راه کانالیزه کردن احساسات می‎تواند ادراکات مخاطب را سامان داده و زمینه را برای تسهیل «دریافت» پیام و «پذیرش» آن فراهم نماید.

انتهای پیام
captcha