سیره نبوی در نظام تربیت خانواده
کد خبر: 4015478
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۵
مدیر حوزه علمیه الزهرا(س) تبیین کرد:

سیره نبوی در نظام تربیت خانواده

مدیر حوزه علمیه الزهرا(س) پلدختر با اشاره به اینکه سیره و منش پیامبر(ص) بهترین الگوی تربیت خانوادگی است، گفت: نبی مکرم اسلام در برخورد با اعضای خانواده با تواضع برخورد می‌کرد.

سیره نبوی در نظام تربیت خانوادهبه گزارش ایکنا از لرستان، اعظم آزادبخت، مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س) پلدختر در نشست مجازی «تبیین سبک زندگی اسلامی با محوریت اخلاق در خانواده» که شامگاه دوشنبه، یکم آذرماه ویژه طلاب مدارس علمیه خواهران لرستان و فعالان رسانه‌ای برگزار شد، گفت: در حال حاضر کانون خانواده که باید نقش یک پناهگاه را در زندگی اعضای خانواده داشته باشد و جایگاهی برای محبت و امیدبخشی باشد، جایگاه خود را به افسردگی و تنش‎های روحی داده است که اگر بتوانیم سیره ارتباطی پیامبر اعظم(ص) را در زندگی‌های خود جاری و ساری کنیم خواهیم توانست خانواده را به اصل و فطرت خودش که همانا مکانی برای محبت و عشق‌ورزی و پرورش روح است، برگردانیم.

وی با بیان اینکه اشاعه و گسترش سبک زندگی اسلامی در جامعه ضامن بقای استحکام و بنیان خانواده است، افزود: لازم است خانواده‌ها مروج سبک زندگی اسلامی باشند و از همان دوران کودکی فرزندان خود را با سیره ائمه معصوم(ع) به‌ویژه اخلاق نبوی آشنا کنند.

مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س) پلدختر با بیان اینکه اشاعه سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی در جامعه عاملی مهم برای مقابله با هجمه‌های فرهنگی دشمنان است، بر تبلیغ جهادی خواهران مبلغ، ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، ترویج فرهنگ ازدواج آسان و آگاهانه و زندگی معنوی در جامعه تأکید کرد و گفت: عصری که در آن قرار داریم عصر ارتباطات و تکنولوژی لقب گرفته و به‌‌ نوعی مردم درگیر بحث ارتباطات و تکنولوژی شده‌اند و خانواده‌ها از سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی که عاطفی‎ترین رابطه خانوادگی در آن گنجانده شده بود فاصله گرفته و روابطی سرد و بی‌روح بر خانواده‌ها حاکم شده است.

اخلاق و منش پیامبر(ص) روش‌مند بود

وی پیامبر اکرم(ص) را مصداق یک انسان کامل دانست و بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) دارای خلق و خویی والا بود؛ همچنین ایشان به نرم‌خویی و دلسوزی مشهور بود کمااینکه در آیه 21 سوره احزاب در این رابطه آمده است: «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا؛ قطعاً براى شما در اقتدا به رسول خدا سرمشقى نيكوست براى آن كس كه به خدا و روز بازپسين اميد دارد و خدا را فراوان ياد مى‏‌كند.»

مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س) پلدختر با بیان اینکه اخلاق و منش پیامبر(ص) روش‌مند بود و یک‌ سری اصول داشت که در هیچ‌ شرایطی از آن گذر نمی‌کرد، افزود: نبی مکرم اسلام رهنمودهای خداوند را به دل و جان می‎گرفت و در زندگی و شیوه زندگی از آن استفاده می‌کرد و به‌نوعی قرآن مجسم بود.

آزادبخت اظهار کرد: نهاد مقدس خانواده باید بنیانی مستحکم داشته باشد و تنظیم روابط اعضای خانواده مهمترین عامل برای استحکام بنیان خانواده است و در این رابطه مطالعه سیره پیامبر اکرم(ص) و اصول حاکم بر سیره پیامبر در بحث اخلاق در خانواده می‎تواند برای ما راهگشا باشد. اگر سیره پیامبر(ص) در زندگی فردی را مطالعه کنیم بسیاری از مشکلات و تنش‎هایی که در خانواده‌ها وجود دارد و اختلافات عاطفی بین زوجین با هم، پدر و مادر با فرزندان و فرزندان با والدین کمتر و بنیان خانواده‌ها نیز مستحکم‌تر می‎شود.

حضور مرد در خانه به خانواده هویت می‌بخشد

مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) رفتارش با همسرانش بسیار خوب بود و در کارهای خانه کمک می‎کرد و توجه ویژه‌ای به اهل خانواده و نیازهای جسمی، روحی و عاطفی فرزندان و همسرانش داشت که الگوگیری از این سیره می‎تواند آرامش را بر زندگی‌های ما جاری کند، ادامه داد: رسیدگی به خانواده آثار بی‌نظیری در ابعاد مختلف روحی، روانی و جسمی دارد کمااینکه حضور مرد در خانه به خانواده هویت می‌بخشد و همان‌گونه که عبادت باعث انسان‌سازی می‎شود توجه به خانواده هم باعث انسان‌سازی می‎شود.

آزادبخت با بیان اینکه خانواده مکان انسان‌سازی و جایی است که هویت‌ها در آن شکل می‎گیرد، اضافه کرد: سیره پیامبر(ص) این بود که با فرزندانش مهربان بود و برای آنها هدیه می‌گرفت کمااینکه مهربانی و در آغوش کشیدن بهترین غذای روح برای فرزند است و لازم است پدر خانواده با همسر و فرزندانش همدل باشد.

مدیر حوزه علمیه الزهرا(س) پلدختر با بیان اینکه امروزه تکنولوژی باعث شده اعضای خانواده جدا از هم باشند و وقتی برای خانواده اختصاص ندهند، اظهار کرد: قدرشناسی و وفاداری و از یاد نبردن خدمات همسر یکی دیگر از سیره‌های رفتاری نبی مکرم اسلام در بحث خانواده است، پیامبر(ص) در برخورد با اعضای خانواده ادب و تواضع را رعایت می‌کرد کمااینکه ادب هم محبت‌آور است و هم نشانه شخصیت و حرمت نهادن به دیگران است.

والدین پاسخگوی نیازهای فطری و شخصیتی فرزندان باشند

آزادبخت با تأکید بر اینکه والدین باید در محبت به فرزندان عدالت داشته باشند، افزود: ضرورت دارد با پیاده کردن سیره پیامبر(ص) در خانواده روح نشاط و تعالی را در خانواده افزایش دهیم و تربیت نسل منتظر مهدوی را در بین فرزندان خود داشته باشیم.

وی با بیان اینکه آراستگی نیز یکی دیگر از سیره‌های رفتاری پیامبر(ص) بود و همواره بر آراسته بودن زن و شوهر تأکید می‎کرد، اظهار کرد: یکی از عللی که باعث سست شدن روابط بین همسران و طلاق عاطفی می‎شود بی‌توجهی یکی از زوجین به آراستگی ظاهری است.

این مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه والدین پاسخگوی نیازهای فطری و شخصیتی فرزندان باشند تا آنان دچار عقده‌های عاطفی نشوند، به تأکید پیامبر اکرم(ص) بر توجه به معنویت و آباد کردن آخرت اشاره کرد و گفت: در خانواده باید توجه ویژه‌ای به رعایت حجاب و عفاف شود، چراکه وقتی عفت و حجاب در خانواده خدشه‌دار شود مشکلات اخلاقی به‌وجود می‌‎آید و استحکام خانواده متزلزل می‎شود.

انتهای پیام
captcha