کد خبر: 4213888
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۷
مدیر بنیاد مهدویت لرستان:

شناخت معرفتی نسبت به امام زمان(عج) داشته باشیم

حجت‌الاسلام محمدجواد چراغی با تأکید بر اینکه شناخت ما نسبت به امام زمان(عج) باید یک شناخت معرفتی باشد، اظهار کرد: فضای مجازی بستر مناسبی برای تبلیغ بحث مهدویت است و ما باید به‌عنوان مهدی‌باور و مهدی‌یاور تلاش خود را برای معرفی موضوع مهدویت به کشورهای اطراف داشته باشیم.

حجت‌الاسلام محمدجواد چراغی، مدیر بنیاد فرهنگی امام مهدیموعود(عج) استان لرستانبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام محمدجواد چراغی، مدیر بنیاد فرهنگی امام مهدی‎موعود(عج) استان لرستان در کارگاه آموزشی «رسانه و غرب» با رویکرد رسانه و فضای مجازی که شامگاه شنبه، 15 اردیبهشت‌ماه ویژه دانشجویان در بستر فضای مجازی برگزار شد، گفت: بحث مهدویت و اعتقاد به منجی در بین ادیان مختلف از جمله ادیان ابراهیمی و سایر ادیان از جمله یهودیت، مسیحیت، ادیان هندی و ... مطرح است.

وی افزود: تفاوتی که در رابطه با بحث مهدویت و ظهور منجی در بین ادیان ابراهیمی و سایر ادیان الهی وجود دارد این است که برخی از ادیان معتقد هستند منجی خواهد آمد اما برخی از ادیان به‌ویژه دین اسلام معتقد هستند منجی آمده اما منتظر ظهور است.

چراغی با اشاره به علائم ظهور منجی که به دو دسته حتمی و غیرحتمی قابل تقسیم است، ادامه داد: علائم ظهور مسیر را به ما نشان می‎دهند و می‎طلبد نسبت به علائم ظهور شناخت و آگاهی خود را بالا ببریم.

مدیر بنیاد فرهنگی امام مهدی(عج) استان لرستان با اشاره به وجود بیش از سه هزار دین و فرقه، در رابطه با علائم حتمی و غیرحتمی ظهور، گفت: علائم حتمی، علائمی است که پیش از ظهور قطعاً اتفاق می‌افتد؛ مانند صیحه آسمانی، خروج سُفیانی، قیام یَمانی، قتل نفس زَکیّه و خَسفِ بَیداء و نشانه‏‌های غیرحتمی علائمی است که بدون تحقق آنها هم امکان ظهور امام زمان(عج) وجود دارد.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه در برخی از منابع روایی، نشانه‌های ظهور مهدی(عج) با علامت‌های برپایی قیامت آمیخته شده است، اضافه کرد: در یهودیت و مسیحیت نشانه‌هایی برای ظهور منجی بیان شده است که برخی از آنها با نشانه‌های ظهور در احادیث اسلامی مشترک‌اند از جمله اینکه یهودیان گسترش فساد و فراگیر شدن جنگ و آشوب را از نشانه‌های ظهور ماشیح می‌دانند. همچنین به ‌باور مسیحیان، ضدمسیح یا دجال فرد یا افرادی‌اند که مسیح‌ بودن عیسی را انکار یا تکذیب می‌کنند. دجال در آخرالزمان قیام کرده و هنگامی که مسیح ظهور کند، او را از پای در خواهد آورد. گسترش فساد، فراگیر شدن جنگ، آشوب، زلزله، بیماری و قطحی و پدیدار شدن نشانه‌هایی در خورشید، ماه و ستارگان از دیگر حوادثی است که به‌ اعتقاد مسیحیان پیش از آمدن مسیح رخ می‌دهد.

تحقق بیش از 90 درصد از علائم غیرحتمی ظهور 

حجت‌الاسلام چراغی با یادآوری اینکه علائم حتمی ظهور بین 5 تا هفت نشانه است، گفت: بیش از دو هزار روایت در رابطه با علائم حتمی و غیرحتمی آخرالزمان داریم که 90 درصد از علائم غیرحتمی محقق شده است.

وی به ساخت فیلم‌هایی در رابطه با موضوع مهدویت و منجی در شرکت فیلم‌سازی هالیوود اشاره کرد و افزود: تلاش شرکت فیلم‌سازی هالیوود بر این است که فیلم‌های مرتبط با مهدویت و منجی به سمت شوخی و طنز سوق داده شود تا به این وسیله وجاهت و قبح موضوع آخرالزمان و ظهور منجی شکسته شود.

مدیر بنیاد فرهنگی امام مهدی‎موعود(عج) استان لرستان با اشاره به اینکه بحث مهدویت و ظهور منجی در تمامی ادیان مشترک است، اما غرب تلاش دارد منجی خود را در قالب‎های متعدد مطرح و مهدویت و منجی در دین ما را رد کند، اظهار کرد: غرب تلاش دارد مهدویت را از دین و آیین ما نفی کند این در حالی است که ما در احادیث داریم «هر کس بمیرد اما امام زمان خود را نشناخته باشد به مرگ جاهلیت مرده است.»

چراغیان با اشاره به اعتقاد به مهدویت در آیین هندو، گفت: در آیین هندو از موعود آخرالزمان به نام «آواتاراى دهم» یا دهمین آواتارا، یاد مى‌شود. در کیش هندو، در کتاب «پورانا»، شرح مفصلى درباره دوران آخر عصر کالى یعنى آخرین دوره پیش از ظهور دهمین آواتاراى ویشنو، آمده است. مقصود از عصر کالى نیز آخرالزمان است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه در برخی از روایات داریم که امام زمان(عج) اول ظهور و بعد قیام می‎کند و فاصله ظهور تا قیام کمتر از یک هفته است، ادامه داد: خروج سُفْیانی یکی از پنج رویداد حتمی در آستانه ظهور حضرت مهدی(عج) است و در منطقه شام رخ می‌دهد. بنابر روایتی از امام رضا(ع)، ظهور قائم، بدون خروج سفیانی رخ نخواهد داد. در روایاتی دیگر، سفیانی پس از ۹ ماه حکومت بر شام، به سمت مدینه لشکرکشی می‌کند و در جایی به نام بیداء، در زمین فرو می‌رود.

وی با بیان اینکه خروج سفیانی، در روایاتی از امام صادق(ع) حتمی دانسته شده و در کنار خروج یمانی، صیحه آسمانی، قتل نفس زکیه و خسف بیداء، یکی از پنج نشانه پیش از قیام قائم معرفی شده است، ادامه داد: سفیانی در روایات شیعه و سنی، از نوادگان ابوسفیان دانسته شده که چهره‌ای خون‌ریز و بی‌رحم دارد و مردم از دیدن او وحشت می‌کنند. نام‌های مختلفی از جمله عنبسة بن مرة برای وی ذکر شده است.

مدیر بنیاد فرهنگی امام مهدی‌موعود(عج) استان لرستان با اشاره به تحریفاتی که در بحث مهدویت وارد شده از جمله اینکه ظهور حضرت را در ایران معرفی می‎کنند این در حالی است که محل ظهور امام زمان(عج) مکه و در کنار کعبه است، تصریح کرد: یکی از تحریفات در رابطه با ظهور منجی این است که حضرت وقتی ظهور می‎کند آن‌قدر از مخالفان را می‌کشد که خون دنیا را پُر می‎کند این در حالی است که حضرت اول با حکمت، بعد موعظه، بعد دعوت کردن مردم وارد و در آخر و از روی ناچاری به جنگ روی می‎آورد.

معرفی امام زمان‌های متعدد با هدف تحریف بحث مهدویت

چراغی با اشاره به معرفی امام زمان‌های متعدد با هدف تحریف بحث مهدویت، اظهار کرد: در این راستا نیاز است معرفت خود نسبت به امام زمان(عج) را بالا ببریم و لو این شناخت یک شناخت شناسنامه‌ای از امام زمان(عج) باشد.

وی با بیان اینکه برخی از ادعاهای امام زمانی عامدانه با هدف تخریب موضوع مهدویت انجام می‎گیرد، افزود: می‌طلبد نسل جوان جامعه به‌ویژه دانشجویان نسبت به امام زمان(عج) و علائم و نشانه‌های ظهور شناخت کافی را داشته باشند چراکه در حال حاضر ما می‌بینیم حتی برخی از مذهبیون نیز در رابطه با امام زمان(عج) اطلاعات و اعتقادات اشتباهی دارند.

این کارشناس مذهبی نقش صدا و سیما در معرفی امام زمان(عج) را بسیار مهم دانست و با بیان اینکه متأسفانه صدا و سیما آن‌چنان که شایسته و لازم است در رابطه با مسائلی همچون مهدویت، حجاب و عفاف و نماز فرهنگ‌سازی نمی‎کند، اظهار کرد: کتاب «نگین آفرینش» می‎‌تواند اطلاعات خوبی به مخاطبان در رابطه با مهدویت و ظهور منجی بدهد که جا دارد دانشجویان این کتاب را مطالعه کنند.

چراغی با تأکید براینکه شناخت ما نسبت به امام زمان(عج) باید یک شناخت معرفتی باشد، ادامه داد: فضای مجازی بستر مناسبی برای تبلیغ بحث مهدویت است و ما باید به‌عنوان مهدی‎باور و مهدی‌یاور تلاش خود برای معرفی موضوع مهدویت و منجی و امام زمان(عج) برای کشور خودمان و حتی کشورهای اطراف را به کار بگیریم.

انتهای پیام
captcha